Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla objektiv til ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Oliver

Medlem
Funderar på att köpa en gammal Nikon Fe eller dyl till en början. Frågan är om jag senare köper en nyare F80 eller så kan använda de gamla objektiven eller har Nikon bytt fästning genom åren?
 

objernulf

Aktiv medlem
Du kan använda manuella objektiv till moderna kameror. Dock så har Nikon på alla icke-proffshus plockat bort möjligheten till ljusmätning med äldre optik (av kostandsskäl). Du får alltså ställa in manuellt och använda lös mätare eller mäta med ett annat objektiv (AF).
 

mbrihler

Aktiv medlem
finns det ngn lista vilka hus som klarar det, eller vad ska man kika på "specen" vilken funktion som klarar ljusmätning genom de gamla gluggarna.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Du vill leta efter att den kan hantera objektiv med beteckningen F och eller Ai/Ais.

F4 och F5 hanterar manuella gluggar. Nästan säker på att F90 gör det.
Skulle inte förvåna mig om F801 gör det också.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
mbrihler skrev:
finns det ngn lista vilka hus som klarar det, eller vad ska man kika på "specen" vilken funktion som klarar ljusmätning genom de gamla gluggarna.
De hus som inte mäter med manuella objektiv är F401, F50, F55, F60, F65, F75, F80, D100 och D70. Kan ha missat något hus men jag tror inte det.
 

plf66

Aktiv medlem
F801 kan mäta centrumvägt med manuella objektiv, men inte matrixmätning.

(Jag har en beg F801 med 28-85 till salu om nån är sugen).
 

Spunken

Aktiv medlem
F bajonetten är samma på alla Nikons kameror sedan 70-talet. Men de kameror som nämnts i ett inlägg ovan mäter alltså inte med AIS-optik.

Den absolut bästa kameran för gammal OCH ny optik är F4, som är ensam (förutom nya, digitala D2h) som har matrismätning med gamla objektiv.
F4 är tydligen även, med undantag för autofokusen, som lite föråldrad nu för tiden, en av Nikons bästa hus.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Har just skaffat en 801s. Har sen tidigare ett gäng manuella objektiv. Det funkar, men med vissa begränsningar. Som tidigare nämnt fungerar inte matrismätningen, men dessutom kan man bara använda M och A-lägena. Dessutom kan man inte använda riktigt alla funktioner hos avancerade blixtar.Man ser inte vald bländare i sökaren heller. Sammantaget tycker jag ändå att begränsningarna inte är så begränsande. Vet inte hur det är med andra hus.
 

willeh

Aktiv medlem
Nikon F70 fixar mätningen?

Är kanske ute efter ett övertydligt svar men klarar Nikon F70 att mäta ljuset genom objektivet även på äldre manuella objektiv. Har funderat på en 105mm glugg men har inte riktigt de rätta resurserna och kommer att jubla om det fungerar!

Wilhelm Rejnus
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ja, det går fint. Den funkar precis på samma sätt som F5, F100, D1, F801 mfl med manuella objektiv. Dvs centrumvägd mätning och spotmätning.

Det måste dock vara AI- eller AI-S-objektiv. Är det äldre grejer än så måste du mäta nedbländat, och F70 har ingen nedbländningsknapp. Så det blir lite bökigt med riktigt gamla grejer.
 

willeh

Aktiv medlem
Kul!

Riktigt kul att höra! Nu ska jag försöak hitta en billig glugg så att jag inte behöver köra iso 400 eller ännu mer när ljuset är lite halvbra.....Tack!


Wilhelm Rejnus
 

Mushkot

Aktiv medlem
Spunken skrev:
F bajonetten är samma på alla Nikons kameror sedan 70-talet. Men de kameror som nämnts i ett inlägg ovan mäter alltså inte med AIS-optik.

Den absolut bästa kameran för gammal OCH ny optik är F4, som är ensam (förutom nya, digitala D2h) som har matrismätning med gamla objektiv.
F4 är tydligen även, med undantag för autofokusen, som lite föråldrad nu för tiden, en av Nikons bästa hus.
Inte att förglömma den nya F6an, som om jag inte förstått helt fel ska ha matrixmätning med ai och ais objektiv. :)
 
ANNONS