Annons

Gransämjan skickade polisen på oss!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografia

Aktiv medlem
Jag och en kompis var ute idag och fotograferade. När vi gick runt la vi märket till två figurer som smög runt och tom kollade på min LCD skärm för att se vad jag tog kort på bakom min rygg. Dom ringe några samtal och senare dök en polisbil upp och frågade vad vi höll på med. Dom begärda pers nr, namn, hem tfn, mobil etc etc. Är man verkligen skyldig att uppge all denna information? Känns lite obehagligt att man skall behöva legitimera sig varje gång man är ute och fotograferar? Och vad har gransämjan för makt egentligen? Kan dom förbjuda än att fotografera naturen i området?

Tack på Förhand // Mattias
 

PeterLj2

Aktiv medlem
Du hittar två artiklar om detta under lära.
Jag hade nog personligen kännt mig kränkt om de begärt den informationen vare sig de har laglig makt till det eller inte.
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
müsli skrev:
Är det bara jag som irriteras när någon hänvisar till något utan att ange länk eller ens någon ledtråd om vad man hänvisar till?

Vilka artiklar menar du?
"Vad får man fotografera" och " Rättigheter och skyldigheter" är nog de två artiklar som menades.


//Uffe
 

Fotografia

Aktiv medlem
forry4U skrev:
Du skulle ha plåtat snutarna också..tycker jag

"vad är "gransämjan" för något??"

/göran
Dom boende i ett visst område går ihop och skall hålla lite extra utkik efter skumma typer. Sedan så får dom även sänka försäkringspremier.

Så har dom även någon direktkontakt på lokalpolisen som dom snabbt kan få tag på. //Mattias
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag har full förståelse för att "grannsämjan" spanar på okända människor som fotograferar i närheten av deras bostadsområde, speciellt nu vid jul då många hus står tomma. Det tyder på en ovanligt god grannsämja. De har sin rätt att spana, precis som du har din rätt att fotografera.

(Så här i juletider är man frestad att skämta om gransämjan, men jag tror jag avstår...)
:)
 

Bobo_m

Aktiv medlem
Jag tycker att det later extremt lojligt!

Ok om de boeende trodde att ni va nagra skumma typer men att polisen inte kunde gora en bedomning genom att prata med er irreterar mig. Polisen ska val vara goda manniskokannare...eller hade ni ranarluvor pa er?? :)
Sen forstar jag inte vad polisen ska med erat telefonnr till..kanns som att de bara utovade sin makt!

Kanns trist att man ska behova kanna att man gor nagat fel nar man gar runt och fotograferar.
 

Fotografia

Aktiv medlem
acke skrev:
Jag har full förståelse för att "grannsämjan" spanar på okända människor som fotograferar i närheten av deras bostadsområde, speciellt nu vid jul då många hus står tomma. Det tyder på en ovanligt god grannsämja. De har sin rätt att spana, precis som du har din rätt att fotografera.

(Så här i juletider är man frestad att skämta om gransämjan, men tror jag avstår...)
:)
Jag håller med dig men det jag menar är att man känner sig lite kränkt. Man förlorar lusten att ut och fotografera när man måste legitimera sig och få besvara massor av personliga frågor. Jag tycker att dom kunde kommit fram till oss och frågat och kollat vilka vi var innan dom skickade polisen på oss.

//Mattias
 

acke

Avslutat medlemskap
Det kan jag hålla med om. En rakryggad och direkt dialog är oftast den bästa lösningen.

(Jag hade en gång en granne som ringde polisen för att jag spelade lite för högt på stereon...)
 

marma

Aktiv medlem
Tråkigt!

Ta kontakt med bostadsrättsföreningen och förklara vad som hände. Vi hade problem med en gubbe som självmant tagit på sig uppgiften att kontrollera alla som han tyckte såg skumma ut, inklusive mina (väldigt städade) polare.

Som sagt, oftast löser direkt dialog sånt här. Men ålderskillnaden mellan den utpekade "skumme" och iaktagaren spelar stor roll.

/M
 

FouFoto

Aktiv medlem
Iofs bra att polisen rycker ut för att undsätta allmänheten....

