Annons

Tisdagsbilden #5

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tisdagsbilden uppmuntrar till att titta och prata om bilder, men framför allt att gå ut och fotografera.

Reglerna är enkla:

1. Publicera en bild tagen den senaste veckan och numrera den

2. Berätta gärna kortfattat om din bild. Var, när, varför? Kamera, objektiv, bländare, slutartid och ISO

3. På torsdag, på min signal, slutar vi publicera bilder och nu börjar med kommentarerna och röstningen. En röst eller en kommentar ger en pinne. Du får rösta så många gånger du vill, men inte på samma bild

4. På söndag räknar jag rösterna och korar veckans vinnare

Har du haft en stressig vecka så är det ok med en lite äldre bild, men andan bör vara relativt nytagna bilder.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
#1 - Nashville, Tennessee

Vi åkte till Nashville i lördags för lite gatufotografering.

Det visade sig att vi valt en dålig dag, då det var både St Patrick's Day och basketmatch mellan Kentucky och Tennessee. Broadway var full med aspackade människor.

Vi drog oss tillbaks upp till gångbron och fotade stan i skymningen istället. Svinkallt var det också.

Nikon Z7, FTZ, Tamron 15-30/2.8 vid 19mm, f/16, 8 st "stackade" bilder exponerade 4s vardera, ISO 64
 

Bilagor

Marteric

Aktiv medlem
Förkyld och små-febrig "tvingade" jag mig ut i går kväll...det var ju dags för Tisdagsbilden så soffan och filten fick vila en stund...

#6: Bron vid Osdal
Fuji X-T20 + XF 18-55
ISO200 f/5 3 exponeringar 15" +/-1 EV
 

Bilagor

Hrafne

Aktiv medlem
#7 Hittelön

Här kommer mitt bidrag för veckan. Gick förbi denna lyktstolpe på vägen hem från jobbet och tog några bilder på den.

Canon EOS 5D Mark II med Canon EF 50mm f/1,2L USM

F/5, 1/125 sek, ISO-100
 

Bilagor

gamleJ

Aktiv medlem
#1 Fin stadsbild i blå timmen. Det blev en snygg lila nyans som möter fint mot det orangea. Väl utfört. Något är det som stör mig i hur ytorna (stad,himmel,vatten) förhåller sig till varandra men kan inte förklara det. Ska fortsätta titta. Bilden är dock snygg ändå.

#2 Tycker att jag sett exakt detta porträtt tidigare? Kanske har du fotat samma man förut och att han sitter snarlikt? Spelar ingen roll för det är ett porträtt med mycket karaktär. Din utrustning och sättet du efterbehandlar (förinställning?) känns precis rätt här också.
Det finns något lite spänt över hur han håller armarna och det känns som att kroppen är full av känslor som han håller tillbaka, alternativt utforskar. Verkar inte vilja störas av synintryck. Kanske lyssnar han på musik i djup koncentration. Ett lyckat porträtt jag gärna tittar på flera gånger.

#3 Egen bild

#4 Nyfiken på vad det är du fotat? Eftersom jag inte ser vad det är får jag svårt med att hitta en berättelse. Konstigt nog vill jag ändå titta på den. Känns konstnärligt på det planet där jag blir förvirrad och inte vet riktigt vad jag tycker:).

#5 Gillar bilden. Landskapet är lite rörigt och samtidigt livlöst. Fallet skär bildytan fint på diagonalen och de lent fångade delfallen ger liv och rörelse. Både lite karg och skir känsla på en gång. Ett foto jag kan stanna kvar i.

#6 pluspoäng för insatsen trots sjukdom.
Fin kontroll på färger och speglingar.
Spännande och lite futuristisk form på bron. Jag har personligen lite svårt för trädet i högerkanten. Kanske kan en annan vinkel trolla bort det och att brons bågar får en central placering mellan de lite lägre träden. Skulle i mitt tycke bli en renare och mer harmonisk bild. Smaksak såklart.

#7 Fina färger och krämig bakgrundsoskärpa. Inte nog med det. Kattens chanser att komma hem har ökat:)

#8 Vad är det du fotat? Blir nyfiken. Metall och lite snygga filter brukar vara tacksamt, så även här.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Tisdagsbilden #5: Mina favoriter

Mina fyra (!) favoriter i denna omgång är:
#1 Nashville
#3 Bergs slussar
#4 1931
#5 Ramhultafallet

#1 Nashville: Läcker storstadsbild. Ögat dras med in i bilden via vägen längs med vattnet, fram till bron till höger. Färgerna ger mig en känsla av att jag strosar vid floden en ljum kväll, på väg att ta en drink på en juste bar med levande musik.

#3 Bergs slussar: Harmonisk bild. Ögat leds in i den via slussens "lager" av vattenspeglar. Den gående "människan" i fonden är ett (för mig) helt avgörande bildelement. Utan den figuren hade bilden varit ok, men nu hajar jag till eftersom det tog en kort stund innan jag insåg vad det var för fel med "människan".

