Annons

Kopiera glasnegativ

Produkter
(logga in för att koppla)

humbug

Aktiv medlem
Är det någon där ute som har erfarenhet av att kopiera från glasnegativ?

Jag har ett antal som jag skulle vilja kopiera och skulle vilja ha lite tips på vad jag bör tänka på.

/johan
 

utström

Aktiv medlem
Hur stora är glasplåtarna? Kontaktkopiera är nog det som är att rek. Har du tillgång till ett digitalt mörkrum så går det väldigt bra att scanna dem i en flatblädd som klarar neg. Där har du också möjlighet att reparera skador och bättre hantera gamla glasplåtar utan att behöva använda det fysiska originalet.
 

humbug

Aktiv medlem
Plåtarna är ca 19x12 cm. Jo det är möjligt att ett digitalt mörkrum hade varit bättre... jag tänkte slå två flugor i en smäll och lära mig mörkrummet samtidigt som jag kopierar de runt 100 plåtarna.

Själv hade jag också tänkt att köra med kontaktkopiering, tänkte mer på hur man skall tänka något speciellt vid just glasneg.

/johan
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det är nog inget speciellt att tänka på. Snarare tvärtom eftersom du slipper alla problem med planhållning och dylikt.
 

Helena

Aktiv medlem
Vet inte om jag skulle gå in och köra glasnegg det första jag gjorde...
Jag var på länsmuseet i ett år och kopierade glasnegg m.m. och då hade vi en speciell maskin för glasnegg... grejjen e att dom e ganska tjocka så man behöver en maskin som klarar dom... men kontaktkopiering är juh också utmärkt... då får man med alla tonerna...
 
ANNONS