Annons

Vilken kamera ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickan74

Aktiv medlem
Hej!
Jag har hittat mitt fotointresse med en olympus D-380 men har nu helt klart vuxit ur den...

Funderar mycket på C-750...låter som nått för mig. Jag är ju trots allt nybörjare men det känns som det är en kamera i lagom prisklass och lite att växa i. Gillade framförallt zoomen och macrogränserna. Möjlighet till en extern blixt känns som bra när jag lärt mig lite mer.

Nån som kan ge mig lite för och nackdelar?

Mvh / Nickan
 

nph

Medlem
Hej,
jag är själv lycklig ägare till en C750 och tycker definitivt att du skall köpa en sådan. Jag gillar alla möjligheter till manuella inställningar, den stora zoomen, ändå bra närgräns och det som jag tycker är bäst av allt multispotmätningen. Jag hade tidigare en C700 som jag var väldigt nöjd med den gav jag bort till min fotointresserade son när jag köpte min C750 och båda blev jättenöjda. Kanske har du redan skaffat en det var ju ett tag sedan ditt inlägg, men om inte tycker jag nog du skall slå till Netonnet säljer dom till bra pris.
mvh
Peter
 

Nickan74

Aktiv medlem
Tack!

Tack för ditt svar! Jag har inte köpt den än...håller på att spara ihop pengar...men har den senast till min 30-årsdag (slutet av maj)...Har bestämt mig för den!
 

zidden

Aktiv medlem
Själv har jag en Olympus C5060 WZ. Jag har lagt in en rescension här, så läs den gärna.

Kostar c:a 6,000-7,000 kr.

Jag ser den som en utmärkt nybörjarkamera, kameran efter denna blir en digital spegelreflex.

Jag kan nämna att jag provade en C750 ett par dagar. Jag gillade aldrig zoomen. Två orsaker till det:

1. Oprecis. Om jag ökade/minskade zoomen så stannade den inte där jag ville. Den kändes väldigt oprecis.

2. 10 ggr zoom utan stativ, utan bildstabilisator. Det behövdes inte direkt låga slutartider för att framkalla oskärpa.

Så frågan är hur mycket zoomen betyder för dig och om det inte är värt att gå upp ett par tusenlappar...
 

wsaar

Aktiv medlem
Hade själv en C-750 men sålde den. Största problemet med kameran tyckte jag var att sökaren, som är elektronisk snarare än optisk, var för svår att se i dåligt ljus och att det därför inte gick att komponera bilder i svagt belysta inomhusmiljöer.

Visst är det också trevligt att kameran har blixtsko, men jag märkte att Olympus verkar ha dåligt stöd bland de flesta piratblixttillverkarna. C-750 saknar autofokusbelysning som hjälper den att fokusera i dåligt ljus, så därför vill man gärna ha en blixt med sådan belysning inbyggd. Olympus egen AF-blixt kostar dock lika mycket som kameran själv, och Metz är inte billiga heller eftersom man också måste köpa adapter.

Kameran tar dock fina bilder och är nog ett billigt och bra alternativ för t.ex. naturfoto med stativ. Dina fotobehov bör guida kameravalet.
 

Ragnemalm

Aktiv medlem
Jag lade in min recension igår:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4221

men av någon anledning är den borta!?

Bra kamera för saker som står still. Mindre bra för snabba förlopp. Autofokusen imponerar inte. Manuellt fokus räddar en del situationer med kass belysning, men det blir aldrig exakt. I praktiken är manuellt fokus helt på ögonmått, för medtitten är direkt felgjord. Även "kontinuerlig autofokus" är felgjort, och helt onyttigt.

Delvis på grund av den långsamma autofokusen är kameran långsam i avtrycket.

Blixtskon funkar bra med min urgamla Osram-blixt, fast det tar ett par försök innan det blir rätt.

Kameran är jättekul för närbilder, men jag utnyttjar sällan zoomen längre än ca 5x, på grund av att det saknas bildstabilisering.

Jag skrev till Olympus och frågade om de planerade att uppdatera firmware för att åtgärda en del av problemen, men de svarade inte.

