Annons

Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM vs. Tamron 28-75/2,8 XR Di

Produkter
(logga in för att koppla)

olaa

Medlem
Hej!
Jag har en kompis som ska till USA snart och ska köpa hem en Canon 300d till mig.
Vilket av följande två objektiv rekomenderas till denna kamera?

Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM (2900 kr)
el.
Tamron 28-75/2,8 XR Di (2300 kr)

Canon objektivet har längre zoom och IS medans Tamrons är ljuskänsligare...

Är helt villrådig och mycket tacksam för hjälp // Olaa
 

felle

Aktiv medlem
Detta har varit uppe i forumet tidigare. Sök så får du detaljerade svar. Kan bara säga att jag har hört mycket bra om tamron-objektivet och att det ska vara skarpare än canon 28-135.
 

KarlVI

Aktiv medlem
svårt att svara på. Båda är mkt bra första-val!

Tamron har sämre zoomomfång, men bättre optisk kvalitet och är även snabbare (2.8)

Men, å andra sidan, så gör IS att du kan fota i samma ljus utan blixt så länge objekten är stilla. Men om det är så att det du fotar rör sig vill du ha korta tider för att slippa rörelseoskärpa.

Om din lins är tänkt att vara din enda ett bra tag och du inte har mycket fotning i dåligt ljust så välj canon. Annars Tamron. Vet du inte vilket du skall välja, lotta!

Lycka till!
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag byte ut min Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM mot Tamron 28-75/2,8 XR Di och har inte ångrat mig.

Det är en prioriteringsfråga...ljussvag med IS och stort omfång med sämre skärpa..eller ljusstark (möjlighet till kortare skärpedjup och snabbare AF) med mindre omfång och bättre skärpa.
 

_lkerdun

Aktiv medlem
Brännviddsförskjutningen...?

Du är medveten om brännviddsförskjutningen i sammanhanget som ger, i dessa fallen, zoom-omfången: 44-120mm/44-216. Vidvinkeln är ju inte direkt med. Kanske något 19-35mm/18-55mm vore att föredra?
 

olaa

Medlem
Tack för snabba svar!

Det verkar som att många rekomenderar Tamronobjektivet så just nu lutar det ditåt.

Då jag inte vet om jag har råd med ett teleobjektiv nu så kanske det skulle funka med en så kallad telekonverter på tamronobjektivet...vilket rekomenderas i så fall?

Annars får jag väll följa detta råd:
KarlVI skrev:
Vet du inte vilket du skall välja, lotta!

Lycka till!
 

sagan

Avslutat medlemskap
mangea skrev:
Du är medveten om brännviddsförskjutningen i sammanhanget som ger, i dessa fallen, zoom-omfången: 44-120mm/44-216. Vidvinkeln är ju inte direkt med. Kanske något 19-35mm/18-55mm vore att föredra?
Ska han köpa 300D så är det väl med packetzoomen EF-S 18-55/3,5-5,6 gissar jag iaf.
 

sagan

Avslutat medlemskap
olaa skrev:
Då jag inte vet om jag har råd med ett teleobjektiv nu så kanske det skulle funka med en så kallad telekonverter på tamronobjektivet...vilket rekomenderas i så fall?
Ett teleobjektiv typ Sigma 70-300/4,0-5,6 Super APO 2 är ju inte dyrare än en telekonverter..och helt klart mycket mer användbart.
 

olaa

Medlem
Re: Brännviddsförskjutningen...?

mangea skrev:
Du är medveten om brännviddsförskjutningen i sammanhanget som ger, i dessa fallen, zoom-omfången: 44-120mm/44-216. Vidvinkeln är ju inte direkt med. Kanske något 19-35mm/18-55mm vore att föredra?
Jo, brännviddsförskjutningen på 1,6 är jag medveten om (dock inte så mycket annat nybörjare som jag är).

Tänkte dock att om jag köper 300d kitet så skulle det medföljande objektivet 18-55 duga. Men det kanske är rekomedabelt att köpa 300d huset + ett annat vidvinkelobjektiv av bättre kvalitet?
 

sagan

Avslutat medlemskap
Re: Re: Brännviddsförskjutningen...?

olaa skrev:
Men det kanske är rekomedabelt att köpa 300d huset + ett annat vidvinkelobjektiv av bättre kvalitet?
Det är ju en kostnadsfråga..för de pengarna den kostar så lär du inte få något bättre.

Jag köpte Tamrons 17-35/2.8-4..vet inte vad den kostar i USA..men så värst mycket lär det inte vara, 4995:- kostar den på cyberphoto iaf.
 

olaa

Medlem
sagan skrev:
Ett teleobjektiv typ Sigma 70-300/4,0-5,6 Super APO 2 är ju inte dyrare än en telekonverter..och helt klart mycket mer användbart.
Rekomenderar du det före Soligor 70-210/2,8-4,0 som verkar ligga i ungefär samma prisklass?
Tack igen för all hjälp
 

sagan

Avslutat medlemskap
Prioriteringfråga där oxå..mer ljusstyrka eller mer tele?
Skärpan var likvärdiga på den och Sigmas förra version av 70-300..nu kanske sigman är bättre, jag vet inte.
 

olaa

Medlem
Re: Re: Re: Brännviddsförskjutningen...?

sagan skrev:
Det är ju en kostnadsfråga..för de pengarna den kostar så lär du inte få något bättre.

Jag köpte Tamrons 17-35/2.8-4..vet inte vad den kostar i USA..men så värst mycket lär det inte vara, 4995:- kostar den på cyberphoto iaf.
3500 kr på BH.
Det var lite för mycket för mig så här till en början. Då hoppas jag att det medföljande objektivet ska duga då jag framförallt ska använda det mellan 18 och 28mm (där Canon el. Tamron 28-75 tar vid).
 
ANNONS