Annons

Trästativ: Berlebach vs Stabil

Produkter
(logga in för att koppla)

gameburg

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa ett trästativ antingen Berlebach eller från Stabil. Är det någon som har erfarenheter av dessa? Tänker mest på tvådelat pga stabiliteten då det oftast kommer användas i högsta läget (utan mittpelare).
Har idag ett manfrotto 055 PROB, men upplever det väldigt vibrationskänsligt (i benen) i högsta läget.
Finns det några andra bra fabrikat vad gäller trästativ? Har följande krav: stabilt i högsta läget (min 1,55m exkl. kula), ska kunna gå i spagat, hyfsat lätt, max ca 3000kr.
Är det någon som har testen från tidningen "Foto" nr 1 från 98 som möjligen har lust att skanna in denna och maila mig så vore jag mycket tacksam.
Tack på förhand för era utomordentligt redovisade erfarenheter;-)

mvh
Patrik
 

gameburg

Aktiv medlem
Tja har väl egentligen inget emot kolfiber, men priset går upp 1-2 tusen jämfört med tex stabil-snabb för 2500, samt de är ganska korta om man inte räknar in mittpelaren. Dessutom är trä vackert;-)

/Patrik
 

steinick

Aktiv medlem
Jag har ett Stabil 2 (köpt 1993). I kombination med min Monoball B1 är det oslagbart: superstadigt, men ändå rimligt i vikt.
 

julgus

Aktiv medlem
Hej

några frågor om Stabil;

Har det mittpelare?
Kan varje benvinkel individuellt justeras?
Hur många sektioner har benen?
Spagat?
Lägsta/högsta höjd?

Du kanske tom har bilder på det?

Tacksam för svar då mitt Manfrott 055PRO snart kommer att ligga i ÖStersjön utanför Oxelösund där det hör hemma.

Mvh
Johan

steinick skrev:
Jag har ett Stabil 2 (köpt 1993). I kombination med min Monoball B1 är det oslagbart: superstadigt, men ändå rimligt i vikt.
 

acke

Avslutat medlemskap
Har det mittpelare? Nej.
Kan varje benvinkel individuellt justeras? Ja, steglöst.
Hur många sektioner har benen? Finns flera varianter.
Spagat? Ja.
Lägsta/högsta höjd? Kolla http://www.stabil.nu.

Oj, tre nästan identiska svar inom en minut!
 

gameburg

Aktiv medlem
Hur är det med max utfällda ben? Står benen och vibrerar en kvart efter man petat till på dem (eller om det blåser) likt mitt 055 PROB eller är de stumma?

/Patrik
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Jag har bara det lilla macro-Stabil, så jag är inte rätt person att svara. Jag kan dock tänka mig att trä dämpar vibrationer rätt skapligt.

Vibrationer i Manfrotto 055 är jag däremot bekant med. Det brukar hjälpa att hänga en tyngd i undre änden av mittpelaren. T.ex. en lagom stor stenbumling i en plastkasse.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Hej, jag har en Stabil snabb som jag köpte beg som första stativ, här lite + och - som jag upplevt.

+
- Stadig, jämförbar med de bättre stativen som tex Gitzos 3-serie, i alla fall snarlik.
- Snabb att fälla ut, endast ett vred på varje ben.
- skålarna/fötterna fäster mkt bra i det mesta
- vacker (?)
- lättrenoverad, allt finns att köpa löst från tillverkaren
- ingen mittpelare = stadigare (kan iofs också vara ett minus beroende på hur man fotograferar)
- bra kombination av träets egenskaper (snyggt, dämpande) och metallens dito (tar inte åt sig vatten, fäster bra i terränglådan mm)

-
- går inte att använda inomhus. skålarna bara glider iväg på icke räfflade golv.
- ngt tungt med monterad kula. känns i axeln efter ett tag. kan skyllas på mina skrivbordsaxlar...
- stort, går ej att fästa på packning med smidighet, måste bäras i handen/över axeln.
- kanske något lågt om man har en systemkamera och är något längre. har dock mestadels använt det med Hblad och 45graders sökare vilket har varit en perfekt kombo.

Hade förut en Graf Studioball monterad, numera en Arca B1 vilket gjort paketet lättare. Stativet rekommenderas starkt som utomhusstativ.
 

gameburg

Aktiv medlem
Tack för dina synpunkter Erik!
Har du den kortare (150cm) eller den längre (165cm)? jag funderar på den längre, tillsammans med kula borde sökaren hamna perfekt i ögonhöjd (ca 175cm). Hur är de nedre benen i aluminium, på bilderna som finns på www.stabil.nu ser de ganska smala ut (rangliga?).
Visst det blir lite långt och otympligt att bära på (99cm + kula).
Finns det ngn med erfarenhet av deras 3-delade?

