Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var hitta torkskåp för kameror och objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Jag är i Sverige på jakt efter liknande https://www.biccamera.com/bc/category/001/120/090/005/?rowPerPage=100&sort=05

Jag fick hem en äldre kamera den 26:e april och upptäckte fungus i sökaren någonstans. Antagligen vid mattskivan. Jag testade kameran tillsammans med mitt 28-80mm och upptäckte i dag att det finns fungus i objektivet. Frågan är om det funnits där tidigare... Tre dagar tycker jag är kort tid. Objektivet ligger i fönstret och får sola sig och kameran är inte ens i samma hus.

Objektivet har förvarats i normal rumstemperatur men mörkt. Hur som haver vill jag inte att dyrare objektiv och kameror ska drabbas varför jag eventuellt söker efter just ett torkskåp där man kan ställa luftfuktigheten till kanske 50%.
 

skalman-63

Aktiv medlem
Sökte på torr skåp och fick upp http://desab.se/dr-storage/
// Jörgen

Jag är i Sverige på jakt efter liknande https://www.biccamera.com/bc/category/001/120/090/005/?rowPerPage=100&sort=05

Jag fick hem en äldre kamera den 26:e april och upptäckte fungus i sökaren någonstans. Antagligen vid mattskivan. Jag testade kameran tillsammans med mitt 28-80mm och upptäckte i dag att det finns fungus i objektivet. Frågan är om det funnits där tidigare... Tre dagar tycker jag är kort tid. Objektivet ligger i fönstret och får sola sig och kameran är inte ens i samma hus.

Objektivet har förvarats i normal rumstemperatur men mörkt. Hur som haver vill jag inte att dyrare objektiv och kameror ska drabbas varför jag eventuellt söker efter just ett torkskåp där man kan ställa luftfuktigheten till kanske 50%.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tror du inte det räcker att lägga produkten i en plastpåse med torkpåsar typ Silica gel. Det är väl oftast när man kommer in i värmen med en kamera på vintern när det är kallt ute som det är en större risk
 

Smw

Aktiv medlem
Jag är i Sverige på jakt efter liknande https://www.biccamera.com/bc/category/001/120/090/005/?rowPerPage=100&sort=05

Jag fick hem en äldre kamera den 26:e april och upptäckte fungus i sökaren någonstans. Antagligen vid mattskivan. Jag testade kameran tillsammans med mitt 28-80mm och upptäckte i dag att det finns fungus i objektivet. Frågan är om det funnits där tidigare... Tre dagar tycker jag är kort tid. Objektivet ligger i fönstret och får sola sig och kameran är inte ens i samma hus.

Objektivet har förvarats i normal rumstemperatur men mörkt. Hur som haver vill jag inte att dyrare objektiv och kameror ska drabbas varför jag eventuellt söker efter just ett torkskåp där man kan ställa luftfuktigheten till kanske 50%.
Hej !

Frysen , under -20 ?

---------

Har också gjort den hemska upptäckten på några objektiv, de flesta av mina objektiv
är köpta beg och det är i dessa det finns.

Använder en skarp ledlampa för att leta damm, och den avslöjar ibland mera.

Vilka förutsättningar ger fungus ?
Smittar det ?
( Fann svaret läs Zeiss länken. )
---------

Det borde gå att göra ett tillräckligt tätt skåp, ev i avdelningar och förse varje del med en
liten fläkt som trycker luften genom ett silikagel paket och sen byta detta mot ett
frächt ungstorkat.

Läs från Zeiss, ett skåp uppvärmt till 40 grader.
( En lagom stark glödlampa, både värme och ljus )

https://www.zeiss.com/camera-lenses/us/service/content/fungus-on-lenses.html


Jag har alltid förvarat mina obektiv med lock på, uppenbart mindre bra.