#4 1931: Titeln gör mig intresserad. Bilden intressera mig också. Vad föreställer den egentligen? Ett slags kran från 30-talet misstänker jag. Vem har fastnat med fingret och varför? Är packningen trasig så att fingret täpper till en läckande kran? Många frågor ... Eller alluderar titeln på att bilden är en pastisch av modernistisk konstfotografi? Valet av svart/vitt och bildbehandlingen passar perfekt till motivet.

#5 Ramhultafallet: Personligen är jag ganska så less på bilder där en lång slutartid ger rinnande vatten ett mjukt, sammetsartat utseende. Ofta tycker jag att effekten blir viktigare än motivet. Den här bilden fungerar dock för mig. Här kontrasterar det mjuka vattnet perfekt mot den ganska ruffiga och risiga omgivningen. Jag uppskattar också valet att att arbeta med en återhållsam färgskala.

Min vinnarbild i denna omgång blir #4 1931. Givet att den var en del av ett sammanhållet projekt, så kan jag se att den skulle fungera i en fotobok.

/ FiCa1
 

FiCa1

Aktiv medlem
... #2 Tycker att jag sett exakt detta porträtt tidigare? Kanske har du fotat samma man förut och att han sitter snarlikt? Spelar ingen roll för det är ett porträtt med mycket karaktär. Din utrustning och sättet du efterbehandlar (förinställning?) känns precis rätt här också.
Det finns något lite spänt över hur han håller armarna och det känns som att kroppen är full av känslor som han håller tillbaka, alternativt utforskar. Verkar inte vilja störas av synintryck. Kanske lyssnar han på musik i djup koncentration. Ett lyckat porträtt jag gärna tittar på flera gånger.

Jodå. Jag har ett antal porträttbilder på J i samma miljö. Just denna Tisdagsbild är dock i enligt med "reglerna" tagen i förra veckan. Mer info när denna kritikrunda är avklarad.

/ mvh FiCa1
 

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
#1 Det är en väldigt snygg bild, snyggt komponerad, snygga färger, snyggt rakt av. Men inte så spännande som de andra skymningsbilderna vi sett från dig tidigare i tisdagsbilden! Jag vet inte vad det är som saknas riktigt, som skulle gjort den mer spännande för mig. Får fundera vidare på det

#2 Fint porträtt med fint ljus. Mannen ser fundersam eller rent av lite bekymrad ut, och hans blick söker sig inte till fotografen. Det är bra, för det fundersamma. Bilden ger ett stillsamt intryck och titeln ”I baren” skapar därför än mer frågor. Det är ett porträtt som går att titta länge på

#3 Den här gillar jag! En enkel grundform/symmetri med slusstrappan men när man tittar närmare finns alla möjliga detaljer att fastna på och fundera över. Inte minst den där figuren på piren där nere. Väl sett, väl fångat.

#4 Jag tror jag vet vad du petat in fingret i! :) Men jag har svårt att läsa eller förstå bilden. Det skulle vara kul om du utvecklar din tanke när Jonas har stängt omröstningen

#5 En väldigt fin bild av vårvinter i södra Sverige! Färger och känsla i bilden är helt rätt. Personligen hade jag föredragit lite mer struktur i vattnet, men det där är ju en smaksak

#6 Bron och speglingen är mycket välkomponerade och formar ett vackert öga, färgerna är tilltalande. Symmetrin/att allt är centrerat i bildytan fungerar utmärkt med det här motivet.

#7 Jag kan inte sluta tänka på att lyktstolpen är rak och husen i bakgrunden lutar åt vänster?!? Jag inser ju att huset inte är på väg att kasa ner i en å eller utför en backe utan att det är något där som bara lurar mitt öga. Men lurad blir jag. Och orolig.

#8 Min egen.

Jag håller #2 som min vinnare denna vecka
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kommenterar de tre bilder jag känner mest för

#1 Nashville, alltid något speciellt med kvällsbilder. Kompositionen och färgen är fin. Vad jag undrar över är om speglingen av ljusen i vattnet hade varit ännu mera effektfullt utan stackning och den längre tid

#3 Sluss, fin komposition. Det som gör hela bilden är personen ute på bryggan i linje med slussen, det är den linjen som bygger bilden

#6 Bron, ännu en vacker kvällsbild. Fin spegling i vattnet och bilden har någon enkelhet med sin brokonstruktionen som tilltalar mig. Tyvärr så upplever jag att det lutar åt höger, vet inte riktigt vad som är rätt här.

Denna veckan så väljer jag #6
 

FiCa1

Aktiv medlem
...#2 Tycker att jag sett exakt detta porträtt tidigare? Kanske har du fotat samma man förut och att han sitter snarlikt? Spelar ingen roll för det är ett porträtt med mycket karaktär. Din utrustning och sättet du efterbehandlar (förinställning?) känns precis rätt här också.
Det finns något lite spänt över hur han håller armarna och det känns som att kroppen är full av känslor som han håller tillbaka, alternativt utforskar. Verkar inte vilja störas av synintryck. Kanske lyssnar han på musik i djup koncentration. Ett lyckat porträtt jag gärna tittar på flera gånger.

