Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gör en "matrix"

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Kollade in sekvensen. Jag fick känslan av att alla kamerorna ska lösa ut samtidigt och att bilderna sedan sätt samman till en film. Tycker då det är märkligt att se kvinnan i blått till höger om motivet att på en av bilderna (mörk) hålla en kamera framför ansiktet för att ta en bild. Övriga bilder har hon händerna nedanför ansiktet...
 

marma

Aktiv medlem
Med tanke på att vecken i kläderna ser helt statiska ut skulle jag säga att kamerorna utlöses samtidigt.

I vilken ruta tar hon en bild? Tycker att hon står på exakt samma sätt hela tiden.

Coolt hursomhelst.
 

Jarod

Aktiv medlem
Kamerorna utlöses samtidigt - sen visas ju bilderna i ordning vilket får dom att se ut som en film.
 

Jarod

Aktiv medlem
Troligtvis för att slutartiden på kamerorna är snabbare än tiden för att blixten börjar lysa tills den slocknat helt + att det antagligen är otroligt svårt att göra en totalt perfekt blixtsynk på en så kort tid som det handlar om...
 

RolandM

Aktiv medlem
Om kamerorna utlöses samtidigt så är det i sin ordning att se blixtar hos alla kamerorna samtidigt. Slutartiden är sannolikt 1/200 och blixten lyser 1/700 eller så. Olika längd på kablar och kamerornas olika reaktionstider gör att en del blixtar har blixtrat klart och vissa inte hunnit blixtra än. Slutaren är öppen längre än blixten lyser.
 

Smajly

Aktiv medlem
Det står på på Canons sida hur dom har gjort.

www.canon.se

klicka på Produkter
klicka på Kameror

Där mitt på sidan som kommer upp står en länk.. kolla där..
 

zlice

Aktiv medlem
asså.. matrixeffekten.. som man ser i filmen görs så att bilderna utlöses efter varandra.. annars så skulle inte personen i fråga vara rörlig under "kamerasvepet".

Filmsnutten vi tittar på här håller jag med om att det är en form av "stillbildsfilm".
 

yaz

Aktiv medlem
zlice skrev:
asså.. matrixeffekten.. som man ser i filmen görs så att bilderna utlöses efter varandra.. annars så skulle inte personen i fråga vara rörlig under "kamerasvepet".

Filmsnutten vi tittar på här håller jag med om att det är en form av "stillbildsfilm".
matrixeffekten fungerar så här:

man har riggat en massa kameror runt sin "scen". dessa kameror filmar kontinuerligt under hela scenens inspelning. sedan, när man vill få in denna effekt, så tar man en bildruta från tidpunkt X från alla kameror och spelar bildrutorna efter varandra.

detta resulterar i att objektet som filmas *fryses* i sin rörelse och filmas runt om. sedan sätter man in den sista kamerans fortsättande bildrutor och på så sätt fortsätter sekvensen i rörelse från det perspektivet.
 

ollecarlsson

Aktiv medlem
Joppe skrev:
matrixmove

Kan inte alla ni som sitter på digitalkameror gå ihop och fixa en liknande grej?
Du måste ju ha 100 kameror för att göra detta. Bara för att man kan fota hur mycket som helst så måste ju bilden tas direkt för att det skall bli äkta 3d...(däremot har jag funderat på likande grejer genom att skjuta en filmkamera på räls fort som faaaaaan och spela upp det långsammare...bara för att personen i fråga hinner röra sig så tror jag inte den sköna effekten försvinner...snarare tvärt om, dramatiken ökar...om jag inte minns fel så rör sig Neo när han blir beskjuten på taket i slutet av rullen?
 

ollecarlsson

Aktiv medlem
zlice skrev:
asså.. matrixeffekten.. som man ser i filmen görs så att bilderna utlöses efter varandra.. annars så skulle inte personen i fråga vara rörlig under "kamerasvepet".
det är väl både och? de har tagit ett ögonblick och lagt det efter varann, samt tagit svepet och även låtit dem röra sig lite...
 
ANNONS