Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korsprocessad dia?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rudy

Medlem
Läste en ett år gammal diskussion kring ett ämne jag själv lurat på lite grann - nämligen att framkalla dia med C-41 process.Har sett lite exempel på nätet på x-processade bilder och måste bara prova detta.
Finns det nån som kan förklara vad detta går ut på och som vet var man kan framkalla sånt här billigt i Malmö eller via nätet?

tackar.

/ magnus
 

ariadne

Aktiv medlem
det går ut på att förvränga färgerna. kontrasten blir ofta hög också. rätt vanligt inom mode. tror jag.

några exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=62054

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=50866

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=104344

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=82602

jag vet inte så mkt om hur man styr resultatet egentligen, när jag har gjort har jag bara tutat och kört. men det blir mer effekt om du väljer ett motiv som har starka färger och hög kontrast redan från början.
 

kromatisk aberration

Aktiv medlem
Som du ser på annas länkar så heter det olika saker men allt är samma soppa - Crossa, vänddia, dia i c-41, ju nejm it.

Du fotar en diafilm, lämnar till labbet och SÄGER TILL att det är en diafilm men du vill ha den i "vanlig" c-41-framkallning. Vissa svimmar av nervositet, men alla "fortkortlabb" kan egentligen göra det. Det förstör deras vätskor lite bara men vissa kan göra det om de får lägga det sist på dan så att säga, då de ändå ska kasta vätskorna.

Kontrast och färg blir uppfuckade och resultaten lite lätt oberäkneliga, men det är det som är charmen.

Hög-asa-filmer, om jag kallar det så, typ 400 ASA, ger ett mjukare resultat och tvärtom (50 el 100 ASA ex) Kornet blir kraftigt men snyggt.

Solljus ger som regel ett pissresultat - alldeles för hårt för denna hårda process. Blixtljus likaså - men allt beror på om du är duktig på att mäta ljus och exponera. Då kan du visst lyckas bra och nå en häftig effekt.

Coola filmer att testa är Kodaks Ektachrome 200 och Fuji Provia 400. Dödskallemärkning (som varning, men vill du prova så...) på Velvia samt Ektachrome 100VS på gund av deras redan mättade och kontrastrika natur. Men det är nog bara för att jag själv gillar lite tillbakadragna färger. Du kan ju naturligtvis dra på max och då gäller ju omvänt vad jag säger.

Fujis filmer har en tendens att dra mer åt grönt, tycker jag i alla fall, medan Kodaks ger lite mer åt det naturliga om det är nånstans lagom man vill nå. Jag tycker E200 är den som funkar bäst på människor, men jag har inte provat jordens alla filmer heller...

Som kuriosa kan du även prova vändia och sedan scanna negen och själv konvertera till sv/v i PS. (vaddå över ån efter vatten.. ;P ) kornet och kontrasterna gör det speciellt ändå...
 
Senast ändrad:

Rudy

Medlem
tack för tipsen!
Jag tror jag har hittat något ställe som kan tänka sig göra lite experiment mot en billig penning.
Så nu är det bara att plåta på!
 

Langsor

Aktiv medlem
ja har lite bilder på en konsär som är gjorda på detta vis och blev ganska "lagom" effekter lr också knappt någon efekt men som sgt solljus är lite väll mycket tycker jag! ta en titt på den första som nu inte är sådär tydligt crossad!

Crossad sundström!!
 

kromatisk aberration

Aktiv medlem
En liten varning: "Snabblabb" har lite svårt att kopiera filmerna, det läckraste resultatet ser du på en ofiltrerad kontaktkarta. Sen kan du och nisse bakom maskinen lättare enas om var han/hon ska lägga färgerna. Om du absolut vill ha "vanliga" 10x15 kopior menar jag... Eller om de du har kontakt med kör några olika som du får titta på först.

Hej hopp!
 

F. Otografen

Aktiv medlem
Testat detta.

Körde Sensia 100,
Fotoquick gick med på att köra i C41, 39:-.
De sa det var OK så länge det inte kom för tätt inpå.

Resultatet blev sådär, trots att jag tagit blandade bilder.

Hade jag kunnat efterjustera en aning i PS tror jag många av bilderna blir riktigt bra.

Såg en test i en tysk fototidning för ett par år sedan där de testat med "cross-entwicklung" på våra vanligaste diafilmer. Det blev ganska olika resultat i det testet beroende på film.

Med andra ord, lyckas man inte första gången kan det vara värt att testa igen med annan film eller så.

Lycka till !
 

JohanF

Aktiv medlem
Vill bara kommentera Patriks inlägg om Velvia. Provade för ett par veckor sen att korsframkalla en rulle Velvia 50, exponerad efter 40. Resultatet blev asläckert. Jag körde bracketing +/- 0,5 rakt igenom vilket var tur för ISO 40 var egentligen för lite (mycket). Ska prova ISO 32 med bracketing nästa gång.

Blev kraftiga gulstick vid överexponering, och blå/lilastick vid underexponering. Vid "rätt" exponering blev det rätt ok men med lite godtyckliga färgstick och en fasligt hög kontrast och färgmättnad. Fotohörnan kunde dessutom producera kopior (Frontierlab) och jag tror säkert att de kan filtrera färgstick om man på förhand säger till hur de ska filtrera.
 

Langsor

Aktiv medlem
johan: ja det kan dom om dom vill sitter själv vid en frontier nu så man har tillgång till att göra detta själv vilket inte är fel!!
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Jag har testat en gång. Körde Kodak EPP 100, exponerade som vanligt och lämnade in den på VSFL i Malmö. Gillade verkligen effekten som det gav. Vill minnas att det blev lite grann som bilden på en rostad macka bland länkarna som anna gav tidigare i tråden.
 

matknu

Aktiv medlem
Map Linneas bild

Jag har fått ungefär samma färgstick i mina inomhusbilder men jag har använt blixt. Har du bara solljus eller är det blandat med lampljus!
 

Langsor

Aktiv medlem
Mats: borde inte det bero på att soljus och blixt har ganska samma "värme" (kommer inte ihåg men tror det ligger någonstans vid 5600 och en betäckning som ja ej ricktigt minns!!)??
 
ANNONS