Annons

Pentaxobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

U Landin

Medlem
Jag har två Pentax AF-objektiv till min 5N. Ett 28-70 1:4 och ett 80-200 1:4,5-5,6. De är båda hyfsade skärpemässigt, men skräp till det tekniska. Den senare fungerar ej längre på oändligt på 200mm-inställningen, den förra överhuvudtaget inte alls. Jag köpte istället ett Sigma 28-80 förra året för 995:-. Ett klart bättre objektiv.
Nu undrar jag bara: Vem gör objektiven till Pentax? Ett macro 100mm görs av Cosina, men resten? Någon som vet? Är alla Pentaxobjektiv så här? Jag tycker inte att jag har utsatt min utrustning för särskilt omild behandling. Jag bara funderar lite...
Hälsningar, Uffe
 

sagan

Avslutat medlemskap
Pentax gör sina egna objektiv..de tillverkar även optik åt andra kameratillverkare...HP, bl.a.
 
Senast ändrad:

rindler

Aktiv medlem
Vad jag vet är det endast 100mm/3.5 som tillverkas av en annan tillverkare - Cosina.

Annars tycker jag att kvaliteten på Pentax objektiv är mycket bra. Dock inte budgetzoomarna - men det är inget som är speciellt för Pentax.
 

Ulf Landin

Aktiv medlem
Pentaxzoomar

Det är väl då med dessa som jag har haft otur. De har bara legat väl instoppade i fotoväskan, och ändå blivit obrukbara. Är det verkligen lika dålig kvalitet på objektiven hos ex.vis Minolta och Canon också?
Jag har f.ö. hört att Tamron är inblandade i Pentax objektivtillverkning också. Är det sant? Det börjar väl bli likadant här som inom bilbranschen, någon (ex.vis) riktig Volvo finns inte längre.
Hälsningar och en tillönskan om ett Gott Nytt År från Uffe
 

U Landin

Medlem
Ojämn kvalitet?

Svaret kanske är: Ojämn kvalitet?
Tillfogas listan av Cosinatillverkade fabrikat: Voigtländer.
 

objernulf

Aktiv medlem
Billiga zoomobjektiv är alltid mekaniskt dåliga, oavsett om Pentax, Minolta, Nikon, Canon eller någon annan tillverkat dem. Eftersom t ex Sigma och Tamron generellt är billigare än originalen får man ofta bättre mekanisk funktion på ett Sigma jämfört med ett original för samma pris.
 

U Landin

Medlem
Mycket troligt!

Detta tycks stämma. Jag har ju numera ett Sigma 28-80 mm som jag är mycket nöjd med. Mer än vad jag kunde säga om Pentax egna objektiv. Är det fler än jag som har gjort den här erfarenheten? Och det tycks ju gälla de allra flesta. Man ska tydligen ge sig på de s.k. märkesobundna fabrikaten. De traditionella tar tydligen också betalt för ett känt namn, något som knappast är nytt inom någon branch.
Tack och God Fortsättning på det nya året! /Uffe
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag gör så att jag jämför varje objektiv för sig, oavsätt märke.

Vad gäller byggkvalitet, optisk kvalitet och pris.

Vilket märke jag sen kommer fram till är bästa köp varierar rätt mycket beroende på vilket typ av objektiv det är.

Generalisera är sällan bra om man vill ha ut max prestanda i förhållande till pris.
 

objernulf

Aktiv medlem
Pentax dyrare objektiv är mycket bättre mekaniskt men det gäller Sigma också (EX-serien).

Det man vinner på att köpa original är:
* garanterad kompabilitet
* lika färgteckning genom hela objektivserien (gäller i alla fall Nikon)
* lika funktion (ringar mm går åt "rätt" håll)
* bättre andrahandsvärde
 

sagan

Avslutat medlemskap
objernulf skrev:
Det man vinner på att köpa original är:
* lika färgteckning genom hela objektivserien (gäller i alla fall Nikon)
* lika funktion (ringar mm går åt "rätt" håll)
Det får du om du köper enbart Sigma (eller annat "piratmärke") oxå.
 
Köper man budgetoptik så får man budgetoptik. Pentax gör sina objektiv själva, förutom FA 100 f/3.5 Macro som görs av Cosina (Pentax har fått bättre MTF värden i några texter, framförallt därför att Pentax har SMC behandling medan Cosina har vanlig antireflex behandling), 28-200 (Tamron) och 28-105 f/4-5.6 (Tamron). Resten görs av Pentax.

F.ö tycker jag att mitt FA 28-105 f/3.2-4.5 AL (IF) "made in Vietnam" har bättre mekanisk kvalitet än FA 28-70 f/4:an "Made in Philippines".

Budgetoptiken från Nikon, Minolta och Canon håller inte bättre mekanisk kvalitet.

Optiskt är Pentax väldigt bra och i en särskild klass som du inte får med Sigma, Tamron eller Cosina. Mitt 28-105 har exempelvis dubbla hybridasfäriska linser (ett gammalt Pentax patent) och SMC ghostless coating (senaste versionen av den antireflexbehandling som utvecklades tillsammans med Zeiss i början av 70-talet). SMC ghostless coating tar bort ströljus, förbättrar kontrast, skärpa och färgupplösning.

Jag har ett Sigma AF 24 f/2.8 och även fast skärpan är helt OK så har det mycket ljusreflexer och färgerna känns kallare, blir inte samma "stuns" i bilderna som med Pentax originaloptik. Samma skillnad märks mellan Tokina och Pentax. Tamron är den bästa tredjepartsleverantören, därför att deras BPAR behandling motsvarar SMC - den äldre SMC alltså. SMC ghostless är fortfarande överlägsen konkurrenterna.
 

sagan

Avslutat medlemskap
FotoZ skrev:
Optiskt är Pentax väldigt bra och i en särskild klass som du inte får med Sigma, Tamron eller Cosina
Både sigma och tamron har objektiv som mer än väl kan mäta sig med Pentaxs bästa objektiv.

Cosinas objektiv är väl inga höjdare därimot.
 

Ulf Landin

Aktiv medlem
Tack för svar!

Det var intressant att höra Dina synpunkter.Jag tror inte att det blir grönare om man klampar in på grannens gräsmatta, man får väl vad man betalar för. Jag har ett, numera trasigt, Pentax 28-70 1:4, som jag ersatte med Sigma 28-80 1:4-5,6. Bortsett ljusstyrkan, trivs jag bättre med Sigmaobjektivet, både handhavandemässigt och optiskt. Dessutom är Pentaxobjektivet väldigt plastigt. Men färgåtergivning, skärpeintryck, kontrast, o.s.v., är ju väldigt subjektiva ting. Jag ger mer för synpunkter från "vanligt folk" än från handlare eller märkesreparatörer. De senare har betalt för att leda folk dit de tjänar bäst på dem som ingenting vet.
 

lion-62

Aktiv medlem
"Pentaxobjektiv&deras(olika)kvalitéer"...

Jag gör så här: När Jag köper nå't som det står Pentax på ska det va' "Made in Japan"...
Har Pentax "delegerat ut jobbet till nå'n bananrepublik i bortre Asien" får det(köpet!!!)bero...
Välrenommerade "pirater" ex vis Sigma, Tamron&Tokina är då hellre att föredra!!!
Viktigt är ochså en "mullig mekanisk känsla", att optiken(eller vad det nu än är...)VÄGER "lite'grann", alltså HAR en viss tyngd...
"Plastic&fantastic" är INGET Jag köper, inte i n-å-g-o-t avseende/hänseende...

Mvh: Stefan S
 
ANNONS