I efterhand önskar jag att jag köpt en 5050 i stället. Nästa gång blir det troligen inte Olympus, för även om 750 är kul på många sätt så är den för halvfärdig, och Olympus verkar ju inte intresserade av att fixa problemen.
 

nph

Medlem
Känner att jag måste ge lite positiv motvikt till alla negativa synpunkter på C-750. Jag har som sagt fotograferat en hel del med både min C-700 och nu C-750 och jag känner inte igen mycket av klagomålen. Har inte märkt något av några fokuseringsproblem i dåligt ljus jag har tagit en hel del bilder i dåligt ljus utan att det har gått ut över skärpan. Den långa zoomen använder jag väldigt mycket och tar så gott som allt på fri hand och det fungerar väldigt bra. Ofta kan man ju finna något naturligt stöd och när man använder sökaren istället för skärmen får man ju ytterligare en stödpunkt. Snabbheten i fokuseringen avhjälper man ju genom att trycka ner avtryckaren halvägs för att fokusera och sedan trycker man ner fullt när kortet skall tas. Men mycket handlar ju om tycke och smak samt vana och teknik. Men jag håller med om att man bör låta de motiv man tänker sig att fotografera styra valet av kamera, själv fotograferar jag mycket natur och miljö samt semesterfoton och då tycker jag kameran passar alldeles utmärkt.
 

Ragnemalm

Aktiv medlem
Will Saar nämner hjälplampa för autofokus. Sånt är ganska värdelöst på en 10x-zoom. Canons A70 har hjälplampa, men är ändå bara halvbra på att fokusera, för lampan hjälper bara upp till någon meter.

750's dåliga fokusering är givetvis bara ett problem i dåligt ljus. I dagsljus är det hyfsat. Inte toppenbra, men hyfsat.

Peter Nilsson, har du kommit på något trick för att få avtrycket lite mindre slött? Tycker du inte att det stör att kameran helt i onödan stannar upp för att fokusera om, så fort man petat på zoomen? Använder du manuellt fokus? Har du provat kontinuerlig autofokus?

Kameran har många fina sidor. Fotografera små saker nära, med kort skärpedjup, det är den fin på. Gärna natur (men inte djur). Blixtskon, som sagt, är visst användbar med andra blixtar. Till slut så tycker jag att de gjort rätt som hängt linsskydde på obektivet och inte i kamerakroppen (som 5050). Min kompis körde sönder zoommotorn i sin 5050 genom att köra objektivet i linsskyddet.

Mycket är rätt. Jag har tagit massor av fina bilder med min. En del av det som är fel skulle Olympus kunna fixa. Tyvärr har de inte gjort det, så vitt jag kan se.
 

Nickan74

Aktiv medlem
Läser och grunnar

Läser alla era erfarenheter...fortsätt gärna skriva. Jättebra att få veta kamerans bra och dåliga sidor.

/Nickan, fattig och c-750lös ännu
 

Ragnemalm

Aktiv medlem
Mer på plussidan:

Bra batterilivslängd. Även mina gamla trötta NiMH från förra kameran (1600 mAh när de var nya säkert mycket mindre nu) håller igång den mer än godkänt länge. Jag har alltid LCD'n på. Det finns ingen anledning att stänga av den.

Pop-up-blixten var ett oväntat plus i kanten. När jag fotograferar barn som är blixträdda så ser de om blixten är utfälld. Är den infälld blir de lugna och jag får fota utan gnäll.

Fjärrkontrollen är också en bra sak. Mycket trevlig när man vill ta gruppbilder med sig själv i, eller bilder med mycket lång slutartid. Den ersätter både trådutlösare och tidutlösare (som också finns).

Och så lite mer minus också, av det lindrigare slaget:

Den är en smula brusig. På ISO400 blir det ganska risigt. Det finns andra kameror som har lägre brus ända uppe på 800.

Ljuskänsligheten är bara normal. Inte fel direkt, men kunde vara bättre. Jag avundas 5050- och Canon G-serie-ägare som har rejält ljuskänsliga objektiv, ger kortare slutartider med samma resultat. Konstigt nog tog Olympus bort det på 5060.

Utfällbar LCD är en annan finess som en del andra kameror har, som jag saknar. Åter inte direkt ett fel, bara en fördel för vissa konkurrenter.

Trots att 750 är kompakt för klassen så är den klumpig. Objektivet är stor helt enkelt. Min gamla Kodak är både längre och högre, men går lättare ner i fickan för att den är plattare.

