Annons

Kraftigt blåstick

Produkter
(logga in för att koppla)

SvenneJ

Aktiv medlem
Hur gör ni när ni tar bort kraftig blåstick/blåton med PS ur en bild som din kompis lillasyster har tagit? Förklara gärna, och bevisa att det funkar med den här bilden :).

Originalbilden

/Svenne
 

Bilagor

Liax

Aktiv medlem
Hehehee, skojar bara lite.

Fibblade en stund med din bild, och det är väldigt svårt att få bort ett så pass kraftigt färgstick utan att påverka bilden negativt på andra sätt.

En metod som i alla fall gör den lite bättre är att dra på mera gult i både låg-, mellan och högdagrarna i bild/ställ in/färgbalans.

Kanske har någon annan ett bättre tips!?

/Joakim
 

kaw

Aktiv medlem
Försök med först en brutal kurva på blå kanalen, sedan "fuskmek" med select->color range och drog ner utgångsnivån för blå kanalen för några olika markeringar.
 

Bilagor

Dagobert

Avslutat medlemskap
Mer naturlig tub!

Med diverse arbete i ca 10-15 minuter ser tuben ut som så här.
Lite "Color cast", "Hue/Saturation" och "Brightness/Contrast" så blir det genast lite bättre. Lite mer arbete så får jag säkert bort det lilla grådassiga också.
 

Bilagor

Dagobert

Avslutat medlemskap
Har gjort ytterligare några ändringar.
gjorde om bilden till svart/vit och sedan tillbaka till RGB för att kunna "klippa och klistra in" de färgade rubrikerna.
På så sett har jag fått bort den "gulaktiga" tuben!
Efter att ha sparat ett par gånger förmycket i jpg-format så har bilden dock förlorat i skärpa.
Fast det är ju bara en liten formsak!!!
 

Bilagor

Lars Arned

Medlem
Länken till oroginalbilden fungerade inte så jag kopierade bilden på forumet.

1. Använd pipetten och ta ett prov i mellanregistret eller upp till högdagern.

2. Gör ett nytt lager, fyll det med färgen, invertera färgen, blandningsläge färg, opacitet 50%.

3. Det finns fortfarande kvar ett stick så ta ett nytt färgprov på samma sätt och gör på samma sätt som i 2.

4. Justeringslager Nivåer, sätt svart och vitpunkt.

5. Justeringslager Kurvor, öka kontrasten lite.

Klart.

Beroende på skärm och skärmens färgprofil så kan det finnas ett litet färgstick kvar. Små justeringar gör du enklast med ett justeringslager Selektiv färgändring.

Mvh
Lasse Arned
 

Bilagor

ANNONS