Annons

Sliten utrustning på resan

Produkter
(logga in för att koppla)

Stuga

Aktiv medlem
Hejhej!

Skall ut och resa och tänkte att vita och silvriga prylar som ser nya ut drar till sig uppmärksamhet, så jag tänkte att man kanske skulle ta och måla lite på objektiv och kamera
lite så att de ser gamla och helt värdelösa ut för tjyvarna...

Men hur gör man detta utan att förstöra utrustningen? Färg som rinner och torkar på fel ställen verkar inte som nån höjdare...

Tacksam för alla typer av tips på hur man "sliter" på sin utrustning???

/Tomas
 

Oscar

Aktiv medlem
Jag brukar se till att jag har en skitig o ful väska att ha kameragrejerna i och sedan inte ta fram kameran om situationen känns fel. Typ militärgrön axelväska eller dyligt.
 

jazzanova

Aktiv medlem
Låter lite galet, men jag är rädd för att min kamera utrustning ska försvinna på min resa.
Ska ner till thailand/indonesien i 10 veckor och backpacka runt. Vet inte om jag vågar ta med min F4s + 20mm + 50mm på resan. Men man vill ju ha dom där bilderna när man kommer hem.
 

Stuga

Aktiv medlem
Nej, jag tyckte att det verkade käckt att Kamouflera lite. Jag såg nåt om det på nån tråd här för länge sen och tänkte höra om nån hade nåt att komma med. Vita telobjektiv drar uppmärksamheten till sig, helt klart. Speciellt när de är stora.

Måla kanske inte är det bästa, Naturfotografer kanske kamouflerar på nåt annat sätt, vad vet jag..

Men, det kanske får räcka med försäkringen...
/Tomas
 

mganga

Aktiv medlem
En rasp, en fil plus lite eltejp gör nog susen, och lite grön och svart färg för camo känsla! Kanske också en rits för att göra små repor (som ändå inte syns på bilderna) i objektiven. ;-)
 

MagnusG

Aktiv medlem
Eltejp och målartejp är ju populära saker.. Och att repa linsen är en bra tanke, men kanske hellre att man repar ett skyddsfilter som sitter på..
Problemen med att patinera är väl mest att man kanske vill återställa det senare, annars vore det bara att misshandla höljet bäst man vill!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Använd en vanlig ryggsäck istäkllet för kameraväska. På känsliga ställen hänger du ryggan på magen.

Tejpa flitigt med eltajp. Jag tejpade en kromad kamera svart en gång.

Lyssna på folk och var streetsmart. När jag var på reportage i El Salvador hade jag bara en Eos 1v med en 28-70:a med mig i en rygga där jag också hade blixt och film. Jag gick inte med kameran öppet i önödan. I vissa områden där "las Maras" härjar bad mina El Salvadorianska vänner mig att stoppa undan kameran så bra som möjligt. I andra delar av samma stad mötte jag en lokal pressfotograf som bar sin Nikon D1 med 80-200 helt öppet.
 

Biber

Aktiv medlem
lol Jim.

Jag brukar bara ha en ful väska, har funkat bra i sverige iaf. Jag siktar på att klä mig så intetsägande och slitet som möjligt också när jag ska iväg utomlands, och om man ser till att skaffa lite information var och när man inte bör vara så kanske man minskar risken för att råka ut för något en del. :)

Skönt att min kamera redan är svart, tror inte jag skulle klara av att gå lös på den med en rasp och eltejp. ;)
 
Senast ändrad:

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Stuga skrev:
Skall ut och resa och tänkte att vita och silvriga prylar som ser nya ut drar till sig uppmärksamhet, så jag tänkte att man kanske skulle ta och måla lite på objektiv och kamera
lite så att de ser gamla och helt värdelösa ut för tjyvarna...
Tror de snor dem ändå, det är bara till att hålla hårt i grejerna.

Jim, inte visste jag att Canon-optik passade på F4:an:)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
jazzanova skrev:
Låter lite galet, men jag är rädd för att min kamera utrustning ska försvinna på min resa.
Ska ner till thailand/indonesien i 10 veckor och backpacka runt. Vet inte om jag vågar ta med min F4s + 20mm + 50mm på resan. Men man vill ju ha dom där bilderna när man kommer hem.
Det är viktigt att fotografera på resan. Särskilt om det är men än en sol-och-bad-semester. En F4 med två gluggar kan du ju t o m ha en en tygkasse och behöver aldrig lämna obevakad. Jag tror inte att du behöver vara så orolig.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Re: Re: Sliten utrustning på resan

Calle S skrev:
Tror de snor dem ändå, det är bara till att hålla hårt i grejerna.
Jepp, på en del håll är det säkert så. Man får kolla av lite. I de mer oroliga länderna finns det ofarliga platser liksom det finns farliga platser i lugnare länder som Sverige och Tyskland.
 

Pott

Aktiv medlem
om man absolut vill dölja sina vita objektiv eller för den delen skydda dom mot slag och repor vid t.ex. klätterfotografering kan man använda svart gaffa-tejp, det finns i välsorterade järnaffärer och musikaffärer. Gaffa-tejp är typ silvertejp fast med limm som inte lossnar, lite dyrare och mycket bättre. Om man tar bort tejpen lämnas inga limspår eller kladd kvar.
 

jazzanova

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Det är viktigt att fotografera på resan. Särskilt om det är men än en sol-och-bad-semester. En F4 med två gluggar kan du ju t o m ha en en tygkasse och behöver aldrig lämna obevakad. Jag tror inte att du behöver vara så orolig.
Nä kanske får packa med den, men letar efter en MB-20 så den blir lite mindre och inte så uppseendeveckande (oj lite långt ord kanske).
Får se hur det går.
 

dapa

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Använd en vanlig ryggsäck istäkllet för kameraväska. På känsliga ställen hänger du ryggan på magen.
Om man har en ryggsäck med två "dragkedjelöpare" så kan man göra sig ett enkelt inbrottskydd med hjälp av ett gem. Dra ihop kedjorna och lås ihop dem med gemet. Drar ingen uppmärksamhet och sinkar effektivt ficktjuven.
 

martinh

Aktiv medlem
Jag tror inte tjuven funderar så mycket på vad det är för kamera. F4:an kan ju lätt tas för att vara omdern och gammal för en oinsatt. För oss Canon fotografer också, sorry var tvungen.
Min erfarenhet, som inte är jätte stor är att det är tillfället som gör tjuven. Så ha koll på grejerna är nog bästa hjälpmedlet. Och en väska som inte skriker foto ifall man släpper ögonen från den.
 

Jalong

Aktiv medlem
Alltså, när jag läser det här kan jag inte låta bli att tänka på han jag mötte i Nepal i höstas som gick ensam rätt igenom gerillakontrollerat område med två Nikon F5 hängande över magen. Gick bra!

En passande väska att slänga ned kameramojset i vid vissa situationer och en billig kompakt att då istället ta till är i alla fall mitt recept. Använder en Lowepro TLZ AW med bröstsele och överdraget smutsigt regnskydd. Tror videokameror drar till sig bovars blickar mest.

/Svante
 

Stuga

Aktiv medlem
Härliga tips!

Tror jag nöjer mig med att repa frontlinsen - så kan man ju alltid försöka övertyga buven om att prylarna är helt värdelösa :)

På måndag bär det av mot Guatemala och sen Mexico, bara så ni blir lite avundsjuka!

/Tomas
 
ANNONS