/Patrik
 

Olle

Aktiv medlem
Sumpen skrev:
-
- går inte att använda inomhus. skålarna bara glider iväg på icke räfflade golv.
- ngt tungt med monterad kula. känns i axeln efter ett tag. kan skyllas på mina skrivbordsaxlar...
- stort, går ej att fästa på packning med smidighet, måste bäras i handen/över axeln.
Använd en mattstump under stativet vid innomhusfotografering. Då slipper man även repor i parketten.

För stort att fästa på ryggsäcken, ja, men å andra sidan är det nog det stativ på marknaden som är bekvämast att bära i handen. Inte för breda ben för en nomalstor hand, som Berlebach, och ingen mittpelare i vägen som på dom flesta aluminiumstativ. Slå en rem runt fötterna (stativets).

Olle
 

Sumpen

Aktiv medlem
Patrik.
Jag har en äldre version av snabbstativet med benens vred placerad längst ner. När jag ska fälla ut metallisarna lösgör jag vredet, drar ut metallbenet och låser sedan igen. Jag tror, och nu får någon annan gärna korrigera, att de nya benen är smidigare då vredet sitter fast i metallbenen och efter lösgöringen dras metallbenet ut och vredet hänger med, man behöver således inte släppa handen från vredet. Jag vet inte vilket storlek jag har, kan tänka mig att storlekarna har förändrats från min gamla version. Metallbenen på mitt stativ är stadiga. Ett av de främsta argumenten som jag nämnde och som man kanske inte tänker på i det första taget är lättheten att få tag på reservdelar och lättheten att renovera stativet. Jag beställde nya plastpackningar och nya vred från tillverkaren, samt sandpapprade trädelarna och beströk det med flera lager båtfernissa och stativet blev som nytt.

Föresten såg jag en annons om ett beg Stabil, kanske går det att göra något på det priset:

http://www2.blocket.se/view/1894665.htm?c=1

Olle.
Jo, jag har kört med mattricket när jag haft en matta tillgänglig, har även prövat att forma en ring utav ett snöre som placeras längst ner på stativet för att benen inte ska glida iväg. Men särledes smidigt har det inte varit.
Pratade dock med tillverkaren för ca ett år sedan och han höll då på att utreda om det inte gick att tillverka några slags gummifötter som man skulle kunna trä på metallskålarna. Kanske har ha tagit fram dem nu?

/Erik

Kanske ska tillägga som en stor fördel med Stabil, och andra trästativ, när jag läste Olles inlägg om bärligheten (?) att träet inte blir kallt under vintern. Man slipper således klä det med rörisolering etc.
 

acke

Avslutat medlemskap
Som Sumpen redan varit inne på så kräver Stabilstativen omlackning då och då. Jag tog med mitt (något slitna) Stabil på en mycket regnig fjällvandring för några år sedan. Stativet sög åt sig vatten som en svamp! Det tog dock ingen skada i övrigt. Väl hemma lät jag stativet torka en vecka och lackade sedan flera varv med båtfernissa. Det gjorde susen!

Man bör demontera stativet och lacka ALLA ytor noggrant. Minsta lilla defekt i lackskiktet kan göra att vatten tränger in djupt i ekträet.
 
Senast ändrad:

AJä

Aktiv medlem
Väldigt nöjd med mitt Stabil Snabb

Jag håller med övriga inlägg. Kolla gärna recensionen här

Jag använder Kirk BH-3 till stativet och är supernöjd. Recension av Kirk BH-3 finns här

Lycka till med köpet (vad du än väljer)!
Anders
 

gameburg

Aktiv medlem
Tack alla för era råd, tips och länkar!
Ska ta mig en rejäl funderare!
Kom gärna med fler synpunkter om det är ngn som har.

mvh
Patrik

(Olle bra tips med att inte sätta snöret runt sina egna fötter;-)
 

Staffan

Aktiv medlem
Jag har både Gitzo kolfiber och Stativ snabb (lilla) och 3-del (Stora) hemma i depån. Samt ett gammalt Manfrotto som projektorn står på...

Stabil-stativen är överlägsna i naturen pga fötterna, is, snö, lera ... name it. Dessutom är nederbenen okänsliga för väta. En nackdel är benvreden som kan vara i vägen när man riktar gluggen vertikalt mot backen. Å andra sidan går de bra ner i spagat. Docke ej ryggsäcksvänliga som någon nämnt tidigare.

För Gitzo vill jag ha hårda underlag, men då är de suveräna med sin styvhet. Dessutom kompakta och packningsbara.

Berlebach valde jag bort pga fötterna och det ångrar jag inte.


/Staffan
 

janne ö

Aktiv medlem
Det finns inget skönare att hålla i än ett trästativ vintertid. Mitt stativ är i minsta laget för tunga kameror och undrar därför om det är någon som har tillverkat sitt eget stativ?

Det är ju inte så invecklat att göra ett menar jag och med de priser som är så vore det ju fördelaktigt att tillverka själv.

Har någon byggt sitt eget?
 
ANNONS