Annons

Orwo-film

Produkter
(logga in för att koppla)

Andertz

Aktiv medlem
Hejsan, hejsan
jag använde för ca 15 år sedan Orwo-film (svart-vit), underbart grovkornig. Är det någon som vet om det fortfarande går att få tag på den???
 

qlicken

Aktiv medlem
Tyvärr!
Det fanns en firma i Åby Norrköping som sålde Emak fotopapper och Orwo film, Har glömt namnet på företaget.
Men för 8-kanske 10 år sedan ändrade Orwo emusionen på sina filmer, så dom gamla Orwo-filmerna som du efterfrågar finns tyvärr inte längre.
 

Andertz

Aktiv medlem
Tack för svaret Åke, även om det var ett tråkigt sådant. Ja, ja, att traggla på med Tri-x:en är väl inte det sämsta heller :)

Andertz
 

J. Patric

Aktiv medlem
Så vitt jag vet så försvann företaget ORWO efter Tysklands återförening. De "Orwo-filmer" som finns sedan dess är tillverkade annorstädes och bara med Orwo på förpackningen. ORWO var den del av Agfa som hamnade i Sovjetzonen efter kriget. Filmerna de tillverkade var vanliga Agfa-filmer som Isopan. På 60 eller 70-talet bytte företaget Agfa VEB namn till ORWO (Original Wolfen).
 

edtbjon

Medlem
Jag har för mig att de hette typ NP15, NP22 eller något sådant. Hur som helst så finns ju inte ORWO kvar, men det innebär inte att fabriken har "blekts bort". :) Den heter numer Wephota och Du kan hitta deras sortiment på: http://banse-grohmann.de/wephota/sortimix.htm. Jag har ingen aning om huruvida de har en svensk generalagent, men med tanke på hur populära Orwo trots allt var (främst på pappersavdelningen) så får vi hoppas att de är på gång. (Jag testade och använde nyligen 15 år gammalt Orwo-papper vilket funkade utmärkt, lite mjukt och varmt å så, men snyggt. Jag har haft papper som blivit helt kass efter bara något år, så Orwo-pappren verka tåla lagring i alla fall.)
Annars finns ju Efkes filmer, vilka också är av den "gammaldags" typen. Dessa hittar Du om inte annat hos Photax.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Wephota

Ingen av Wephota-filmerna tillveras av dem själva. Deras NP15 är Efke 25, och trevligt nog finns den även som bladfilm. :)
 
ANNONS