Annons

RX100V: Hur låsa exponering enklast?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt en Sony RX100V, en snabb rackare som gillar!

När jag tar bilder på arkitektur behöver jag låsa exponeringen för att kunna ta flera bilder som jag sedan klistrar ihop. Kan jag få tips om hur man gör enklast?

Drömmen vore att göra så här:

1. Exponera första (del-)bilden med exponeringsförslag från kameran (P-läge, t.ex)
2. Tryck på något så att jag låser följande bilder till samma som första, inkl ISO.

Om jag inte gör så här så kommer exponering att skilja sig, och bilden blir inte homogent tecknad.

I all ödmjukhet,
Per.
 

Ventures

Aktiv medlem
Läs instruktionerna. :)
Jag trycker på ringen åt höger på min (ver 1) så tänds en asterisk som säger att exponeringen är låst.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Läs instruktionerna. :)
Jag trycker på ringen åt höger på min (ver 1) så tänds en asterisk som säger att exponeringen är låst.
Inkluderar det även ISO? Det fattade jag aldrig när jag läste! :)

PS. Jag läste igen och så måste det nog vara. Jag har inte kameran med mig just här, så jag kan inte kolla genast.
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Du får inte glömma att kameran har en bracket funktion.
Den bränner av ex. 5 bilder som man sammanfogar i LR och skapar en HDR-bild.
Väldigt smidig funktion. som lätt kan bli bra.

Bertil
 

perstromgren

Aktiv medlem
Du får inte glömma att kameran har en bracket funktion.
Den bränner av ex. 5 bilder som man sammanfogar i LR och skapar en HDR-bild.
Väldigt smidig funktion. som lätt kan bli bra.

Bertil
Tack, Bertil, sån't kan behövas! Men inte just i detta fall, när jag vill ha exakt samma exponering på de bilder jag ska klistra ihop.

Ventures hade f.ö. helt rätt, förutom att jag på min modell var jag tvungen att först tilldela en funktion till en plats på panelen. Men när jag väl gjort det, funkade det prima.

Per.
 
ANNONS