Annons

Fotoklubbar

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Tänkte att jag kanske skulle gå med i någon fotoklubb. Dels för att själv kunna framkalla mina svartvita rullar men också för att träffa andra fotointresserade.

Tänkte bara höra lite hur det "brukar" fungera i en fotoklubb. Får man själv införskaffa förbrukningsvaror som tex vätskor, papper etc eller erhåller klubben det och man betalar för det man använder?

Vad kostar det ungefär att själv framkalla sina svartvita rullar?


/JP
 

Jöörgen

Guest
Fotosidan.se i all ära men det är klart att du ska gå med i en fotoklubb.

De fotoklubbar som jag hört talas om har stått för vätskorna vilket innebär att man själv får stå för pappret.

Det är svårt att beräkna priset på vätskorna, bland annat beroende på att man kan återanvända dem (även om jag inte återanvänder filmframkallaren). I mitt fall kan jag tänka mig att vätskorna för en filmframkallning kostar lite drygt 5 kronor per rulle.

Å andra sidan är kostnaden för vätskorna låg i förhållande till pappret. Det går alltid åt lite papper för att göra en bra kopia (se till exempel Jonas Lindströms artikel Vägen mot den perfekta kopian). När då varje papper kostar någon krona så inser man fort att det är där kostnaden ligger även om man sällan gör riktiga kopierar av alla bilderna på en rulle. Istället försöker man att välja ut de som man tror blir bäst.

Nu har vi pratat mycket om pengar men låt inte det skrämma dig. Det rör sig fortfarande om struntsummor i relation till mycket annat inom fotograferingen. Dessutom vill jag tillägga att det manuella fotoarbetet har lärt mig (och lär mig fortfarande) mycket om fotografering men givetvis behöver man även en mentor (en erfaren bekant eller varför inte en bok).
 

pettersson

Aktiv medlem
I den fotoklubb jag är med i får vi låna lokaler och apparater men vi får köpa förbrukningsvarorna. Nu är jag med i en kurs som klubben anordnar för klubbens medlemmar och kursen har nu fått studiecirkel-status så nu får vi ut pengar för papper och kemikalier.

Andreas.
 
ANNONS