Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dåligt tips om stativhuvud

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag blir så sur när jag är ute med mitt förhållandevis nyinköpta stativ. Jag fick rådet från en kille på Cyberphoto att köpa ett Manfrotto-stativ med videohuvud 128RC, för att "det är en utmärkt kombination för dig som vill börja med naturfoto".
- Jo, tjenare! För att få till en icke lutande horisont i mina bilder, måste jag ständigt krångla med att förlänga eller förkorta benen på stativet.
Nu har jag dessutom sett diskussioner om kulleden 168, som faktiskt är billigare än 128RC, något som naturligtvis gör mig ännu argare. Cyberphoto är annars väldigt trevliga och bra att diskutera utrustning med, men det här tipset kändes som en riktig björntjänst.

/En som med stelfrusna fingrar bökar och krånglar i skogen.
 

Thunderstorm

Avslutat medlemskap
Här blev jag avrådd från att köpa 128:an. Jag köpte en 308RC som jag är supernöjd med. Det var ju synd att du inte råkade snubbla över den tråden innan du slog till :(
 

Staffan

Aktiv medlem
128 är bra för tubkikare

Du kan säkert sälja det om inte Cyber tar tillbaka det, vilket dom borde göra.

/Staffan
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Precis, lämna tillbaka det eller sälj det och köp ett 308RC.

Den kulleden är faktiskt mycket trevlig att arbeta med. Den måste iaf vara bättre än 352:an (som jag visserligen bara har känt på som hastigast).

308 har en stor och välslipad kula, till skillnad från 352 som nästan bara är som en utbuktning av pinnen som huvudet sitter på (lätt överdrift men ändå).
 
ANNONS