Annons

Bygga om bälg

Produkter
(logga in för att koppla)

rindler

Aktiv medlem
Hejsan och God Jul, nästan.
Jag hittade en bälg hemma som jag tänkte "Den ska jag bygga om". Det är en bälg till Minolta men då jag har Pentax funderar jag på om det är någon som har en sådan-där-ring till objektivfattningen man kan få(/)köpa?

Om jag har Pentaxfattning där bak kan jag ju använda pappas gamla Minoltaobjektiv för makro...

Fråga två lyder "Är det någon som har en Pentaxbajonett jag kan få(/)köpa"?

Jag undrar också om det är någon som har bajonetter till Nikon/Canon? Och annars, vad kostar det att köpa som reservdel?
 

rindler

Aktiv medlem
Fasen det är ju lite svårt att förstå ju.

"Jag behöver":

Framför allt
1 st bajonett - Pentaxfattning
1 st metallring från ett Pentaxobjektiv

Eventuell
1 st bajonett - Canonfattning
1 st bajonett - Nikonfattning
 

forry4U

Aktiv medlem
kolla med Second Hand foto, han brukar ha massor med "skrot"objektiv på hyllan som du kan plocka fattningar från ifall du inte får tag på nått här..
God jul
Göran
 

Yanile

Aktiv medlem
Jag kanske kan hjälpa dig med en av de eventuella bajonetterna. Jag har en bajonett från ett kasserat Canon EF-objektiv liggande. Skruvar och liknande har jag nog slängt, så det är endast sjävla bajonetten. Om intresse finns, skicka ett mejl.



Mvh


Johan
 

areon

Aktiv medlem
det finns konverteringsringar från pentax skruv till pentax bajonett som du borde kunna använda om du på nåt sätt kan fästa den på bälgen. jag köpte den jag har på tradera men jag tror dom finns på photax för 250 spänn.
 

rindler

Aktiv medlem
Missade att du svarat Johan, tack för erbjudandet men kameran som jag ska använda är en Pentax och därför måste jag ha metallringen från ett Pentaxobjektiv.

Måste mäta lite till, tror dock att det inte blir något bygge, då jag tror att bälgen är för smal - Minolta MD.

Annars ska en nya bajonett från Pentax plus metallringen från ett objektiv kosta 450kr inkl. moms och frakt.
 
ANNONS