Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärrutlösare till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Numeric

Aktiv medlem
Tjena!

Jo jag undrar lite hur fjärrutlösaren till min Canon EOS 10D fungerar. Kontakten i kameran är en N3-kontakt och i kontakten ser man tre piggar.

Vad jag undrar är hur denna kontakt fungerar, och varför jag frågar är för att jag undrar om det skulle gå att bygga en egen fjärrutlösare. Tex. skulle man ju kunna tänka sig att man bara behöver koppla ihop två piggar i kontakten för att aktvera fjärrutlösningen... Men jag misstänker att det är mer avancerat än så?? Eller?

//Eric
 

Daniel Lindholm

Aktiv medlem
Nej, det är faktiskt inte mer avancerat än så. Har du en N3-kontakt liggandes så skall du självklart tillverka en på egen hand (förutsatt att du är lite händig). Det finns flera trådar om just detta där du kan hitta ritningar, tips och andra bra länkar/information.

Lycka till.

Eftersom jag insåg att det skulle kosta mig så pass mycket mindre att köpa en färdig, så valde jag att beställa en. Men har du som sagt en kontakt så...
 
ANNONS