Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska köpa ett zoom objektiv, men vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)

lord_fantiz

Aktiv medlem
Hejsan Allez!

Jag funderar nu på att köpa ett lite kraftigare zoomobjektiv än det 28-90mm som följde med köpet av kamerahuset. Har funderat kring 70-300mm och hittat några alternativ, men jag vill veta vad ni har för erfarenheter av dessa objektiv och vad som kan vara viktigt att tänka på.

De objektiv som finns nedan med macrofunktion, är det något att tänka på om man även är sugen att fota macro! Om man t.ex. sätter på mellanringar har man möjlighet att komma ner i skala 1:1 eller närmare då?

Här kommer objektiven som jag kikat på, som ni märker är det budget priser som är anpassade för min plånbok!

Canon EF 75-300/4-5,6 II USM 58 ET60 3368 kr
Canon EF 75-300/4-5,6 III Specialpris 58 ET60 1995 kr

Soligor 70-300/4,5-5,6 AF till Canon EOS 2095 kr

Tamron AF 70-300/4-5,6 LD Macro New till Canon EOS Macro ner till 1:2! 2025 kr

Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6 Dl Macro För Canon 2 195 kr
Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6 Apo För Canon 3 495 kr
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag har ett tips som inte kommer att göra dig särskilt klokare, var inte dumsnål. Köpte själv objektiv för ett tag sedan.

Jag betalade hellre 5000:- för orginalet och kunde vara ganska säker på att bli nöjd än betalade 3000 för ett sigma objektiv där jag kände mig hyfsat säker på att bli besviken. Jag hade fått ett tips iofs att just det objektivet inte var särskilt bra.

Tamron har jag fått för att de gör hyfsad optik och var det enda som i verklig mening konkurrerade med i mitt fall Minolta orginal.

Sorgligt men sant så finns det faktiskt en koppling mellan pris och kvalité inom fotoprylar. De stora drakarna skulle inte ha råd att hålla sig med b-produkter när det gäller objektiv och liknande.

/Maverick
 

Mira

Aktiv medlem
Jag har letat febrilt efter ett 70/100-300 och vad jag kommit fram till och som tester på Photodo säger:
inte ens dom dyra är bra i det omfånget, dom har lika låga betyg och alltså anser jag att det är onödigt att betala det dubbla för ett lika dåligt objektiv - även om märket kanske är finare...
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag är betydligt mer nöjd med mitt Minolta 100-300 än Sigmas motsvarande. Snabbare och mindre distorsion vid stor bländaröppning. Sedan kan jag hålla med om att kvalitén över lag på dessa objektiv är dålig. Men som jag sagt tidigare man får vad man betalar för.

Det senaste objektivet jag köpte, ett 24-105, var dubbelt så dyrt som det stora objektivet. Men så var det ju betydligt bättre också. Ekvationen med stora objektiv, billigt och bra kvalité går inte ihop. Någonstans får man göra avkall. För oss amatörer blir det väl oftast kvalitén som får lida.

/Maverick
 
ANNONS