Men det här är mest småsaker. Det viktiga är: Bra bildkvalitet. Mycket zoom och närgräns. Långsam. Lite taskig autofokus. Svåranvänt manuellt fokus.
 

wsaar

Aktiv medlem
Bör kanske tillägga att Canon A-serien (och Ixus) autofokuslampor har fått kritik i recensioner för att vara dåliga. Det kan nog vara ganska värdefullt om den externa blixten har en riktig autofokuslampa inbyggd.

Visst, jag har tagit många lyckade bilder även utan att kameran kunnat låsa fokuset, men samtidigt har jag även fått flera ofokuserade bilder på det sättet.
 

Ragnemalm

Aktiv medlem
wsaar skrev:
Bör kanske tillägga att Canon A-serien (och Ixus) autofokuslampor har fått kritik i recensioner för att vara dåliga. Det kan nog vara ganska värdefullt om den externa blixten har en riktig autofokuslampa inbyggd.
Sant, A-seriens hjälplampor hjälper bara till ett par meters håll. Den sortenns hjälplampa är ju inte speciellt intressant på en superzoomare som man ska ta bilder på längre håll med. Å andra sidan räcker inte blixten då, men det kan man ju sätta på en starkare.
 

nph

Medlem
Till Ingemar nej jag har inte kommit på något speciellt trick för att få avtrycket snabbare mer än det jag nämnde att trycka ner till hälften låta den fokusera och så för att sedan trycka fullt när jag vill ta bilden vilket jag tycker fungerar oftast.Jag har inte upplevt att det varit så stora problem med att det inte gått snabbt nog men återigen det beror naturligtvis till en del på de motiv man väljer att fotografera. Jag använder inte kontinuerlig autofokus eftersom det drar mer på batterierna men som du säger upplever jag den också som väldigt batterisnål så det kunde man kanske göra mer. Manuell fokus använder jag emellanåt. För mig tycker jag att fokuseringen fungerat även i dåligt ljus har tagit en hel del kvälls och nattbilder som blivit bra fokuserade. Nattinställningen som minskar bruset fungerar bra tycker jag fast det tar ju betydligt längre tid för den att processa och spara bilden men återigen i den typen av ljus förväntar man sig väl inte att det skall gå så snabbt. Jag har inte fotograferat med så många andra digitala kameror men upplever att det jag tittar på i sökaren när jag trycker för att ta bilden är det jag får med sedan, någon Fuji som jag provade verkade istället ta med det som var i sökaren en liten stund efter jag tryckt. Som sagt det finns alltid mer att önska och det finns bättre kameror men till det priset tycker jag det blir väldigt bra bilder och man får många manuella möjligheter att påverka fotograferingen vilket jag uppskattar.
 

Nickan74

Aktiv medlem
Nu med kamera

Idag fyller jag år och igår fick jag en kamera av alla som skramlat.

Som ni kankse vet så har c-750 hastigt och lustigt utgått så jag fick en c-770 istället!

Det verkar toppen men oj vad den tar tid på sig att fokusera...gör alla kameror det? Jag e ju van vid min lilla fick-kamera bara.

Nu ska jag lära mig!

/Nickan
 

jkh

Medlem
Re: Nu med kamera

Nickan74 skrev:
Idag fyller jag år och igår fick jag en kamera av alla som skramlat.

Som ni kankse vet så har c-750 hastigt och lustigt utgått så jag fick en c-770 istället!

Det verkar toppen men oj vad den tar tid på sig att fokusera...gör alla kameror det? Jag e ju van vid min lilla fick-kamera bara.

Nu ska jag lära mig!

/Nickan
Hej Annika,

Jag och min flickvän funderar själv på en C-770. Upplever du autofokusen som störande långsam eller kan man leva med det?

Mvh /Jesper
 

aliquis

Aktiv medlem
Jag tycker fokuseringen på min c-765 är ok, den lär ju inte vara någon fartdemon men jag har inte stört mig.
 

Nickan74

Aktiv medlem
Nja

Hej! Jag har dröjt lite med att svara så jag ska ha kunnat använda den lite mer. Jag är mer än nöjd med kameran...
Fokuseringen tar lite tid...men jag skulle inte vara utan den för allt i världen. Inne hinner ibland ungarna smita innan kortet är taget...men de bilder som lyckas blir dessto bättre. Jag blir nog bättre oxå med tiden...

/Nickan
 
ANNONS