Annons

blixt konverter

Produkter
(logga in för att koppla)

mdesnica

Aktiv medlem
Jag har upptäckt att det finns lika många standarder för blixtar som tillverkare, ibland är de inte ens kompatibla med sig själva.

Har en rätt hyfsad Canon Speedlite 299T, som jag skulle vilja använda till min nya Nikon. (Jag vill spara 3-4 kkr).

Jag kan acceptera att jag blir tvungen att köra helt manuellt, men jag undrar om det rent fysiskt går att sätta på en Canon blixt till min nikon?

Vad är funktionen på de olika stiften? Jag är inne på att löda och bygga en liten brygga som "översätter" signalerna.

När jag ändå är i farten tänkte jag göra en trådblixt, dvs som på gamla goda tiden då man kunde ta loss blixten och hålla den nån meter från kameran.


Någon som gjort nåt liknande?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Använder du bara mittenstiftet går det bra. Med en gammeldags billig skarvkabel funkar det rakt av. Skall du montera blixten direkt på kameran bör du tejpa de andra stiften.

Den billigaste skarvlösningen jag hittade nu var 2 såna här och en hane-till-hane-pc-sladd. Det blir ju en finare lösning om du köper en blixtsko med hane att sätta blixten i istället, men jag hittade ingen sån hos näthandlarna. Hos en riktig handlare bör det dock inte vara några problem.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Förresten, jag ser att du har en FM3A. Den lär ju ha PC-uttag, så du kan skippa en av blixtskorna och bara köpa kabel och en sko.
 

mdesnica

Aktiv medlem
Låter intressant.
Vet inte riktigt vad ett PC-uttag är, misstänker att man använder det för att kunna använda kabel i stället för ovanpå kameran.

Ska jag köpa en PC-kabel (Nikon), passar sedan min Canon blixt till andra änden på den?

Kan jag använda TTL funktionen då? elller blir det till att kolla i tabeller eller mäta med mätare?


Tack på förhand

/MIlan


jimh skrev:
Förresten, jag ser att du har en FM3A. Den lär ju ha PC-uttag, så du kan skippa en av blixtskorna och bara köpa kabel och en sko.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Du köper en PC-kabel plus en lös blixtsko. PC-kabeln pluggar du in i PC-jacket i Nikon-kameran och blixte sätter du i den lösa skon.

TTL är i praktiken inte möjligt att få.
 
ANNONS