Annons

FG-20 tankar...

Produkter
(logga in för att koppla)

Igelkott

Aktiv medlem
Hejhej!

Jag har dammat av en FG-20 som min far har nyttjat en gång i tiden.

Vad har kunniga att säga om den?
Det jag kan få fram är att den ligger ganska i botten av nikons dåtida produkter..

Vad säger ni? Duger den? Och finns det något man ska tänka på speciellt?

Nu sitter ett 35-70 nikkor på. Är det någon vits att skaffa ett fint fast objektiv eller vinner jag mer på att byta hus?

Glad för alla svar
Magnus
 

magnus67

Aktiv medlem
Igelkott skrev:
Vad säger ni? Duger den?
Nu sitter ett 35-70 nikkor på. Är det någon vits att skaffa ett fint fast objektiv eller vinner jag mer på att byta hus?
Har inte haft nån FG-20 själv men känner folk som är mycket nöjda med sina. Om den duger till dej beror ju lite på vad du är ute efter. Men den duger mer än väl som en nybörjarkamera skulle jag våga påstå.

Jobba med zoomen ett tag och se vad du tycker, det är ingen ide att springa iväg och slösa pengar innan du testat. Men objektiv med fast brännvidd ger bättre bildkvalité specielt om zoomen är av lite äldre årgång.
 

INJUREDMOOSE

Aktiv medlem
Re Nikon FG20

Största fördelen med fg20 är att den är en av Nikons allra minsta spegelreflex hus.

Bäst är att du har ett enormt utbud optik att tillgå.
Kameror är oavsett pris & fabrikat alla en låda med en slutare som släpper in ljus vid en bestämd hastighet.
Det finns småtjejer som tar 10ggr bättre bilder här på Fotosidan med gamla Mekaniska Canon hus & en standard glugg än många med utrustningar på 30,000:- & uppåt.
Teknik är en hobby, foto en annan, funkar sällan helt bra ihop.
35-70 objektivet är riktigt bra att börja med, hög skärpa. & hög kontrast som med dom flesta Nikkor optik. Komplettera med en 135mm fast optik som behöver inte vara Nikkor, Men det är ett mycket bra optik som dom flesta tycker är helt oglamoröst av nån anledning & är därför nästan gratis. Perfekt till sport, porträtt, landskap.
Med superb skärpa oftast.
 

Igelkott

Aktiv medlem
RECOVERINGMOOSE skrev:
Största fördelen med fg20 är att den är en av Nikons allra minsta spegelreflex hus.
Intressant. Man frågar sig ju vad ett större hus ska vara bra för då. =o) Intressant också om objektivet. Än har jag bara lyckats se framför mig ett fast 28 mm eller kanske ett fast 400 men 135... Jaja jag får hålla ögonen öppna.
Du sa också att teknik och foto inte funkar ihop.. Jag är mycket tekniskt lagd och det medför tyvärr att jag "fokuserar" på det tekniska i allt skoj. Men förhoppningsvis ska det bli något bra kort nångång trots allt. Det hjälper nog att tänka på vilka som tillverkar kamerorna. Det är inte fransmän .. utan japaner..

Hoppla vad pratglad man blev såhär på natten. Ursäkta så mycket.

Magnus
 

Staffan

Aktiv medlem
Jag hade en FG-20 på 80-talet. Den var uppmuntrande lätt och fungerade men saknade spegeluppfällning och exponeringskompensering (man fick vrida ISO-ratten). Tror inte att den hade skärpedjupskontroll heller.

/Staffan
 

INJUREDMOOSE

Aktiv medlem
Igelkott skrev:
Än har jag bara lyckats se framför mig ett fast 28 mm eller kanske ett fast 400 men 135... Jaja jag får hålla ögonen öppna


28 fast är också bra & billiga, dock kanske inte Nikkor AF eller ais.

Det där med teknik & faktiskt fotograferande är väl ungefär som att köra rally & samtidigt kolla in snygga brudar?
Man lär tappa spåret direkt.

Jag har en enorm utrustning på gott & ont det som står i "min kamera väska" är bara det jag anv mest.
Det medför alltid enorma problem vilken utrustning man skall släpa med. Problemet är mindre om man vet ett specifikt anv område.

Jag har lärt mig uppskatta att välja endast 1 objektiv att släpa med om jag bara skall ut & gå ett par km i nått nytt landskap.
Vinter tid blir det Oftast Nikon FA eller EM faktiskt lillebror till FG20 & Nikkor 35 1.4 ai

Sommar tid blir det oftast Nikon F801 + 20mm 4.0 eller 24mm 2.8 endast.
Fördelen med 1 optik & brännvid är att man bara behöver koncentrera sig på 1 sak, komponerara vettigt, ta bilder & njut. Du får dessutom överlägsen bild kvalitet med ett bra fast optik.

MV hälsn Raffe

[inlägget redigerat av forumvärd. Annonsering hänvisas till radannonserna]
 

objernulf

Aktiv medlem
FG-20 är Nikons lättaste manuellfokuserade kamera (bortsett från Cosinatillverkade FE10/FM10) på 440g. Den har allt man behöver: manuell inställning och tidsautomatik. Vid manuell inställning saknas kopplad ljusmätare, dvs visarnålen indikerar vad kameran föreslår men man får själv vrida på tidsratten (vars värde inte syns i sökaren).
Slutaren är Nikons mycket bra och driftsäkra vertikalgående metallamellslutare. Det finns två mekaniska batterioberoende tider: 1/90s och B.
Sökaren är bättre jämfört med dagens billigare AF-hus.

Visst, den är inte lika stabil och robust som t ex F3 men klart trevligare än de nya plastleksakerna F55/F65/F75.

Jag skulle utan att tveka ta en FG-20 som enda kamera på en långresa.

Om zoomen är Nikkor 35-70/3.3-4.5 så är den mycket bra. En av de bästa 35-70 som finns. Dessutom liten och lätt.
 

Igelkott

Aktiv medlem
objernulf skrev:
Om zoomen är Nikkor 35-70/3.3-4.5 så är den mycket bra. En av de bästa 35-70 som finns. Dessutom liten och lätt.
Ja exakt den. Vilka uppmuntrande ord!

Men jag måste säga att jag trivs med den. Jag har inte testat många kameror men ändå tycker jag mer om klickljudet i denna nikon än motorljudet i en Canon A1 eller autofokuset i några plastlådor jag känt på..

Det jag inte är så förtjust i är att man inte kan se ljusmätaren när det är mörkt (vad ska man då fota för) samt att det skulle vara lärorikt med skärpedjupskontroll som Staffan nämnde och något jag inte tänkt på, att det säkert vore skönt att slippa titta upp för att se tidsinställningen hela tiden.

Tackar också för alla svar!
 

pery

Aktiv medlem
Jag vill minnas att om man trycker in frikopplingsknappen och vrider objektivet lite (inte så mycket att det lossnar från kameran) så bländar det ner och du kan kolla skärpedjupet på ett lite opraktiskt sätt.

Om det nu inte var någon annan kamera jag gjorde så med :) Du får testa.

Per
 

magnus67

Aktiv medlem
pery skrev:
Jag vill minnas att om man trycker in frikopplingsknappen och vrider objektivet lite (inte så mycket att det lossnar från kameran) så bländar det ner och du kan kolla skärpedjupet på ett lite opraktiskt sätt.

Om det nu inte var någon annan kamera jag gjorde så med :) Du får testa.
Per
Den metoden fungerar nog på många äldre kameror som inte har massa elektroniska kopplingar mellan objektiv och hus. Iallafall gör den det på Minoltas icke AF-kameror.
 
ANNONS