//MW
 

unoengborg

Aktiv medlem
Om inte svampen dödas kan den fortfarande börja växa. Så förutom torkning borde den utsättas för något svampdödande. The Angry photographer föreslår att man stoppar in objektiven i en förslutbar plastpåse tillsammans med kopparmynt inlindade i frottehanduk som värmts upp så att de är heta. Det är kopparsalterna i ärgen som är giftig för svampen, så jag antar att även några skedar kopparsulfat skulle fungera. Även UV dödar svamp och bakterier används ofta som nattbelysning på lab som hanterar smittfaror.
Tyvärr blir dock den döda svampen kvar, så det handlar om förebyggande behandling.
 

Olof R

Aktiv medlem
En gammal huskur mot mögel då båtar läggs upp för vintern är att ställa in ett öppet kärl med ättika. Ångorna från ättikan ska då stoppa mögeltillväxt. Rent subjektivt verkar det fungera bra i båtar men jag har inte sett någon mer vetenskaplig utvärdering av metoden.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Detta skåp som är till för laboratorieverksamhet är till för att bibehålla 100% torrhalt på torkade grejer.
Hade passat fint hemma hos mig :)
Det hade inte varit så hemskt svårt att göra en egen i plexiglas och för dörren har man en tätning avsedd för fönster. I botten i bilden ser ni kiselgel som har till uppgift att dra åt sig fukt som finns i luften, går att köpa som privatperson.
Torkas innan användning för maximal effekt i ugn över 100 grader och kan återanvändas.


/Stefan
 

Bilagor

PeterWem

Aktiv medlem
Detta skåp som är till för laboratorieverksamhet är till för att bibehålla 100% torrhalt på torkade grejer.
Hade passat fint hemma hos mig :)
Det hade inte varit så hemskt svårt att göra en egen i plexiglas och för dörren har man en tätning avsedd för fönster. I botten i bilden ser ni kiselgel som har till uppgift att dra åt sig fukt som finns i luften, går att köpa som privatperson.
Torkas innan användning för maximal effekt i ugn över 100 grader och kan återanvändas.


/Stefan
Ser ut att vara en budgetlösning jag kan bruka. Torkskåpen i Japan ligger på runt 5000 plusminus 2000 kr.
Då behöver jag ett förvaringsutrymme, en fuktmätare och kattsand/kiseldioxid :)

Jag rengjorde för övrigt yttre linsytor med isopropylalkohol och mikrofiberduk och jag fick bort fungusen därifrån. Förvånad eftersom jag trodde att fungusen angriper beläggningen. Om fungusen enbart är några dagar gammal kanske man kan rädda beläggningen? Om så är fallet behöver jag inte inhandla väteperoxid och ammoniak utan jag skruvar ned linselementen och rengör med alkohol och gnuggar som en gnu. Objektivet gottar sig i morgonsolen just nu.

Nästa projekt får bli att rädda min Canon EOS D2000 där sensorn verkar ha klarat sig men där antingen spegel, mattskiva eller prisma är kontaminerade. Jag vet inte riktigt hur man bäst räddar en mattskiva. Svårt att hitta en ny.
 

Smw

Aktiv medlem
Ser ut att vara en budgetlösning jag kan bruka. Torkskåpen i Japan ligger på runt 5000 plusminus 2000 kr.
Då behöver jag ett förvaringsutrymme, en fuktmätare och kattsand/kiseldioxid :)

Jag rengjorde för övrigt yttre linsytor med isopropylalkohol och mikrofiberduk och jag fick bort fungusen därifrån. Förvånad eftersom jag trodde att fungusen angriper beläggningen. Om fungusen enbart är några dagar gammal kanske man kan rädda beläggningen? Om så är fallet behöver jag inte inhandla väteperoxid och ammoniak utan jag skruvar ned linselementen och rengör med alkohol och gnuggar som en gnu. Objektivet gottar sig i morgonsolen just nu.

Nästa projekt får bli att rädda min Canon EOS D2000 där sensorn verkar ha klarat sig men där antingen spegel, mattskiva eller prisma är kontaminerade. Jag vet inte riktigt hur man bäst räddar en mattskiva. Svårt att hitta en ny.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XCanon+EOS+D2000+screen.TRS0&_nkw=Canon+EOS+D2000+screen&_sacat=0

//MW
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !

