Annons

Stenåldersobjektiv till EF-fattning

Produkter
(logga in för att koppla)

boost

Avslutat medlemskap
Hejsan

Farsan har ett gammalt Sankor 400mm objektiv i garderoben och det vore ju synd om man inte hade kunnat ta till vara på det.

Får snart min EOS 300D när Canon behagar att leverera och det hade varit fint om man hade kunnat använda detta mastodont-objektiv (relativt vad jag är van vid). Okej det är kanske inte det skarpaste (tror det är inköpt i början/mitten av 70-talet).

Mina frågor är:

1. Om man skulle lyckas med att få på objektivet på kameran, skulle det fungera då det är ett helt manuellt objektiv (kameran kanske strejkar osv)?

2. Vad skulle ni gjort för att kunna montera det på kameran?

Jag har lite funderingar på att se om man hittar en mellanring (utan linser), försöka få tag på en svarv och svarva av objektivsidan och därefter på någon vänster få på den konverteringsring som redan sitter på objektivet (för att det ska passa till en gammal Pentax kamera).

/ Fredrik
 

Bilagor

andgi

Aktiv medlem
Hmm.. det är inte så att objektivet har M42 skruvfattning? I så fall har Photax (http://www.photax.se/)
en EOS adapter för runt 270:- som fungerar bra förutsatt att det går att stänga bländaren manuellt. (En del M42 objektiv har en liten pinne i fattningen som kameran trycker in för att blända ner till vald bländare så att man alltid har full öppning när man fokuserar och liknande - Photax EOS-adapter trycker inte in den pinnen så objektivet måste gå att blända ner manuellt. Det finns andra EOS adaptrar som trycker in pinnen hela tiden istället.)
 

Olle

Aktiv medlem
Det ser ut som ditt ojektiv har s k T- eller T2-adapter. I så fall går den att skruva loss och ersättas med en adapter med Canon EF fattning. Photax t ex säljer dom. Dom har även lite frågor och svar om T2-adaptrar på sin sida:

http://www.photax.se/indx/indxobj.htm
Klicka på "Information om T2-systemet".

Olle
 

Olle

Aktiv medlem
Efter att ha tittat lite mer på Photax hemsida, får jag rätta mig själv. M42 är INTE samma som T2. Din liknar dock mer en T2-adapter än en M42 tycker jag.

Olle
 

andgi

Aktiv medlem
T2-fattningen är väl inte samma som M42, eller?
[EDIT]
Olle var snabbare :)
Men var noga med att kolla vilken fattning det är - det är ju rätt tråkigt att köpa fel adapter..
[/EDIT]

Kan däremot tillägga att kameran (300D) bör fungera utmärkt i Av och M-mod (de andra moderna beter sig som Av). En liten nackdel är att man måste mäta med objektivet nerbländat för kameran har ju ingen kontroll över bländaren.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Olle skrev:
Efter att ha tittat lite mer på Photax hemsida, får jag rätta mig själv. M42 är INTE samma som T2. Din liknar dock mer en T2-adapter än en M42 tycker jag.
Jag har en T2-adapter till min Contax (för Novoflexbälg mm) och den har iaf 42mm skruvgänga på optiksidan men det är nog bäst att kolla med Photax innan köp.
 

Olle

Aktiv medlem
Fredrik, jag får be om ursäkt för den förvirring jag åstadkom pga ett tillfälligt (hoppas jag i alla fall) hjärnsläpp när jag skrev mitt andra inlägg. Så här ska det vara.

M42
Pentax, Practica, Chinon m fl tillverkare använde en gång i tiden gängfattning, M42, istället för bajonettfattning. Objektiv för M42 kan användas med vissa moderna kamerahus med bajonettfattning om man använder en M42-adapter.

T/T2
T-adaptersystemet, som är bra beskrivet på Photax hemsida, gör att man kan använda ett objektiv avsett för T-adaptrar till nästan vilken systemkamera som helst. Ungefär som Tamrons Adaptall, fast mycket simplare.
T-adaptersystemet har bara använts av tredjepartstillverkare. Man måste alltid använda en adapter, även till kameror för M42.

Skillnaden mellan T och T2 har jag inte riktigt klart för mig, men jag tror dom är kompatibla. Men kolla med Photax för säkerhets skull.

Olle
 

Yanile

Aktiv medlem
Jag har fått för mig att T2 gängan är lite koniskt formad medan M42 är rak, lite krångligt att förklara... Den gängade delen på M42 objektivet har samma diameter vid nedersta och översta gängan, medan T2 är lite bredare i "roten". Kan dock ha helt fel för mig. Skall se om jag kan mäta upp några gamla prylar och se..

Jag har en M42 adapter av den typ Photax säljer, den passar inte på objektiv avsedda för T2, den går att skruva på litegrand, men inte hela vägen.

Mvh Johan
 
ANNONS