Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera är mest prisvärd (byte)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Juhlia

Medlem
Hej!

Jag kan tänka mig att byta min nyköpta digitalkamera Sony DSC-P32 med tillbehör mot en systemkamera. Tänkt pris för mitt kamerapaket är 1900 kr (nypris ca 2700 kr) men jag har fått mängder med erbjudanden om byten. Vilket förslag tycker ni är bäst och mest prisvärt av följande:

- Canon EOS 500N med en 35-80 mm Canon Ultrasonic zoom och väska. Köparen är villig att betala 200 kr i mellanskillnad.

- Canon EOS 100 kamerahus.

- Minolta 505si Super + Sigma 24-70 mm.

Jag vill ha kameran till porträtt och djurfotografering i första hand + vanliga familjebilder. Jag prioriterar bra skärpa framför allt annat och gärna så många avancerade funktioner som möjligt .... Jag har glasögon och är därför lite tveksam till ögonaktiveringen på Minoltan ... Fungerar det ändå? Hur mycket kostar i regel ett begagnat EOS 100 hus i bra skick? Alla råd emottages tacksamt!
 

Linmajon

Aktiv medlem
Om du redan fått de förslagen är det väl bara att slå till. Vet inte vilket paket som är 'bäst' dock. Skicket på grejorna lär också spela viss roll.
Under alla omständigheter lär det inte bli en särskilt dålig affär. Digitalkamerans värde faller snabbare än de andra.
 

ohls

Aktiv medlem
Om du bara ser på kameran skulle jag tagit eos 100 men sen måste du ju ha något objektiv till också. I så fall kan du köpa ett 50mm för tusenlappen.
 

Juhlia

Medlem
Tillägg ...

På EOS 100:an sitter en 35-70 mm zoom, Canon original, som följer med vid bytet i sådana fall. Kameran är dock 10 år gammal (sägs dock vara i bra skick trots det). Gör det EOS 100 till ett bättre klipp än EOS 500 N??
 

forry4U

Aktiv medlem
Tänk också på att det inte är så kul att köra på 2 fabrikat, jag ser att du använder Nikon så du kanske skulle försöka hitta ett Nikonhus istället.

Jag har själv en EOS 1N som jag bytte till mej i ett svagt ögonblick men jag kan inte med den kameran så den blir liggandes.

Lycka till
mvh
göran
 

Anders_Andersson

Aktiv medlem
Satsa på Nikon

En nikon F65, som jag haft en gång. Mycket kamera för pengarna. Min rekommendation med tanke på att du redan har Nikon grejer.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Men hon har ju inget inbyteserbjudande med en Nikon i, då kan hon väl inte välja en sådan?

Jag hade valt Minoltan, mest för att jag tycker den är trevlig.

Om du ska sälja inbyteskameran vidare så hade jag nog valt någon av Canon-modellerna.
 

INJUREDMOOSE

Aktiv medlem
Juhlia skrev:
Hej!

Jag kan tänka mig att byta min nyköpta digitalkamera Sony DSC-P32 med tillbehör mot en systemkamera. Tänkt pris för mitt kamerapaket är 1900 kr (nypris ca 2700 kr) men jag har fått mängder med erbjudanden om byten. Vilket förslag tycker ni är bäst och mest prisvärt av följande:

- Canon EOS 500N med en 35-80 mm Canon Ultrasonic zoom och väska. Köparen är villig att betala 200 kr i mellanskillnad.

- Canon EOS 100 kamerahus.

- Minolta 505si Super + Sigma 24-70 mm.

Jag vill ha kameran till porträtt och djurfotografering i första hand + vanliga familjebilder. Jag prioriterar bra skärpa framför allt annat och gärna så många avancerade funktioner som möjligt .... Jag har glasögon och är därför lite tveksam till ögonaktiveringen på Minoltan ... Fungerar det ändå? Hur mycket kostar i regel ett begagnat EOS 100 hus i bra skick? Alla råd emottages tacksamt!
Hej! Du skall självklart köpa Minoltan med Sigma 24-70 4-5.6 optiken, jag hade ett likadant optik till en Canon en gång den har asfäriska elememt & presterar enormt bra resultat. 24mm bara det betalar folk stora summor för att få i fasta brännvoider, & det ger dig verkligen ökade fotografika möjligheter.
Minoltas enklare kameror är lätta, ergonomiska & lika bra som Canons plast diton i samma pris klass.
MV hälsn Raffe
 

Juhlia

Medlem
Det blir en Canon EOS 10 ...

Jag sålde digitalkameran och beställde en begagnad Canon EOS 10 med en EF 35-70 och fjärrkontroll istället .... Den kommer förhoppningsvis senare idag! Jag ville ha ett bra hus i första hand som lämpar sig bra för nattfotografering och långa slutartider utan att dra batterier, optiken kan man alltid köpa till senare. Jag ska lägga Sigman på minnet.
 

jainda

Ny medlem
Hei vist du har kjøpt Canon EOS 10, så råder jeg deg til og sjekke brukt priser på optikk i norge. Da de Norske brukt prisene ligger langt under de svenske prisene, lykke til med fotgraferingen.

Jan Inge
 

INJUREDMOOSE

Aktiv medlem
jainda skrev:
Hei vist du har kjøpt Canon EOS 10, så råder jeg deg til og sjekke brukt priser på optikk i norge. Da de Norske brukt prisene ligger langt under de svenske prisene, lykke til med fotgraferingen.

Jan Inge
Låter helt otroligt om Begagnade foto prylar är billigare i Norge.
Jag har Normänn som handlar foto grejor av mig hela tiden på en sälj sida. Dom påstår att det är betydligt dyrare i Norge ??

E du sikker på att du e frann Norge ?? :))))
Glade hälsninger !
 

jainda

Ny medlem
Jo jeg er i fra Norge, og vist sjekker priser på brukt i Norge kontra Sverige så er det stor forskjell på prisene på brukt.
 
ANNONS