Jag har förgäves ansträngt min lilla arma skalle med att försöka lista ut
vad du ska använda EN sån maskin till,
men med två kan man ju ta en stereobilder, eller med nästan samma
uppsättning, ta en panoramabild på 4M. :)

( För mej ger länken några sökarskivor till bla D2000 och sen en masa annat. )

------------------

Tänkte också på någon sorts ozongenerator tidigare,
kom inte just då på vad de kallades.
Vad jag vet så är det en högspänningskälla som ger ozonet.
( Det är väl det som luktar "modelljärnväg")

Det bore fungera, en sån i en tät garderob tillsammans med en
fuktboll och en hygrometer.
Om det sen har någon negativ effekt på nåt annat ex gummi-plast
är en annan sak.


//MW
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hej !

Jag har förgäves ansträngt min lilla arma skalle med att försöka lista ut
vad du ska använda EN sån maskin till,
men med två kan man ju ta en stereobilder, eller med nästan samma
uppsättning, ta en panoramabild på 4M. :)

( För mej ger länken några sökarskivor till bla D2000 och sen en masa annat. )

------------------

Tänkte också på någon sorts ozongenerator tidigare,
kom inte just då på vad de kallades.
Vad jag vet så är det en högspänningskälla som ger ozonet.
( Det är väl det som luktar "modelljärnväg")

Det bore fungera, en sån i en tät garderob tillsammans med en
fuktboll och en hygrometer.
Om det sen har någon negativ effekt på nåt annat ex gummi-plast
är en annan sak.


//MW
Din länk ger mig enbart två skärmskydd och en massa kameror. Du får nog länka direkt.

Ozon ska vara aggressivt mot oädla metaller så jag hoppas jag hinner döda allt liv i kameran innan metallen börjar ge efter.

D2000 är en uppgradering från min DCS 3c ;)
 

PeterWem

Aktiv medlem
Din länk ger mig enbart två skärmskydd och en massa kameror. Du får nog länka direkt.

Ozon ska vara aggressivt mot oädla metaller så jag hoppas jag hinner döda allt liv i kameran innan metallen börjar ge efter.

D2000 är en uppgradering från min DCS 3c ;)
Öppnade länken med dator i stället för mobil. Fick upp en drös fokusskivor. Perfekt.
 

Olof R

Aktiv medlem
Bara för att ge rätt proportioner åt saker och ting så tog jag hygrometern och mätte luftfuktigheten i det rum där jag förvarar fotoutrustning när jag inte använder den. Det visade sig att relativa luftfuktigheten idag var 27% i detta rum. Enligt Zeiss (länk tidigare i denna tråd) rekommenderas luftfuktighet under 60% vid lagring. Enligt samma dokument krävs luftfuktighet på minst 70% i minst 3 dagar för tillväxt av fungus. Just detta ser alltså bra ut för min del. Om jag i stället frågar mig var jag sett problem av denna typ (inte bara på objektiv) så har det framför allt varit på böcker lagrade i källarutrymmen (men även på fotoutrustning). Där är det dock ofta betydligt högre luftfuktighet än i resten av en bostad. Så det är definitivt värt att tänka på vart man förvarar fotoutrustning när man inte använder den även om man inte går så långt att man bygger ett torkskåp.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Bara för att ge rätt proportioner åt saker och ting så tog jag hygrometern och mätte luftfuktigheten i det rum där jag förvarar fotoutrustning när jag inte använder den. Det visade sig att relativa luftfuktigheten idag var 27% i detta rum. Enligt Zeiss (länk tidigare i denna tråd) rekommenderas luftfuktighet under 60% vid lagring. Enligt samma dokument krävs luftfuktighet på minst 70% i minst 3 dagar för tillväxt av fungus. Just detta ser alltså bra ut för min del. Om jag i stället frågar mig var jag sett problem av denna typ (inte bara på objektiv) så har det framför allt varit på böcker lagrade i källarutrymmen (men även på fotoutrustning). Där är det dock ofta betydligt högre luftfuktighet än i resten av en bostad. Så det är definitivt värt att tänka på vart man förvarar fotoutrustning när man inte använder den även om man inte går så långt att man bygger ett torkskåp.
Är inte 27% litet väl lågt med tanke på gummi? Idealet är väl runt 40-60%?
 

