Annons

Fujirykten

Produkter
(logga in för att koppla)

ajoe

Aktiv medlem
Två rykten som går på Fyji rumours är dels en efterföljare till X70 (rimligen med 24 Mp-sensorn) och dels en T2s, som då skulle få IBIS.

Jag var på Fujis arrangemang hos Scandinavian Photo i Stockholm igår med mycket folk från Fuji.

Angående det första ryktet så är det så att X70 inte längre säljs, vilket väl bekräftar att en X80 är att vänta...

Angående det andra ryktet så fick jag inget napp.

När det gäller GFX så sas det att det kommer en version utan mekanisk slutare coh med 100 Mp sensor, varvid "bullen" under displayen försvinner. Fast det var väl inget nytt.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Angående det första ryktet så är det så att X70 inte längre säljs, vilket väl bekräftar att en X80 är att vänta.."
Fujifilm har uppgraderat 16mp-modeller till 24 megapixel. Om de även gör det med X70 beror nog på hur den sålt. De kanske gör en X100 med mer vidvinkel istället.

"Angående det andra ryktet så fick jag inget napp."
Det finns även rykten om en kamera med mer avancerad video, likt Lumix GH5, och som ska matcha de nya videoobjektiven med X-fattning.

När det gäller GFX så sas det att det kommer en version utan mekanisk slutare coh med 100 Mp sensor, varvid "bullen" under displayen försvinner. Fast det var väl inget nytt.
Nä, de gick ut med det redan i början på åren. Sen är frågan hur långt Sony kommit med de nya sensorerna. Gissar att det blir en stackad sensor a la Sony A9, men sensorn måste vara ännu snabbare om det ska funka med blixtsynkronisering.
 

jkm

Aktiv medlem
Ja en X 80 med nya sensorn joy sticken plus ett 23 eller 27 mm objektiv hade jag köpt direkt om priset är rätt. Ha det gött!
 

jkm

Aktiv medlem
Är inte det en X100?
Tycker att X 100 serien är för stor. Då kan man lika gärna satsa på en XE-3 med 27 an.Och möjlighet att byta glugg... X 70 är mer lagom i storlek men har ju 16 mp sensorn som är bra anda tills man skruvar upp ISO. Då kommer hemska smearing effekter särskilt på hud. Den nya sensorn verkar förhoppningsvis sakna detta problem?? Ha det gött!
 

alfin

Aktiv medlem
"The Fujifilm X-H1 is Fuji’s first IBIS camera. Fujifilm changed name from X-T2S to X-H1. That’s what hides behind this mysterious camera :).

In the comments, some suggested that “H” stands for “Hybrid”, meaning stills/video hybrid camera. Makes perfectly sense. The new Fujinon MK Cine lenses have no OIS, and of course Fujifilm designed them without stabilization, knowing the X-H1 would come with IBIS.

All the specs I have shared so far for the X-T2S remain the same for the X-H1. It’s the same camera, just with different name."

https://www.fujirumors.com/fujifilm-x-h1-will-fujis-first-ibis-camera-no-longer-x-t2s/
 

smislo

Aktiv medlem
Skulle vilja se en 16-70/2.8-4.0 lens från FUJI med mycket bättre prestanda än ZEISS (SONY) 16-70/4...något i klass med 16-55/2.8...
 

Sabud

Aktiv medlem

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jo Jo, har en X-T1 (och X-T20) och tycker att X-T1 / X-T2 (X-T3?) är perfekta i storlek. Med en betydligt större H1:a (för att rymma IBIS?) blir huset för stort för APS-C och börjar likna Sony 7-serien.
Om nu ryktena stämmer så är ju en poäng med en extra modellserie att erbjuda alternativ. XT-3 om du vill ha något kompaktare och X-H1 om du vill ha inbyggd bildstabilisering och bättre ergonomi. För videofilmare har skillnaden i storlek liten betydelse eftersom de ändå monterar sina kameror i större riggar.
 

dHb

Aktiv medlem
Jo Jo, har en X-T1 (och X-T20) och tycker att X-T1 / X-T2 (X-T3?) är perfekta i storlek. Med en betydligt större H1:a (för att rymma IBIS?) blir huset för stort för APS-C och börjar likna Sony 7-serien.

Om detta blir verklighet kollar jag nog åt en A7RIII eller liknande.

/Stephan
Börjar likna? X-T2 är ju i princip lika stor som Sony A7RIII :)
 

Bilagor

MisterMustard

Aktiv medlem
Fujifilm har uppgraderat 16mp-modeller till 24 megapixel. Om de även gör det med X70 beror nog på hur den sålt. De kanske gör en X100 med mer vidvinkel istället.
En X100 med 18 mm objektiv skulle helt klart få mig att fundera på en uppgradering från X100s. Med 24 megapixel skulle jag gärna se en mjukvarucrop, gärna med ramar i optiska sökaren, för lite tightare brännvidder som 35 och 50 mm (ekvivalenta).
 

martinot

Aktiv medlem
Det är inte vad jag upplever när jag håller i en;)
A7RIII känns mycket `fetare´ och framförallt tyngre.
Ta en titt på sidoprojektionen.
http://camerasize.com/compare/#679,724
Jag tycker inte skillnaden är så stor?

Sony har alltid varit extremt duktiga på miniatyrisering av elektronik, och detta har ju alltid gällt både deras kompaktkameror (RX100-serien, RX1-serien) och spegellösa kamerahus (allt sedan NEX introducerades). De har alltid optimerat att ha så små kamershus runt så stora sensorer som möjligt. Lite av deras "trademark" skull man nästan kunna säga (alltid imponerande tekniskt).

Även om Fuji X kamerahus är mindre och lättare än DSLR:er, så är de långt ifrån så kompakta och miniatyriserade som Sonys. Är inget som Fujifilm optimerar lika hårt efter som Sony.

Fujifilm köper man (iaf. jag) av helt andra orsaker. Man köper de för att man gillar formgivning och traditionella mekaniska gränssnitt som gör att man inte är lika beroende av att ändra i mjukvarumenyer.

En annan fördel, men som inte har direkt med kamerahusen att göra, är att Fujifilm verkar satsa väldigt konsekvent och fokuserat på att utveckla deras optik och spegellösa objektivprogram (även om Sony gjort ett stort lyft på FE-sidan, så är fortfarande kanske största fokuset på själva kamerorna).

Inget är rätt eller fel.

Bägge två är utmärkta spegellösa system, men tilltalar kanske ibland något olika typer av användare, med sina något olika prioriteringar, och med sina lite olika styrkor- och svagheter.
 
ANNONS