Annons

Tisdagsbilden #4

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tisdagsbilden uppmuntrar till att titta och prata våra bilder, men framför allt går ut och fotograferar.

Reglerna är enkla:
1. Publicera en bild tagen den senaste veckan och numrera den

2. Berätta gärna kortfattat om din bild. Var, när, varför? Kamera, objektiv, bländare, slutartid och ISO

3. På torsdag, på min signal, slutar vi publicera bilder och nu börjar kommentarerna och röstningen. En röst eller en kommentar ger en pinne. Du får rösta så många gånger du vill, men inte på samma bild

4. På söndag räknar jag rösterna och korar veckans vinnare

Har du haft en stressig vecka så är det ok med en lite äldre bild, men andan bör vara relativt nytagna bilder.
 

pdahlen

Aktiv medlem
#2 sett genom is

Våren i kolonin har riktigt satt fart, allt från snödroppar till påskliljor blommar, igår var det dock kyligt med en ishinna i vattentunnan. Tänkte att jag kunde testa att fotografera genom isen, att skapa en bild som skidrar hur det kan vara på våren med vårblommor med ett bakslag med kallare väder. En bild blev enligt nedan, valde en bild som hade något mer skärpa på isen än bakgrunden. Hade jag tänkt ett steg till så kunde jag ha provat med mindre bländare också, men så blev det inte denna gången, det blev mer standardinställning som jag har för fågelfoto.

Utrustningen blev det jag hade med mig, egentligen tänkt för fågelfoto. D500, Nikon 200-500 i 500mm samt f/6,3 1/1600 ISO 500

Med något bättre upplösning

https://www.fotosidan.se/blogs/peterdahlen/brev-fran-kolonien-4-2019.htm#comments
 

Bilagor

Hrafne

Aktiv medlem
#4 Studentstaden Uppsala

Denna vecka har jag inte haft tid att vara ute tyvärr så jag ger er en bild jag tog i förra omgången. Jag var på väg hem ifrån en vän efter en brädspelsdag och jag hade redan fotograferat det här motivet i dagsljus. Det är lampan som står mitt på stora torget i Uppsala och som några studenter på dagen hade utsmyckat med ballonger. De bilder i dagsljus var jag inte så nöjd med då jag inte hade så mycket tid att ta dem. Men på kvällen så hade jag mer tid och även ett varmare och mysigare ljus. Jag valde denna bild då jag gillar närbilder på detaljer och jag tycker ballongerna gifter sig fint med metallen från lampan. Blev nöjd med hur den svarta bakgrunden ger en kontrast med de färgglada ballongerna. Funderar på oskärpan, jag gillar oskärpa och tycker det passar bra till den här bilden. Jag ångrar dock att jag inte tog en variant på bilden med mer skräpa så jag kunde ha valt mellan båda varianterna.

Canon EOS 5D Mark II med Canon EF 100mm f/2,8L IS USM Macro
F/2.8 exponeringstid 1/60 sek ISO-3200
 

Bilagor

Kristobal

Aktiv medlem
#5 Vardagsflykten

Tänker nog kommentera min egen bild när jag lämnar kritik på övriga. Som fica och gamlej håller jag nog med om att det finns risk att man själv ramar in sin bild eller spoilar.

Canon 7d, Brännvidd 37mm.
1/400 s, f2,8, 5000 ISO.
 

Bilagor

Jocke i Malmö

Aktiv medlem
#6 Ingrid

Här kommer en bild på Ingrid, tagen i flykten när vi är på väg hem från hennes storebröders födelsedagsfest. Jag har lagt av mig lite när det gäller fotografering, när barnen var mindre blev det mer och med barnen som ständigt motiv. Nu är den yngsta tio och alla tre är motvilliga till att hamna på bild. Jag har dock lovat mig själv att ta med kameran oftare och därför var den med i söndags. Bilden är tagen svartvit direkt i kameran med en Lumix GM5 och 20mm 1,7, slutartiden är 1/125 och ISO 2000.

red: Oj vad dassig filen blir vid uppladdning, helt utan skärpa och allt det mörka gror igen. Detta måste ni på fotosidan fixa, det är ändå bilder som det ska handla om. Jag är inte så aktiv här och var inte medveten om att detta skulle bli resultatet. Ni kommer tjäna på att fixa till kvaliteten på uppladdningarna.
 

Bilagor

FiCa1

Aktiv medlem
#7 Sjuklingen

#7 Sjuklingen (så "ramar" jag in min bild)

Alternativa titlar: "39,1 °C" / Vabbare – förändras ditt sätt att uppfatta bilden av dessa?

Hur som helst:
Leica M Monochrom CCD + Summicron-M 35:2.0 asph
f : 5.7, 1/125 s, ISO 3200

Besök av sjukt barnbarn och hans far. Lite järnvägslek orkar man med, trots hög feber.

