Annons

Blankt vs matt

Produkter
(logga in för att koppla)

redrosie

Aktiv medlem
Funderar lite hur man ska skriva ut bilderna, matt eller blankt..Någon som kan ge mig lite synvinkla på detta? Fördelar , nackdelar.
 

photorealistica

Ny medlem
hej! urskäkta, men jag bättre skriver i engelska:
as i understand you want to print out images? and you have to decide whether to use glossy or non-glossy paper?
i always use non-glossy (matt) paper. it gives the images a more special look and they look more professional. another advantage is that you can touch them without leaving fingerprints. you always have to be so careful with glossy paper. when you take a look from the side on matt paper it doesnt reflect as much as glossy paper.
what i have said applies only to real photopaper, meaning i got them printed via the internet on agfa photo paper, not ink printer paper.
hope it helped you a bit. your water images will look perfect once printed (also on glossy, fits better to the water).
ha det bra,
hannah
 

Estethia

Aktiv medlem
som hannah säger så är det bäst med matt.
även när det gäller för hemmaskrivarna.
när det gäller skrivarpapper så brukar de heta lite olika. det finns helmatt men det ska du undvika för det bara suger bläck och det blir ändå ingen vidare svärta.
välj papper som heter satin, halvmatt, matt (men kolla så det inte är helmatt), eller liknande.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jag tycker inte man kan säga att det ena är bättre än det andra. Det beror mycket på bildens karaktär. En helt vanligt fotograferad färgbild tycker jag oftast blir bäst på blankt photopaper då färgmättnaden blir djupare och intensivare medans bilder som getts en karaktär av ädelförfarande eller annat (softning, toning mm) kan bli bättre på matt papper. Att skriva ut sådana bilder på akvarellpapper kan också bli snyggt. Rena svartvita bilder får en djupare svärta på blankt photopaper precis som med vanlig fotografisk teknik där blankt papper också ger djupare svärta och större tonomfång.
 

redrosie

Aktiv medlem
Tack för era svar!
Har hittills bara tänkt blankt men börjar svänga nu till matt. Men det är nog som Nils säger att det beror på vad det är för typ av bild.
 
ANNONS