Annons

brun/gula nyanser i bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

mli

Medlem
måste få rätsida på det här. kan man på något sätt (med t.ex. hjälp av speciell film eller filter) få en brun/gul nyans i bilderna? kanske låter lite luddigt.. men någon kanske förstår vad jag menar? så bilderna få en lite "gammal" känsla.

tack på förhand!
 

Walle

Aktiv medlem
Tror du tänker på sepiatoning.

Det kan man åstakomma antingen genom att sepiatona svarvita kopior, eller i photoshop om man fotar digitalt.

Har själv aldrig sepiatonat varken i mörkrum eller i datorn, så jag kan tyvär inte ge någon exakt beskrivning av tilvägagångssätt.
 

Loj

Aktiv medlem
Jag tror att det finns ett färdigt action i PS som ger sepiatoning. Annars finns hur många "tutorials" som helst om det på nätet. Sök på "sepia" och "photoshop" i lämplig sökmotor.
T.ex. här

Finns även filter att använda om man plåtar analogt och har begränsade mörkrumskunskaper. Dessa skall dock användas med färgfilm. Om du lämnar in film till lab för framkallning bör du ange att sepiatonen är avsiktlig, annars finns risken att de korrigerar bort effekten...
Se vidare här

F.ö. mycket behaglig effekt i mitt tycke!

mvh Janne
 

ariadne

Aktiv medlem
förrutom toning som redan nämnts så finns det även vissa fotopappret som gör att bilden får en varmbrun ton. har själv aldrig provat och kan tänka mig att effekten inte är lika stor som när man tonar. men det finns iaf:)

sen kan man tona med te.


en annan grej man kan göra, kanske lite omständigare och inte med samma effekt, men iallafall: man kan använda sina svartvita negativ i en färgkopieringsapparat och kopiera på färgfotopapper. man kan testa att först nolla magenta, cyan och yellow, förmodligen blir bilden rätt gul då, så då kan man tex öka magenta lite grann.
 

lotelo

Aktiv medlem
121an skrev:
C-41 film är ju en svartvit film som framkallas som färg film det ger en liten äldre känsla utav sig.
Fast man vet aldrig vilket färgstick man får om man bara lämnar in. Att det skulle ge en äldre känsla kan stämma om man får kopiorna med t e x gulstick, får man dem med grönstick istället (vilket händer) så är det inte samma känsla. Sen sitter den tonen bara i kopiorna från labbet så kopierar man från negativen efteråt finns ingen ton på de egna kopiorna (som väl är många gånger;)) Jag använde sån film en del innan jag framkallade själv och korn samt toner är ofta fint men färgsticket man får är inte alltid kul.

Är det s/v så är det jätteenkelt att tona kopiorna i t e x bruntonare, sepiatonare, kaffe, the mm beroende på vilket papper det kopierats på. Alla plastpapper går inte att tona. Att tona i datorn är också lätt och man kan ju ångra sig på ett annat sätt och göra om när man inte blir nöjd direkt. I många digitalkameror kan man ju även välja sepia innan avtrycket men jag har aldrig tillämpat det utan gör det hellre i efterhand då jag kan styra mer själv i så fall.

Vissa filter kan också ge en liten ton på c41-filmer. Orange ger ju en lite varmorange ton. Det har jag tillämpat på silhuettbilder i solnedgång med färgfilm nån gång med riktigt bra resultat.
 
ANNONS