/ FiCa1
 

Bilagor

FiCa1

Aktiv medlem
red: Oj vad dassig filen blir vid uppladdning, helt utan skärpa och allt det mörka gror igen. Detta måste ni på fotosidan fixa, det är ändå bilder som det ska handla om. Jag är inte så aktiv här och var inte medveten om att detta skulle bli resultatet. Ni kommer tjäna på att fixa till kvaliteten på uppladdningarna.
Jag håller med dig till 100%, Jocke. Ser ju ut som om bilderna är tagna med en Instamatic från 70-talet.

/ mvh, FiCa1
 

iSolen.se

Guest
...

red: Oj vad dassig filen blir vid uppladdning, helt utan skärpa och allt det mörka gror igen. Detta måste ni på fotosidan fixa, det är ändå bilder som det ska handla om. Jag är inte så aktiv här och var inte medveten om att detta skulle bli resultatet. Ni kommer tjäna på att fixa till kvaliteten på uppladdningarna.
Det beror säkerligen på att forumtrådarna inte är till för bildgranskning.

Sen är det lite kul när man klickar på en bild för att titta närmare på den så blir den mindre, inte större, lite beroende på fönsterstorlek och device.
 

Kristobal

Aktiv medlem
Funderar över vad som får en att fasta i vissa bilder. Är det alltid så uppenbart att det är något som händer i bilden, något ovanligt eller vackert, eller något som får en att känna något. Det är finns väl egentligen lika många svar som det finns människor. Men är det lättare att fastna för en gatubild där det oftast händer nånting, ofta med flera personer. Själv fastnar jag sällan för natur eller djur. Undantaget väldigt dramatiska naturfotografier. Och kanske när det bjuda på mycket stämning.
Ja tankarna går lite hit och dit men tycker detta är lite intressant. Eftersom detta är rätt ofiltrerade tankar skippar jag korr. Läsning och ber inte om ursäkt för osammanhängande text. 🙂
 

Kristobal

Aktiv medlem
Det beror säkerligen på att forumtrådarna inte är till för bildgranskning.

Sen är det lite kul när man klickar på en bild för att titta närmare på den så blir den mindre, inte större, lite beroende på fönsterstorlek och device.
Skulle vi flytta tisdagsbilden till en grupp?
Detta med bildkvalitén tycker jag är rätt påtagligt då jag känner att jag med vissa bilder helt missar fotografens intention.
Men det kanske är än värre för mig som bara surfar via en liten telefon?
Eller det går kanske inte att disskutera i grupperna på detta vis?
Tycker nog att FS är lite bökig att navigera i. I alla fall från telefonen.
 

iSolen.se

Guest
Skulle vi flytta tisdagsbilden till en grupp?
Detta med bildkvalitén tycker jag är rätt påtagligt då jag känner att jag med vissa bilder helt missar fotografens intention.
Men det kanske är än värre för mig som bara surfar via en liten telefon?
Eller det går kanske inte att disskutera i grupperna på detta vis?
Tycker nog att FS är lite bökig att navigera i. I alla fall från telefonen.
Som jag sagt länge nu, forumtrådar, bildvisning, grupper och artikelkommentarer borde alla använda sig av en enda forummotor, samma för alla, dvs trådningen och notifieringarna som i forum, bildvisning som ...du förstår. Sen ska det vara otroligt lätt att konsumera bilder. Folk laddar knappt upp här jämfört med andra sociala medier, man får ingen feedback här.
 

Marteric

Aktiv medlem
#8: Fire in the sky

Sjuk och säng/soff-liggandes har det inte blivit något kelandes med kameran senaste veckan så bidraget är någon vecka gammalt...
Var: Pickesjön i utkanten av Borås.
När: 190226
Varför: Himmelen såg ut att ha något lovande på gång och Pickesjön levererar nästan alltid! Hade hoppats på någon form av ledande linje eller annat läckert i isen som kan tänkas uppstå denna tiden på året.
Fuji X-T20 + XF 18-55
ISO200 f/11 3 exponeringar 1/13 +/-1 EV
Kuriosa: Lite extra nyfiken vad expertisen anser då jag bara är "lagom" nöjd med bilden men det är den bild på min Instagram med överlägset mest "likes"...
 

Bilagor

Jocke i Malmö

Aktiv medlem
Som jag sagt länge nu, forumtrådar, bildvisning, grupper och artikelkommentarer borde alla använda sig av en enda forummotor, samma för alla, dvs trådningen och notifieringarna som i forum, bildvisning som ...du förstår. Sen ska det vara otroligt lätt att konsumera bilder.
Precis, detta tror jag är helt rätt.
 
ANNONS