Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika 200/2.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Letar just nu efter möjlighet att inhandla ett Minolta 200/2.8 APO G.

Finns det olika versioner? Hittade till bra pris i USA men det ser ut som en äldre version som inte heter "G".

Se gärna länk med bild nedan:

1)
Technikdirekt

Den här ser ut som i senaste broschyren med objektiv till Dynax-serien.


2)
ny-camera

Den här ser annorlunda ut och heter ej "G". Visuellt skiljer den sig t.ex. med att det svarta bandet saknas.

Rör det sig helt enkelt om olika nya versioner? Någon som vet mera om skillnader? Finns även på Adorama i USA men även där verkar det vara en äldre version.

Kom gärna med tips i övrigt angående 200/2.8. Har ej hittat något från t.ex. Sigma. Har sedan länge varit sugen på Minoltas då det verkar mycket smidigt och med god skärpa. Har en billigare 70-210 zoom idag men använder den mest i 200mm läget så det känns vettigt att spara in den onödiga vikten jämfört med ett 80-200/2.8. Dessutom fördelaktigare med den fasta optiken vid användande av telekonverters.

Mvh, Dan
 

objernulf

Aktiv medlem
Om jag minns rätt finns det endast en version optiskt. Det yttre utförandet har ändrats något och G har tillkommit men det är fortfarande samma optik. Rusktigt skarpt.
Det är inte ovanligt att internetbutiker har fel bild eller fel namn på objektiv.
 

SunKi

Aktiv medlem
Hej! Till 99% säkerhet så kan jag säga att det är samma objektiv.. på min Minolta 300/4 APO G så finns det en liten vit plåtring som man kan välja att skjuta ner över det svarta bandet (som råkar vara fokusringen) för att inget ska ta i när man använder AF. Var väldigt konfunderad över detta innan jag köpte mitt objektiv, eftersom vissa tagit bild på objektivet med ringen förfälld, och andra med ringen bortfälld.

Rätta mig om jag har fel, detta gällde ju min 300/4 APO G.
 
ANNONS