Annons

Lite fake:ade bilder i National Geographics artikel

Produkter
(logga in för att koppla)

Der Steppenwolf

Aktiv medlem

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag tänkte att ni skulle gå till länken och granska dom när jag skrev fake. Inte att vi skulle börja diskutera saker som ni inte läst pga jag länkade.
Men jag ger er en hint. Det mest uppenbara är sista bilden.
Någon har lekt rejält med klonverktyget.

/Stefan
 

jandson

Medlem
Hittade ganska lätt en klon i alla fall. Rakt ovanför det högra stora trädet, drygt en centimeter från överkanten, finns två ganska starka stjärnor tätt ihop. På samma höjd men ca 7 centimeter från vänstra bildkanten finns samma stjärnkonstellation fast spegelvänd. Detta på sista bilden alltså.
 

Ventures

Aktiv medlem
Och den här typen av bilder är ofta flera exponeringar, om det nu är fusk. Det finns ju så många dogmer inom foto...
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Ser att stjärnorna rör sig i olika riktningar också.
Vissa är stilla andra uppvisar rörelseoskärpa i alla möjliga riktningar.

Skulle ju kunna en otroligt dålig optik också som ger fläckvis och lokal oskärpa och koma. :)
 

martley

Aktiv medlem
Spelar det egentligen nån roll? Det handlar ju inte om bevismaterial utan att få till snygga bilder, vilket jag tycker att de har lyckats med.
Fusk är väl mera sådant som t.ex. när den där norsken photoshoppade in lodjur i sina bilder, eller när nåt amerikanskt filmbolag gjorde naturfilmer och drogade gasellerna så att lejonen skulle kunna fånga dem på lagom avstånd från kameran.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Spelar det egentligen nån roll? Det handlar ju inte om bevismaterial utan att få till snygga bilder, vilket jag tycker att de har lyckats med.
Fusk är väl mera sådant som t.ex. när den där norsken photoshoppade in lodjur i sina bilder, eller när nåt amerikanskt filmbolag gjorde naturfilmer och drogade gasellerna så att lejonen skulle kunna fånga dem på lagom avstånd från kameran.
Det är ett känsligt kapitel - National Geographic och manipulerade bilder. Många förväntar sig nog att naturbilder som visas hos NG är icke manipulerade.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Även om det är en artikel om en person som givit ut en bok så hade jag faktiskt högre förväntningar av NG gällande kvaliten på bilder de presenterar.
Har alltid sett upp till dom att hålla ribban högt.

/Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

afe

Aktiv medlem
Om man ska prata om fusk och moral och sånt kan det vara värt att påpeka att det inte är tillåtet att publicera andras bilder på Fotosidan (ens för att påvisa det eventuella fusket) ;)
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det var kompositer också som jag misstänkte först.

Nordliga vintergator på sydliga bredder.

Nu är det bara att invänta att NG ställer artikeln om boken och förklarar hur man missade sådant.
 
ANNONS