Annons

Betygsystemet suger.

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Jag tycker att det går inflation i femmor i galleriet, taket är nått för länge sen. Titta på photo.net, dom har en betygsskala som är indelad i två kategorier, orginalitet & estetik. Man kan ge 1-10 i dessa två kategorier, jag säger inte att det här är det optimala systemet men det är mycket bättre än fotosidans system.

1-5 är ett förlegat system som jag aldrig har förstått att tex filmkrönikor i våra svenska kanaler kan använda. OK, man kan även nå taket med ett 10-poängssystem men det tar ett tag. Delar man dessutom upp betygssättningen i två delar så tar det ännu längre tid. Photo.nets system är inte dumt, titta på det. Jag har ännu aldrig sett en 10/10 (det finns säkert några) Fotosidan är överlägsen i övrigt, åtminstone för oss i Sverige.

Det är ju absurt att en bra bild av en av dom stora mästarna inte skulle få högre betyg på fotosidan än en massa andra som kommer in under ett dygn......

Nu förstår jag att betygssystemet inte är gjort för dom stora mästarna, men likt förbannat så skiljer det ljusår mellan femmor & femmor.

Crister Strömholm sa en gång att en han bara tagit ett par hundra bra bilder under sin tid som fotograf, då hade han fotat i ungefär 50 år... Några hundratusen bilder kanske??? (gissning av mig).

Larsaz.
 

NixXxoN

Aktiv medlem
men fotosidan har haft 2 betyg men missnöjet var stort även på det om jag inte missminner mig
 

.Z.

Aktiv medlem
Om så är fallet så hade jag tydligen inte hittat fotosidan då. Jag vidhåller dock att det utdelas åt skogen för höga betyg & tror att det skulle bli en rättvisare bedömning med ovanstående förslag.
 

wennerstrom

Aktiv medlem
Fast är det värt att hetsa upp sig över? Betygen betyder ju ingenting i sig, eftersom alla ändå tolkar skalan olika (se den här tråden), och ger ju inte direkt nån större grad av ära och berömmelse i riket.

Att en och samma skala kan täcka alla är ju ändå mer eller mindre omöjligt, och varför skulle den? Om du ger mig en femma på en bild så tror inte jag att det innebär att jag kan sälja den på fotoauktion för en miljon, jag tolkar det som att utifrån vad du sett av mina andra bilder, och utifrån din gissning om min förmåga, så tycker du att det är en jättebra bild.

Utökade betygsskalor löser ju ingenting heller i mitt tycke. Ta hellre bort betygen i så fall, det är ju kommentarerna som är intressanta. Visserligen blir jag glad för bra betyg, men ännu gladare blir jag om någon bemödar sig att skriva något om ett foto jag tagit.

//Bengt
 

.Z.

Aktiv medlem
Jo, norlänning som jag är i grunden (bor i Bohuslän nu). Jag hetsar inte upp mig utan håller med dig att kommentarerna är viktigast. Har lagt upp ett antal bilder på Photo.net, där får man mycket betyg & lite kommentarer, det är inte bra. Jag upptäcker att det är roligare att få många halvdassiga betyg på en bild, än några få höga betyg på en... Det innebär ju att många har reagerat på min bild,än fast dom gett den dåligt betyg.

Vad har vi då betygsystemet till?
 

drapulv

Aktiv medlem
Håller absolut med om att en 10-gradig betygskala är bättre. Den blir ju betydligt mer nyanserad än en 5-gradig. Däremot tycker jag inte alls att en tvådelad skala, med både estetik-och originalitet, fungerar särskilt bra. Detta beroende på att många inte verkar förstå skillnaden, utan sätter exakt samma betyg på båda, tex 3,3. Detta är särskilt sant på photo.net som du nämner. En bild kan ju vara mycket bra tekniskt utförd, men vara ganska ooriginell och tvärtom. Då bör ju lämpligen det avspegla sig i betygen, vilket oftast inte är fallet på photo.net och inte heller på fotosidan, när det fanns en 2-delad betygsskala.

p.s. jag har faktiskt fått 10/10 i betyg på en bild på photo.net, så en 10-gradig skala går nog i taket den också. Apropå på betyget så är det säkert ett ordentligt överbetyg på min bild,:D men jag har blivit rätt bortskämd av en massa snälla fotografer här på fotosidan också!:D :D
d.s.

p.p.s Fotosidan är väldigt mycket bättre än photo.net! Som du nämner så får man många betyg men få kommentarer där. Amatörer som jag har mycket större glädje av råd och tips än betyg, även om ett högt betyg alltid är roligt. :)
 

.Z.

Aktiv medlem
Jag måste erkänna att jag blivit lite tävlingsinriktad vad det gäller betyg. Vad jag menade med att jag aldrig hade sett ett foto på photo.net som fått 10/10 var i medel.

