Annons

Nikon view problem

Produkter
(logga in för att koppla)

perros

Medlem
Hej
Jag har nyligen blivit ägare till en Nikon Coolpix 5400 och har lite problem med programet Nikon View 6.1 som följer med, när jag ska köra programet så kommer det upp ett felmedelande som att den inte hittar ordningsnummer 965 i DLL-filen MFC70.DLL.
Jag har letat febrilt på nätet utan att hitta någon lösning.

I övrigt är det inga problem, jag kan utan vidare föra över bilderna genom photoshop, det kanske inte är värt att lägga ner någon energi på att få Nikon View 6.1 att fungera? Har det programet funktioner som photoshop inte har?

Finns det någon som har erfarenhet av Nikon View 6.1?

Ja det vart lite många frågor men jag är tacksam för all vägledning.
/p-a
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
perros skrev:
Hej
Jag har nyligen blivit ägare till en Nikon Coolpix 5400 och har lite problem med programet Nikon View 6.1 som följer med, när jag ska köra programet så kommer det upp ett felmedelande som att den inte hittar ordningsnummer 965 i DLL-filen MFC70.DLL.
Jag har letat febrilt på nätet utan att hitta någon lösning.
Standardfrågan: har du provar att ominstalera och vilket OS kör du?
Prova annars att ladda ner programmet från Nikons hemsida istället för den versionen som följde med kameran.

Har det programet funktioner som photoshop inte har?
Mjaää, skulle väl vara att det är lite mer överskådligt, kanske. Men annars ser jag inga direkta fördelar. Jag använder det sällan.
 

perros

Medlem
Jo, ominstalerat har jag gjort åtskilliga gånger, och laddat ner versionen från nikons sida, jag har även installerat en tidigare version (5.1) men den versionen hittade inte min kamera överhuvudtaget.
Jag har provat det mesta med inställningar och drivrutiner men utan framgång.

Men om det är som du säger att man sällan använder programmet i fråga så struntar jag nog i att försöka något mer, jag kör med Win xp pro och varken xp eller photoshop krånglar med överföringen så jag är ganska nöjd ändå :)

Du kanske har något tips på andra "överföringsprogram" som ger en bra översikt?

/p-a
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
perros skrev:
Jo, ominstalerat har jag gjort åtskilliga gånger, och laddat ner versionen från nikons sida, jag har även installerat en tidigare version (5.1) men den versionen hittade inte min kamera överhuvudtaget.
Jag har provat det mesta med inställningar och drivrutiner men utan framgång.
Låter mysko. Prova att fråga på Dpreview, där brukar man få hjälp.

Du kanske har något tips på andra "överföringsprogram" som ger en bra översikt?
Jag använder Fotostation som följer med Nikon D100, hade iofs det innan ändå. Jag gör all editering i Photoshop, men Fotostation är ganska överskådligt. Nackdelen är att den kan inte visa Nef-filer större än som tumnaglar, vill jag ha en quickpreview måste jag använda Nikon View. Sen kan den ha problem med Tif-filer.
Du kan ju få ganska bra överskådlighet i Photoshop 7, om du använder browsern.
 

perros

Medlem
Jag tackar för tipset om Fotostation, det var ett klart intressant program tyvärr faller det med tif-problemet, min coolpix 5400 använder tif formatet till den högsta upplösningen.
Jag avaktar nog med att skaffa ett "överföringsprogram" tills att Nikon uppgraderar coolpix 5400 firmware till raw.

Jag måste säga att forumet på Dpreview var kanon, jag har passerat sidan tidigare men aldrig kollat in forumet, jag hittade tyvärr ingen lösning på mitt NikonView problem men det var heller inte hela världen:)

p-a
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
perros skrev:
Jag tackar för tipset om Fotostation, det var ett klart intressant program tyvärr faller det med tif-problemet, min coolpix 5400 använder tif formatet till den högsta upplösningen.
Det är en sanning med modifikation ser jag nu. Den senaste versionen av Fotostation, Build 132, klarar Tif. Jag testade här nu och det är inga problem. Sorry, visste inte det.
Men ladda ner demoversionen och prova.

Jag måste säga att forumet på Dpreview var kanon, jag har passerat sidan tidigare men aldrig kollat in forumet,
Ja, Dpreview är rätt ok.

jag hittade tyvärr ingen lösning på mitt NikonView problem men det var heller inte hela världen:)
Tycker det är konstigt att du inte får igång det. Har du mailat Nikon?
 

perros

Medlem
Jag mejlade Nikon för några dagar sen men jag har inte fått något svar.
Jag ska nog ladda ner demo versionen av Fotostation för att se vad kameran tycker om det.

p-a
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
perros skrev:
Jag mejlade Nikon för några dagar sen men jag har inte fått något svar.
Jag har oxå mailat Nikon i ett annat ärende men inte fått svar än. De brukar vara snabba, men är kanske sega efter jul och nyårshelgerna...
 
ANNONS