Annons

Förlossning!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lucca-sara landstedt

Aktiv medlem
Heeej allesammans!
Ska snart in och fota en förlossning! ska bli underbart roligt, läskigt, spännande, omtumlande ja jag vet inte allt!
Några sista minutentips kanske??
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Tri-X funkar toppen. Kör bara det du behörskar.

Närbilder är spännande. Fötter, händer osv.

Glöm inte pappan och sköterskorna.
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Ta bilder av det som händer strax efter barnet är fött - t ex när det vägs och mäts. Då är föräldrarna ofta så omtumlade att dom inget fattar, så det är kul att få se det på bild sen. Jag talar av egen erfarenhet....Personalen är det skoj att ha bilder på också, inte minst barnet själv uppskattar det när det blir äldre. Annars har du bra tips redan: närbilder och avstånd, interiörer, händelseförlopp.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Klockan 15.00 dagen innan min dotter föddes fick vi reda på att vi skulle åka in till BB. Det var lite tidigare än planerat och jag hade inte hunnit förbereda mig. Jag kunde då konstatera att jag inte ägde ett bra objektiv att använda utan blixt. Alltså ville jag köpa en Nikon 50/1,4. Lättare sagt än gjort. Ingen fotohandlare i hela Storstockholm hade inget annat än 50/1,8 att sälja. Till slut lyckades jag hålla personalen på Nikon kvar en timme efter dom slutat bara för att jag skulle kunna få mitt objektiv.

Alltså: Se till att du har ett ljusstarkt objektiv. Självklart användes Tri-X. Svartvit film är bra därför att ljuset på BB är inte det roligaste (lysrör) och blodet blir inte rött. Glöm inte att fotografera barnmorskan och sjuksköterskorna.
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Jisses så arg jag skulle ha varit om jag var den blivande mamman i ditt fall Per F..... vi ska få barn och det enda karln bryr sej om är ett jäkla objektiv....:-D
 

lotelo

Aktiv medlem
sebbfolk skrev:
Jisses så arg jag skulle ha varit om jag var den blivande mamman i ditt fall Per F..... vi ska få barn och det enda karln bryr sej om är ett jäkla objektiv....:-D
Hahaha, fast tänk vad lycklig den mamman kan vara för det några dagar eller år senare i stället..

Själv glömde jag ju bort att man skulle ha bilder alls. Jag skulle behövt nån annan som tänkte på objektiv då (fast han äger fortfarande ingen kamera ens..)
 

Maverick

Aktiv medlem
Svartvitt är rätt, blod och och annat kladd gör sig inte bra på bild i sådant här tämligen trevligt tillfälle. Färgen kommer bara att få det att se ut som en skräckupplevelse. Jag skulle köra med en långsammare Tri-X(400) om jag hade en ljusstark normalglugg. Kanske lätta upp lite med en blixt. Skulle inte vilja få bilder som är så korniga att det påminner om när schyman födde barn på 70-talet...

Mvh
Maverick
 

Estethia

Aktiv medlem
lotelo skrev:
Hahaha, fast tänk vad lycklig den mamman kan vara för det några dagar eller år senare i stället..

Själv glömde jag ju bort att man skulle ha bilder alls. Jag skulle behövt nån annan som tänkte på objektiv då (fast han äger fortfarande ingen kamera ens..)
hehe, själv kollade jag med jämna mellanrum att min kompis petra filmade och fick med allt.
fast det var mest för att jag visste att jag egentligen var helt inne i själva förlossningen och inte skulle minnas ett klutt av det sedan.
en timme efter att lillan tittade ut så skuttade jag upp ur sängen och sprang runt och plåtade.
hurtigt må jag säga. personalen höjde på ögonbrynen. ;o)
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
sebbfolk skrev:
Jisses så arg jag skulle ha varit om jag var den blivande mamman i ditt fall Per F..... vi ska få barn och det enda karln bryr sej om är ett jäkla objektiv....:-D
Lyckligtvis visste hon vem hon skaffade barn med, en fotograf. Hon var varken överraskad eller arg.
 

lotelo

Aktiv medlem
Jo det var hurtigt. Och egentligen lider jag inte av bristen på bilderna eftersom de ändå fick ta till kniven efter tre dygn på förlossningen. (Det vore nåt för de som köper nya objektiv det..) Däremot är jag glad att man orkade ta lite bilder efteråt och att labbet hittade igen några av de rullarna när de var på villovägar också..

Lucca, hoppas plåtningen gick vägen. Det är inget dåligt krävande uppdrag du fick.
 

Lucca-sara landstedt

Aktiv medlem
heej!!

Vill bara berätta att nu är förlossningen över, och plåtandet gick så bra så!
En uuunderbar liten Ronja blev det!! Många tårar fälldes, så det blev lite blurrigt i sökaren då och då:)

helt underbar upplevelse!!! kan inte smälta detta riktigt...har aldrig i mitt liv varit med om något så vackert...

Nu ska rullarna framkallas bara, så får vi se om man lyckats fånga det..

ps, det sjukaste av allt: Precis när bäbis var ute, och allt var klart, tänkte knäppa nån sista bild bara: då dog kameran! batterierna blinkade fullt ända tills den heldog! (inte hade jag med mig några extra heller, fy fy...) Vilken otrolig tur att den inte dog innan!! Puuuuh!!!!

tack o hej!!
 
ANNONS