Annons

Tumvantar på!

Produkter
(logga in för att koppla)

igsell

Aktiv medlem
Var ute och fotade en par timmar nu på morgonen,
-32 grader och vojmån bara rök i kylan.

När jag stog ute vid iskanten så tackade jag min lyckliga stjärna för F4:an som går att hantera med tumvantar på.

Borde inte hanterbarhet i vinterväderlek vara en
viktig parameter i olika kameratester framförallt på våra bredgrader.
Jag tror aldrig att jag sett ett test som nämner något om hanterbarhet med vantar på. Eller för den delen driftsäkerhet i kyla.

Så fram för ett "tumvanteindex" i kameratester!
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Adrian82 skrev:
Det vore onekligen intressant att se tester på sånt!

Mvh. Adrian som skrattar gott åt Calles svar =)
Ja, minus 32 är rätt hårt...men jag har använt min D100 i minus 25 ett par timmar iallafall, och det funkade bra. Inte tumvantar, men ganska tjocka handskar.
Och det är lättare att byta minneskort än film med vantar:)
 

adrianulander

Aktiv medlem
Jag måste väl sålla mig till det lägret som inte går ut när det är -25 (inte för att det händer särskilt ofta här i Stockholm, men.. =)).

Det vore ändå spännande att se vilka kameror som pallar bruk i hård miljö. Ett par - 10 minusgrader är det ju en rätt stor del av året i hela landet ändå.

När så gott som ingen tillverkare garanterar funktion under 0 grader, så blir testen än mer intressanta..
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Vid den kylan är det elektrisk trådutlösare som gäller!

Kameran på stativ, rejäla tummvantar, och fjärrutlösaren mellan tänderna!

När det blir tillräckligt kallt så skallrar tänderna och vi får se om kamerornas fantastiska bilder per sekund fortfarande gäller! :)
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Adrian82 skrev:
Jag måste väl sålla mig till det lägret som inte går ut när det är -25 (inte för att det händer särskilt ofta här i Stockholm, men.. =)).
I Norrköping (som ligger söder om Stockholm!) var det rejält kallt ett par dagar förra vintern.
Brrr....
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Här nere i skåne är det plusgrader ena dan och minus tio nästa dag, mörkt och trist. Inte en bild har det blivit, känslan har liksom inte infunnit sig.
Återstår att se om kommande heljdagar inbjuder till lite foto inspiration.
 
ANNONS