Har suttit ikväll & kommenterat bilder utan att ha gett betyg, det känns bättre. Då slipper jag sitta & jämföra med den enda femma jag gett & därför ge bilden en fyra, trots att alla andra ger den en femma...

Gör så, ge kommentarer om bilderna så slipper vi det här tjafset.... Eller?
 

janf

Aktiv medlem
Det Larza säger är rätt klokt.

Han tycker det funkar bra utan betyg.

Någon annan gillar att sätta betyg - och då är det ju hans/hennes betyg. Efter ett tag lär vi ju oss hur de flitigaste kommentatorerna värderar bilderna.

Låt skalan vara för dem som vill ha den.

Det roliga är ju att någon bryr sig om min bild - även jag naturligtvis inte alltid instämmer i kritiken!
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Hej. Jag försöker alltid kommentera så många bilder som jag hinner men jag sätter aldrig betyg. Jag tycker komentaren är den viktiga delen.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Hej. Jag försöker alltid kommentera så många bilder som jag hinner men jag sätter aldrig betyg. Jag tycker komentaren är den viktiga delen.
I agree with you. Jag sätter inga betyg längre.
Däremot kommenterar jag inte så många jag hinner, utan så många jag känner för;-)
Betygens existensberättigande vara har varit på tapeten förr. Merparten här vill behålla dem tyvärr.
 

drapulv

Aktiv medlem
larsaz skrev:
Vad jag menade med att jag aldrig hade sett ett foto på photo.net som fått 10/10 var i medel.
Ok. Trodde du menade att det var för många 5:eek:r här, vilket jag kan hålla med om. Men så många bilder som har 5 i medel kan det väl inte finnas?? Vore bättre med en 10-gradig skala, då kan man ju spara 10:an till "den perfekta bilden". Men det är ju en åsiktsfråga naturligtvis.

Personligen tycker jag ändå om betyg, inte för att jag är tävlingsinriktad, men ett högt betyg är ju ändå ett slags erkännande. Man kan ju ha många synpunkter på saker som kan förbättras i en bild, men ändå tycka bra om den som helhet och visa det med betyget. Men åter igen, en ensam kommentar är betydligt mer värdefull en ett ensamt betyg, tycker jag. Här på fotosidan går det ju inte heller längre att bara sätta ett betyg utan kommentar, vilket är bra. :)
 

micro

Aktiv medlem
Jag förstår inte varför man inte kulle ha betyget kvar. Klart man inte blir rikskändis för man får bra betyg här, men det är kul att se.
Jag kan erkänna att fotosidans betygsystem fått mig att välja rätt (eller fel) bild till ett par klubbtävlingar. När jag själv fick beslutsångest och inte kunde välja mällan två bilder valde jag helt enkelt den som fick högst genomsnittbetyg här.
Och visst känns det kul om man får nån 5a då och då.

Själv röstar jag JA för en 1-10skala. Mvh Micke
 

RobGum

Aktiv medlem
Betygsystemet suger?

Gör det?

Om ni har problem med 5-gradigt betygsystem är det väl enkelt att förtydliga sig med en kommentar om man vill vara petig, eller?

"Det är ju absurt att en bra bild av en av dom stora mästarna inte skulle få högre betyg på fotosidan än en massa andra som kommer in under ett dygn......"

Det har snarare med medlemmars personliga uppfattningar. Tror inte det hade skiljt sig mycket med ett 10-gradigt betygsystem. Inte för de betyg jag har satt i alla fall...
 

skelett

Aktiv medlem
Larsa... Hade folk på fotosidan satt betyg på Christer Strömholms bilder skulle de få typ 1:eek:r rakt igenom. De är konstnärliga och inte tekniska mästerverk vilket gör det svårt för folk :)
 

walter-g

Aktiv medlem
Häng inte upp er på betygen.Det är ju i det flesta fall amatörer (även jag) som betygsätter.Jag håller med om att kommentarerna är viktigast.
 

.Z.

Aktiv medlem
Ligger lite i vad du säger om att Christer strömholms bilder kanske inte skulle få så skyhöga betyg, vi är ju trots allt glada amatörer dom flesta av oss... Att dom däremot skulle få typ 1-or rakt igenom var väl att ta i, antar att du var sarkastisk.

Ang. att det inte skulle skilja nåt med en 10-gradig skala så är jag övertygad om att det skulle göra det. Det ska mycket till innan man ger en bild 10/10 på photo.net.

Sedan jag startade den här diskussionen så har jag faktiskt svängt om lite & slutat bry mig i betygen. Jag lämnar nu bara kommentarer vilket jag tycker ger mer feedback till fotografen...
 

NixXxoN

Aktiv medlem
Ett alternativ är att man på sin inställningar kan ställa in om man vill få betyg eller bara få kommentarer. :p
 
ANNONS