Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laddningsbara batterier till batterigreppet?

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Säkert en korkad fråga men just nu står det helt still i huvudet på mig.
Har precis beställt batterigreppet till minolta dynax 5. Det står på cybers hemsida att man kan använda AA batterier.. men visste måste det gå bra med laddningsbara dito också?

//Malin - jobbat för mkt natt på sista tiden...
 

Linmajon

Aktiv medlem
Det går helt säkert ännu bättre eftersom de håller spänningen hög längre tid än alkaliska. Utan laddbara batterier blir det snabbt dyrt med digitalfoto...
 

gunte

Aktiv medlem
Om du läste 6 rader upp så hade du uppladdningsbara batterier där :) men det kan du ju handla var som helst nästan..
mvh/Gunte..
 

zolle

Aktiv medlem
SmurfMolly skrev:
Säkert en korkad fråga men just nu står det helt still i huvudet på mig.
Har precis beställt batterigreppet till minolta dynax 5. Det står på cybers hemsida att man kan använda AA batterier.. men visste måste det gå bra med laddningsbara dito också?

//Malin - jobbat för mkt natt på sista tiden...
Hade en liknande fråga idag gällande min power booster till min Canon EOS 3. Det står ingenstans att man får använda laddningsbara batterier så jag ringde Canon suport och fick reda på att det gick utmärkt att köra med laddbara AA batterier. Jag tror att du kan köra på lungt med din Dynax 5:a.
 

SmurfMolly

Aktiv medlem
gunte skrev:
Om du läste 6 rader upp så hade du uppladdningsbara batterier där :) men det kan du ju handla var som helst nästan..
mvh/Gunte..
Du ser... jobbat för mkt natt som sagt... börjar bli både dum och skygg... ;)



Tack för era svar, nu vet jag! =)

//Malin
 

danneman

Aktiv medlem
Har själv ett batterigrepp till min Dynax5 och vill rekommendera Biltemas laddningsbara batterier! Bara 59kr för fyra stycken. Har funkat kanonbra för mig och de fick nyss toppbetyg i tidningen Ljud&Bild med bättre resultat än flera mångdubbelt dyrare fabrikat.
Med det låga priset kan man ha flera uppsättningar och alltid nyladdade att byta med då de tar slut.
 

SmurfMolly

Aktiv medlem
Tack för tipset Dan! Det låter jättebra!
Vad tycker du om greppet annars? Är det bra? Jag är i första hand ute efter att få ett bättre grepp på kameran... i andra hand billigare batterier....
 

Aries

Aktiv medlem
Jaa.. vore roligt att få höra lite om greppet.. funderar nämligen också på att köpa det.. om jag införskaffar en dynax 5 efter jul..
 

danneman

Aktiv medlem
Jodå. Greppet funkar bra tycker jag. Lite dyrt var det, gav ca 900kr i butik "på stan". Och tyvärr finns inget extra avtryck för tagning av vertikala bilder. Det är ganska enkelt formgivet jämfört med det jag har till min Dynax7 men det blir en helt annan balans och bättre grepp av kameran. Tycker inte kamerna skulle kännas komplett utan det nu. Och inte minst är det riktigt skönt att slippa de små och svindyra batterierna som tar slut i ett blink.
 

SmurfMolly

Aktiv medlem
Låter ju kalas.... som det är nu tycker jag kameran blir lite "framtung". Huset är ju så lätt att objektiven ofta väger mer. Ska bli roligt att se hur stor skillnaden blir... =)

/M
 

danneman

Aktiv medlem
Ja det kan ju bli lite framtungt med längre objektiv. Det är en otroligt lätt kamera. Med greppet får man bättre stöd för samtliga fingrar så att säga. Originalutförande känns väl kort och minst ett par fingrar hamnar under kameran då man håller den i "skjutklart" läge.

Lycka till med era köp!

Mvh, Dan
 

gogar

Medlem
Enda nackdelen med batterigreppet är att handremmen gör att du nästan måste trycka av med tummen! Greppet blir inte riktigt ergonomiskt, men annars gillar jag kameran med BP:t på.
 

SmurfMolly

Aktiv medlem
Har fått hem mitt nu.. eller i tisdags rättare sagt. KLART bättre grepp nu, men håller med om handlovsremmen som är med.... kör hellre utan den och med halsremmen istället.... =)
 
ANNONS