Annons

FD Tele.

Produkter
(logga in för att koppla)

Justus

Avslutat medlemskap
Använder just nu en Canon AE-1.
Har till den ett Canon FD 35mm/3.5 S.C.,
Canon FDn 50mm/1.8 samt ett Canon FD 135mm/3.5.

Har efter många om och men, nya beslut, ångest och råd, beslutat för att inte satsa på nytt system riktigt än.

Har hört att beg. marknaden för FD-prylar är rätt stor, och söker just nu efter ett rejält tele (200 och uppåt).

Har svårt att hitta tester/reviews på dessa lite äldre objektiv, och undrar därför om ni kan rekommendera någon modell el dyl?

Tips på andra skarpa (rel. billiga) objektiv som kan komplettera de andra objektiv jag redan har mottages gärna :)
 

volker

Avslutat medlemskap
Det går mycket bra att köpa från privat över annonstidningar eller på internet.
Kolla www.tradera.com
Jag själv plåtar gärna med vidvinkel och tele med stor bländaröppning. Jag skulle rekomendera en FD 2,8/200, en fantastisk glugg som går att köpa för kring 1800:- i bra skick.
Det är kanske dags att byta till en mer anvancerat utrustning. Jag har köpt för några månader sedan en Canon F1 med 2,8/35 och 2,8/100 mm för inte mer än 2500:- (nästan nyskick).
Kanske skulle Du försöker att få en 2,8/24mm eller 2,8/28mm vidvinkel. Det sista finns att köpa kring 500:-

Förresten, en tysk fototidning har testat gammla gluggar mot nya autofokusobjektiv.
Samma märke, samma objektivtyp (t.ex. 50mm/1,4 eller 28mm/2,8)
Hör och häpna att av 5 testade objektivpar har det varit en gång oavgjord, 3 gånger har dom gammla vunnit med delvis stor marginal vad gäller skärpa, reflexer och centrering av linserna (byggkvalitet) och bara en gång har autofokusobjetivet kammat hem segern.
Det är alltså ingen anledning att slänga sina gammla grejor :)
 
ANNONS