Annons

"Bouncer" på 300D:ns inbyggda?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Går det att "bygga" en egen "Bouncer" (som sprider ljuset, vet ej om uttrycket är rätt) på den inbyggda blixten i 300d:n (eller kanske finns o köpa, men har inte sett)?

Tänkte att man kanske kan ta lite karting och tejpa till en ihålig låda, och sen sätta antingen en plastpåse som man klippt till, eller kanske bara vanlig tejp som blixten får passera igenom? Funkar detta? Eller blir det bara knas?


/Jocce
 

RolandM

Aktiv medlem
Går alldeles utmärkt att kilppa upp en halvgenomskinlig filmurk och ta bort botteb på den och placera den över blixten.
 

Jocce

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Går alldeles utmärkt att kilppa upp en halvgenomskinlig filmurk och ta bort botteb på den och placera den över blixten.
Blir inte den för mörk? Så det tar bort för mycket ljus, de är väl ganska tjocka burkarna?


/Jocce
 

RolandM

Aktiv medlem
Det var väl en Canon EOS 300D du har köpt? Sidorna 80-83 behandlar blixtfotografering.

E-TTL är en automatisk blixtljusmätning.

Bara att prova, det kostar lixom inget
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Den inbyggda blixten är för svag för sådant. Får bli en extern blixt. Bouncer är en nödlösning om man inte har möjlighet att slå blixten i taket.
 

Jocce

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Det var väl en Canon EOS 300D du har köpt? Sidorna 80-83 behandlar blixtfotografering.

E-TTL är en automatisk blixtljusmätning.

Bara att prova, det kostar lixom inget
Inte köpt, fått i Julklapp.

Okej, skall lusläsa manualen nån dag, har vart så ivrig o pilla på kameran bara :)

Hittar juh massa nya funktioner hela tiden!


/Jocce
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Bengt-Arne skrev:
Den inbyggda blixten är för svag för sådant. Får bli en extern blixt. Bouncer är en nödlösning om man inte har möjlighet att slå blixten i taket.
Varför skulle en bouncer vara en nödlösning? Jag tycker det låter som en bra idé att försöka mjuka upp ljuset lite. Varför inte klippa ut någon lämplig strut av en skokartong, klä den med aluminiumfolie invändigt och fästa en difusor längst fram, förslagsvis en bit vit bärkasse från livsmedelsaffären.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Den inbyggda blixten kommer alltid att vara en nödlösning eftersom den inte går att rikta åt något annat håll än rakt fram.

Det enda som skapar mjukt ljus är en stor ljuskälla, och utan att kunna studsa ljuset i en reflektor av något slag så kan man bara förändra storleken på en liten blixt marginellt.
 

Walle

Aktiv medlem
vitsen med en bouncer är ju att kunna rikta blixten snett uppåt, för att en del av ljuset ska studsa i taket, medans en del går direkt mot objektet man fotar. Att bara sätta på en bouncer och rikta blixten rakt mot fotoobjektet vinner man inte mycket på.
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Jag har en bouncer till min externa blixt. Slår jag blixten snett i taket med bouncern på blir det fula skuggor, plockar jag av bouncern och gör om det blir det mycket bättre. Rakt mot motivet och mycket högt till tak t.ex en scen blir det bättre med bouncern....inte alltid, man måste prova sig fram. Det är vad jag kommit fram till.
Man skall inte överskatta bounrern, det har varit uppe diskussion tidigare om denna där en del tycker den inte gör så stor nytta.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag håller med föregående talare. Vid upplättning är det suveränt att kunna diffusera ljuset något. Då slipper man dom knivskarpa skuggorna som gärna blir. en halv kvadratdecimeter är 50 gånger större yta än en kvadratcentimeter. Det finns uppblåsbara varianter att köpa för blixtar man sätter på kameran. Tycker "softbox" är ett lämpligare namn apparaten.
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Det är mycket som påverkar blixtljuset, t.ex hur långt objektet befinner sig från närmaste sidoväg. Digitalkameran är ju bra här eftersom man direkt ser resultatet. Jag har plåtat mycket analogt också, då även med blixt. Tycker fortfarande det är svårt att ta bra blixtbilder.
 

felle

Aktiv medlem
Jag såg en kille i nikonforumet på dpreview.com som hade tillverkat en grej i papper som han satte framför blixten i 45 graders vinkel vilket gjorde att ljuset studsade och fortsatte uppåt. Inomhus gav detta väldigt mjukt ljus med den inbyggda blixten. Det blev ärligt talat överraskande bra.
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Man kan leka sig fram, prova t.ex. med en bit vit nylonväv framför blixtlampan. Tillverka en reflektor av folie...
Experimentera!!!
För f´n...bilderna är ju gratis.
JO
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Jag provade med att göra en strut av kartong som passade på blixten framför satte jag smörpapper som difuserar ljuset funkar hyffsat.

Varför slå en bouncer i taket?
Vitsen med en bouncer är väl att få motsvarande som om man slår en ren blixt i taket och därmed får ett mjukare ljus.
 

Walle

Aktiv medlem
hasse lundberg skrev:
Jag provade med att göra en strut av kartong som passade på blixten framför satte jag smörpapper som difuserar ljuset funkar hyffsat.

Varför slå en bouncer i taket?
Vitsen med en bouncer är väl att få motsvarande som om man slår en ren blixt i taket och därmed får ett mjukare ljus.
Enda sättet att få ett mjukare ljus är att öka storleken på ljuskällan. När man har bouncer så är det tänkt att man ska slå den snett upp i taket för att en del av ljuset ska studsa i taket, och en del gå direkt från blixten till objektet.

Att bouncern är mjölkvit gör inte ljuset mjukare, som många tycks tro. Att sätta en tejpbit på blixten gör inte heller ljuset mjukare. Det _enda_ som ger ett mjukare ljus är att öka storleken på ljuskällan.
 

csab

Medlem
Bouncer

Efter ett tips av en våra finska Canon-kompisar gjorde jag den här:

http://www.corbisoft.com/pics/Bouncer.jpg

Slår blixten upp i taket.
Inte vacker men du kommer att älska den här.
Mer portabel än en extra blixt...

Ett litet helgpyssel efter glöggen.
Ta rätt stadig kartong, klistra på al.folie och skär till efter måtten.
Tejpa kanterna.
Den här passar till D60 och 10D.
Prova måtten på slitsen så att de passar till 300D. Man klämmer fast den under den uppfällda blixten och vinklar bouncern så att den slår rätt. Mjukt fint ljus - om man har ljust tak...

Bo
 

Jeppe

Aktiv medlem
Med tanke på att 300D redan underexponerar blixtbilder 2/3 steg och att den inbyggda blixten har ledtal 13 så får det vara BRA LÅGT i tak ;)
 
ANNONS