Men, ärligt talat - hur stor är risken att två personer som öppet går omkring och fotograferar är potensiella brottslingar?


Tycker "privatspanarna" borde kontaktat "de misstänkta" direkt och frågat vad de sysslar med.

Konstigt att polisen rycker ut utan större brottsmisstanke.
 

acke

Avslutat medlemskap
Alfons2 skrev:
Men, ärligt talat - hur stor är risken att två personer som öppet går omkring och fotograferar är potensiella brottslingar?
Beror på vem du frågar. Att springa omkring i ett bostadsområde med kamera, ivrigt fotograferande diverse motiv, anses måhända som normalt beteende av fotosidans medlemmar, men inte av allmänheten.

Alfons2 skrev:
Tycker "privatspanarna" borde kontaktat "de misstänkta" direkt och frågat vad de sysslar med.
Tycker jag med.

Alfons2 skrev:
Konstigt att polisen rycker ut utan större brottsmisstanke.
Jag tycker det är bra att kvarterspolisen följer upp såna här saker. Vi vet ju inte vad spanarna rapporterade till polisen.
 
Senast ändrad:

müsli

Avslutat medlemskap
Antar att spanarna led av svårt händelsebehov efter julens besvikelser, och i sin entusiasm över att något äntligen verkade hända rapporterade att ett par muslimer med huvudbonad och Al-Quaida -logotype på ryggen smög omkring med osäkrade bazookas och väskor fulla med sprängämnen.
 

stoltz

Aktiv medlem
Alfons2 skrev:
Iofs bra att polisen rycker ut för att undsätta allmänheten....

Men, ärligt talat - hur stor är risken att två personer som öppet går omkring och fotograferar är potensiella brottslingar?


Tycker "privatspanarna" borde kontaktat "de misstänkta" direkt och frågat vad de sysslar med.

Konstigt att polisen rycker ut utan större brottsmisstanke.

Så om brottslingar går runt och fotograferar, så gör dom detta med dragna vapen och rånarluvor? Brottslingar ser inte alltid ut på ett speciellt sätt. Jag hade nog också reagerat om någon fotograferat husen i området där jag bor, men jag hade iofs frågat vad personerna sysslade med. Samtidigt får man ju acceptera att folk som inte vågar detta ringer polisen istället, det är det som polisen finns till för.

Sen att polisen rycker ut är väl inte så märkligt? Dom har ju till uppgift att förebygga brott. Att dom sedan frågar efter telefonnummer och adress är ju för att kolla upp om man hittar på eller inte, allt detta ser dom i vilket fall som helst med hjälp av personnumret.

Jag anser att man bör vara glad för att polisen dök upp, tyder på att det finns en fungerande polis på orten där ni bor, det är inte alla som bortsämda med den servicen. Jag tror inte at att folk som har haft inbrott i sitt hus anser det som kränkande att polisen kommer och kollar upp folk som stryker runt i kvarteret. Om man har goda avsikter, så är det ju bara att förklara detta ju.

Tro mig jag hade varit glad om grannarna där jag bor hade ringt polisen när folk gör inbrott eller stampar bensin ur bilarna. Här får vi vackert vänta 20-30 minuter på polisen, om dom kommer överhuvudtaget!
 

FouFoto

Aktiv medlem
acke skrev:

Beror på vem du frågar. Att springa omkring i ett bostadsområde med kamera, ivrigt fotograferande diverse motiv, anses måhända som normalt beteende av fotosidans medlemmar, men inte av allmänheten.
Förmodligen såg de inte kameran utan misstänkte något vapen. Blev förskräckta och ringde polisen direkt?
 

Bobo_m

Aktiv medlem
Jag haller med er alla om att det ar bra att polisen rycker ut och har full forstalese for att grannarna inte visste vad fotograferna sysslade med.
Men jag tycker att polisen borde vara battre pa att prata. Nu verkar det mest som att polisen vill utova sin makt genom personliga fragar och telefon nr. Det borde markas om en 17arig kille fotar om han planerar brott eller for att han gillar naturbilder. Och da borde val stamningen mellan polis och fotograf kunna vara en bra sadan. Nu verkar det som att fotografen blev mer avskramd av polisen.
 
ANNONS