Olof R

Aktiv medlem
Är inte 27% litet väl lågt med tanke på gummi? Idealet är väl runt 40-60%?
Om jag förstått det jag läst tidigare i ämnet rätt så är nog 30-60% idealet. Men jag tror ändå inte det är någon direkt risk i mitt fall. Om vi tittar på vad som får gummi och kanske även en del plaster att må dåligt så kan mycket låg luftfuktighet vara en faktor. Men det finns fler: T.ex höga temperaturer, temperaturväxlingar och solljus. Redan nu ser vi en paradox:- Man vill ha låg fuktighet och solljus för att slippa fungus. Samtidigt mår gummi och plast bäst om det är mörkt och lite fuktigare. Om jag lite ovetenskapligt fortsätter resonemanget med att använda gamla bilar som exempel. Om man tar en gammal bil som levt i Sverige så har den ofta problem med korrosion och mögelskador. Om man i stället tar en gammal bil som levt i ett öken-klimat så har den sällan allvarliga korrosionsskador. Däremot har den för det mesta mycket skador på plast och gummi. Men här kommer det intressanta :- Skadorna är överlägset störst där det är mest solljus och högst temperatur. Instrumentpaneler kan se fruktansvärda ut. Medans andra delar av inredningen som fortfarande är utsatt för hög temp. och låg fuktighet, men inte solljus bara har en bråkdel så mycket skador. Vad är då slutsatsen av detta resonemang? Jo, att som vanligt är allt en kompromiss. Även att skapa en miljö som kamerautrustning mår så bra som möjligt av. Och om man försöker undvika de största riskfaktorerna så vinner man mycket. T.ex håller fuktighet under 60%, undviker att lagra utrustningen i direkt solljus, håller temperaturen under 50grader (helst 40 eller lägre), undviker stora och snabba temperaturväxlingar för att minimera risk för kondens och spänningar i material. Man pratar ibland om 80 / 20 -regeln. Den innebär att med 20% av jobbet att få något perfekt så får du 80% av vinsten med att ha det perfekt. Rent praktiskt kommer alltså en kamerautrustning att må väldigt mycket bättre om man bara kan undvika de allra värsta miljöerna även om de inte är 100% perfekta. Så börja med att undersöka hur fuktighet, temperatur, solljust, damm, etc. verkligen ser ut på de olika ställen hemma där du kan tänka dig att förvara utrustningen. Kanske något av ställena är riktigt bra redan som det är. Om det behövs mer kan man förstås skapa en kontrollerad miljö i lab-skåp som nämnts tidigare i tråden. Men man kan även använda förvaringsbackar i plast där man spänner fast locket (t.ex från hammarplast). Sedan tar man upp anslutningshål i backarna för att förse dem med luft där dammet är bortfiltrerat, temperatur och fuktighet kontrollerad samt att backarna placeras så direkt solljus undvikes. Alltså :- Gör bara vad som behövs. Överdrifter kan kräva mycket jobb utan att ge några egentliga vinster.
 

Smw

Aktiv medlem
Är inte 27% litet väl lågt med tanke på gummi? Idealet är väl runt 40-60%?
Hej !

Var försiktig med hygrometerresultat. Jag jämförde tidigare några
olika mätare och blev förvirrad, eller mer förskräckt.

De två elektoniska, en Fluke 971, en kombinerad pm10, temp och fukt från Eb,
var då rätt så överens, men lite låga värden, vad jag tyckte.

Några olika mekaniska, bla en äldre som ser pålitlig ut, här spred de våldsamt,
den "pålititliga" visar idar 42%rel vilket nog kan stämma, den från Eb 10 %,
Fluken vet jag inte , har den inte hemma.

Slutsats:

1 ) Rel fuktighet är besvärligt att mäta rätt

2) Förvara inte kamerautrustning i badrummet.

3) Har man varit på fuktigare platser, eller kommit in från kallare klimat bör man nog
torka utrustningen.
Kondens innuti ett obj bör väl kunna ge en hög luftf utan att det syns ?

//MW
 
ANNONS