Min kompis J och jag ses sedan flera år tillbaka regelbundet op Grand hotell Hörnan i Uppsala, över ett par öl och en räkmacka. Många diskussioner om ditt och datt. När denna bild togs var ämnet Brexit. Därav J:s minspel och kroppsspråk.

/ mvh, FiCa1
 

Marteric

Aktiv medlem
Några snabba kommentarer på mina tre favoriter.

#1. Nashville.
Gillas. Hade jag varit på samma ställe vid samma tid kan jag mycket väl tänka mig att jag sökt precis samma komposition.

#3. Bergs slussar.
Gillar kompositionen med en klar linje "in i bilden" mot "gubben". Gissar att det var lite frustrerande med molnbanken över horisonten...

#5. Ramhultafallet.
Varit där själv ett flertalet gånger utan att hitta denna kompositionen själv. På plats känns det nästan som att det finns "för mycket" att ta in. Bra!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
#2 - I baren. Ett porträtt i fint ljus som känns personligt och förmedlar känslor. Jag tror du missat fokus lite och lampan i bakgrunden stjäl lite av uppmärksamheten.

#4 - Bergs slussar. Bra komposition med fin balans och ledande linjer som hjälper blicken att söka sig nerför trappan mot dockan på vågbrytaren. Det vackra morgonljuset och de kalla färgerna förmedlar att vi väntar på att dagen ska börja. Ett motiv du kan fortsätta utforska och utveckla.

#5 - Ramhultafallet, vid Lygnern. Fin komposition där du låter vattenfallet spela huvudrollen längs diagonalen. Inramningen är inte så sprakande så här års så jag hoppas du återvänder vid en bättre tidpunkt och mer spännande ljus. Vattnet saknar den där strukturen som många vattenfalls-connoisseurer (som jag) vill ha. Jag fotar vattenfall vid ungefär 1/8-1/2s.
 

Kristobal

Aktiv medlem
#1 Nashville
Vackert, fina nyanser i skymningen.
Får lite 80-Tals vibbar av det lila i bilden. För mig, som jag känner just nu, är det lite för perfekt på något vis.

#2 I Baren
Händerna och ansiktet. Uttrycksfullt. Inte för att jag känner J men jag får känslan av att du fångat en del av honom i bilden. Tycker bakgrunden mot hans huvud ramar in bra med mörkt mot ljust och vice versa på andra sidan. Hade det gått att höja kameran lite för att få lampskärmen lite mer ovanifrån hade jag inte stört mig på den strimma ljus den ger. Men det tycker jag är en petitess i den hör typen av ”spontanporträtt”.
Välkomponerat och snyggt. Sv känns helt rätt.

#3 Bergs slussar.
Bara titeln tilltalar mig som spenderat ungefär varje sommarlov i Roxen.
Självporträtt igen tänkte jag först.
Men vad har hänt med hans stelopererade ben?
När jag såg hur det låg till på riktigt blev jag först lite besviken, men nu efter ett par dagar tycker jag att det är rätt kul. Tycker det är lätt att stanna i bilden tack vare slussens karaktär, kantigt och hårt med det silkeslena vattnet i centrum. Mycket struktur och fina färger. Finns inget jag skulle ändrat på. Vacker bild.

#4 1931
Min egen. Hade en annan bild men kände för att posta något lite mer abstrakt för att öppna upp för en sådan diskussion.
Mina tankar kretsar kring evigheten (8 piggar på kranen) och min möjlighet att påverka evigheten (fingret som reducerar flödet).
Det är tankar som kommit efter bilden togs. Satt bara, vid halv åtta-tiden, med sotiga händer framför vedspisen och kände för att göra nåt annorlunda.

#5 Ramhultafallet
Ronja Rövardotter och bröderna Lejonhjärta är det första jag tänker.
Du har fångat det speciella i vårvintern med de vackra vattnet och lite fula, halvdöda/vilande runt i kring. Jag tycker att det blir mer intressant med den här omgivningen blomstrande grönska. Någon form av kontrast. Genomtänkt med diagonalen.

#6 Bron vid Osdal
Känns nästan lite overklig. Vattnet är så stilla och bron har en sån skärpa i reflektionen. Dina speglingar är verkligen i toppklass. Cool bild men lite som som med Jonas Nashville är den lite för perfekt för att hålla mig kvar länge.

#7 Hittelön
Gillar dina avslappnade bilder på mer eller mindre vanliga vardagsting. Opretentiöst. Du fångar de fina dropparna på lappen men bakgrunden upplever jag som störande. Annars helt rätt disponerat med stolpen till höger och mycket negativt utrymme.

#8 Rörigt
Snyggt och lite rörigt! 🙂
Hade önskat lite mer space mellan rören för att få det lite lugnare. Din redigering passar fint till bilden och framhäver materialen bra. Undrar vad det är? Har tittat ett flertal gånger utan att komma på.
Plus för att du är med trots att det är mycket på jobbet!

Favoriter för mig denna vecka är #2 I baren och #3 Bergs slussar.
 
ANNONS