Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förvaring av framkallare

Produkter
(logga in för att koppla)

Sumpen

Aktiv medlem
Hej alla,

jag har haft vissa svårigheter att förvara påbörjad framkallare. För mig blir det oftast så att jag framkallar en gång i månaden och då oftast en 5-10 filmer. Den framkallare jag oftast har använt, Acutol, har under tiden så smått börjat att bli svagt brun, dvs börjat oxidera.

Har tänkt på det där med förvaring och undrar om någon av er har provat sån där Bag-In-Box? Det är en påsa med tapp ala viner, köps på "gör-det-själv-bryggaren" och borde kunna användas för framkallningsvätska. Nu funderar jag på att prova på X-tol och de kommer i femlitersförpackningar och samtidigt vet jag att det finns femliters Bag-In-Boxlådor. Fördelen är att plastpåsen krymper med uttaget och att ingen luft någonsin kommer åt framkallaren under förbrukningen. Är det någon som har prövat denna lösning???

/Erik
 

Jöörgen

Guest
Vad jag har förstått så är det framför allt syret som är elakt mot framkallare. Idén med bag-in-box är inte alls dum men släpp inte in gäster i mörkrummet :)

Ärligt talat så blir vinet i bag-in-box också gammalt. Man brukar säga att det håller någon månad eller så mot några dagar i öppnad flaska.

Själv funderar jag på att hitta en stabil framkallare. Nästa framkallare blir nog HC110 som lär vara dryg såväl som hållbar.
 

Soli

Aktiv medlem
Jag har läst en del test gjorda på hur länge framkallare håller och hur man bäst förvarar den. Enligt testen är bästa förvaring i brunglasflaska. Detta ska vara bättre en "krymp plast flaskor". Tydligen kommer det in lite syre genom plasten! Ifall man vill minska syret i glasflaskan kan man släppa ner glaskulor i flaskan som fyller upp volymen allteftersom man tömmer flaskan. Verkar lite jobbigt och slabbigt. Det enklaste är kanske att ha ett antal ganska små bruna glasflaskor som man tömmer ganska snabbt på framkallare. Enligt testen håller framkallare i vältillsluten lufttom glasflaska i minst 6 månader, oftast flera månader längre.
 

Pingo

Aktiv medlem
Koldoixid på burk

Bruna glasflaskor, antioxidationsspray samt mörkt och svalt förvarade, brukar förlänga förvaringen till minst en månad. Med antioxidationssprayen driver du ut (byter ut) luften mot någon ej oxiderande gas, i glasflaskorna. Lämplig antioxidationsspray bukar vara koldioxid eller kvävgas på sprayburk. Koldioxid brukar vara att föredra då den är tyngre än syre.

Tror Photax säljer något liknande.

/Pingo
 

lukin

Aktiv medlem
Hakar på den här gamla tråden....

Jag har samma problem med en flaska acutol, att koncentratet börjar mörkna till följd av oxidering. Vad händer egentligen med den? Går den fortfarande att använda, eller är det bara att kassera den?
 

J. Patric

Aktiv medlem
Re: Koldoixid på burk

Pingo skrev:
Bruna glasflaskor, antioxidationsspray samt mörkt och svalt förvarade, brukar förlänga förvaringen till minst en månad. Med antioxidationssprayen driver du ut (byter ut) luften mot någon ej oxiderande gas, i glasflaskorna. Lämplig antioxidationsspray bukar vara koldioxid eller kvävgas på sprayburk. Koldioxid brukar vara att föredra då den är tyngre än syre.

Tror Photax säljer något liknande.
Jag kör med ovanstående metod. Bruna glasflaskor och antioxidationsspray. I mitt fall Tetenal Protectan som består av propan/butangas. (Man ska ändå aldrig röka i mörkrummet!)
 
ANNONS