Annons

Vad behöver jag köpa för utrustning. (vätskor etc)

Produkter
(logga in för att koppla)

smulan_

Guest
Eftersom det här verkar vara en toppen sida med massa kunnigt folk så fortsätter jag bombardera er med frågor.
Har ju gått från att stått i skolans fotolabb i flera år nu blivit tvungen att köpa egen utrustning istället.
Vätskorna och så som vi köpte där var ju storpacksinköp så nu undrar jag vilka vätskor fungerar bra för hemma användaren.

Vad ska jag satsa på, vill ju ha bra bilder även i fortsättningen men inte lägga ut en förmögenhet (hört uttrycket fattig student *ler*)

Så jättetacksam för all hjälp om vad jag ska springa och handla på en gång. Så okrångligt som möjligt.


"från lilla jag som nu ska stå på egna ben"
 

rosberg1

Aktiv medlem
labba tillsammans

leta upp en fotoklubb på din ort och bli medlem där. kanske har de gemensamma vätskor och tar ut en rimlig terminsavgíft för det istället. det är det billigaste sättet och så finns alla grejor på stället.

mvh joakim
 

smulan_

Guest
Det är ju just det som har spruckit. Hade ju labb på skolan men har ej tillgång till det längre.
Det närmaste fotolabb som finns måste man gå några av deras kurser för att få använda labben. Och jag har ingen lust att betala flera tusen som det kostar
:(
 

Tomas_J

Aktiv medlem
Det finns nog ingen absolut sanning om vad som är bäst och billigast, men här är några tips:

För film:
Framkallare Kodak D76 går bra till TRI-X och T-MAX
Stoppbad: Kodak indicator stop bath (eller blanda ättikssyra och vatten själv (1-2 % ättiksyra))
Fix:Kodak Polymax (kan användas till papper också)

För papper:
Ilford Multigrade framkallare (Ilfords pappersutbud är störst (där jag bor i alla fall))
Stoppbad:Kodak indicator stop bath (eller blanda ättikssyra och vatten själv (1-2 % ättiksyra))
Fix: Kodak Polymax (som ovan)
 

smulan_

Guest
Tack Tomas_J när du menar TRI-X och T-MAX då menar du filmerna eller hur?

Fungerar de inte till andra? Har aldrig tänkt på att man ska ha olika framkallare till olika filmtyper.

Var är billigt att handla.
Har ingen bra affär här ute,
Via internet eller ska jag åka in till stockholm?

Tacksam för alla tips
 

J_Plupp

Aktiv medlem
smulan_ skrev:
Tack Tomas_J när du menar TRI-X och T-MAX då menar du filmerna eller hur?

Fungerar de inte till andra? Har aldrig tänkt på att man ska ha olika framkallare till olika filmtyper.

Var är billigt att handla.
Har ingen bra affär här ute,
Via internet eller ska jag åka in till stockholm?

Tacksam för alla tips
Det här använder jag:
Film:
T-Max Developer
Stopp, hmm ättiksyra helt enkelt...
T-Max Fix
Photo Flo i sista sköljen

Till papper använder jag det som finns i labbet :) Jag har tillgång till ett fortfarande, men har börjat se till att förbereda mig för den dagen då jag inte har det.

Jag har handlat från http://www.photax.se och tycker att de har bra priser. Fast just nu köper jag det mesta från Fotomaster i Västerås. Jag bor ju där...

Ett bra tips för att få bra resultat är nog annars att välja kemi från samma tillverkare av filmen dvs, Kodakkemi till Kodakfilm, Ilfordkemi till Ilfordfilm.
/ Johan
 

accipiter

Aktiv medlem
Det finns en mängd olika s/v filmer (ex Kodak: Tri-X, Plus-X, T-Max100, T-Max400; Ilford: FP4, HP5, Delta100, Delta400; Fuji: Neopan etc etc).

Tips:
1. Film: Välj ex Tri-X som är snabb, lättarbetad, tolerant och har fina valörer.
Det är lätt att bli vän med Tri-X.
Ilford HP5 och Fuji Neopan har liknande fina egenskaper.
När du gjort ditt val bör du inte byta i brådrasket. Se nedan!

Framkallare:
D76 Pulver till 1 liter kostar ca 50:-
Späd framkallaren med lika delar vatten och använd den som engångsframkallare. Den räcker då till 6 rullar om du har en dosa som rymmer ca 3 dl.
Framkallningstid ca 11 min (vicka dosan hela första minuten och sedan var 30:e sek)

Stoppbad: 7 ml isättika i 1 liter vatten
Vanlig 12%-ig hushållsättika plus vatten går lika bra, ca ½ dl plus 9,5 dl vatten blir nog bra.


Fix: Enklast tänkbara, ex Tetenal pulver för 1 liter kostar ca 30:- Räcker till minst 10 filmer.

Totalkostnad per film: 10 - 15:- (exkl filmkostn).
Just det här med att blanda till kemikalier från pulver är lönsamt, bra timpenning m a o, och det kan tyckas rätt onödigt att bubba hem en massa dyrbart vatten från fotoaffärn.

Slutligen: Lär dig en kombination av film och kemikalier "till fulländning". Om du inte är nöjd: ändra tider och agitering (=sätt att vicka dosan) men undvik att ändra temperaturen.
Efter några månader och flera Tri-X, eller vad man nu valt, har man lärt sig hur den beter sig i olika situationer. Det känns mycket tillfredsställande!
/Ragnar
 

smulan_

Guest
tack allesammans för svaren.
Ragnar hur fungerar det med tiderna och temperaturen när man använder när man använder pulver?

Tacksam för svar en engång :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det är samma grej, man blandar till en brukslösning med vatten innan användning. Tider att utgå från står på kemiförpackningen och/eller film- eller pappersmaterialet.
 

J_Plupp

Aktiv medlem
Liten fundering...

Jag har en fundering på denna fixering på Tri-X (en film som jag gillar f.ö.).

Vad jag dock vänder mig emot är känsligeheten, varför måste man använda en så känslig film. En vanlig dag i vanligt väder hamnar man ju titt som tätt på ganska kort tid och liten bändare. Själv använder jag en OM-1n och en OM-4, som har minsta slutartid på 1000- resp. 2000-dels sekund. Och jag tycker att man ofta hamnar just på extremvärdet, och ofta kring 11-16 som bländar öppning. Och då har man ju inte så stor möjlighet att påverka t ex skärpedjup.

den här diskussionen kanske hör hemma någon annanstans. :)

/ johan
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jo, det där ser ju lovande ut eller nåt. Ytterligare besparingar i silver.
 

accipiter

Aktiv medlem
Vad jag dock vänder mig emot är känsligeheten, varför måste man använda en så känslig film. En vanlig dag i vanligt väder hamnar man ju titt som tätt på ganska kort tid och liten bändare.
En dag på stranden i flödande sol är nog inte Tri-X:ens idealsituation.
Det går emellertid bra att överexponera den och sedan underframkalla.
Sätt ISO-inställningen på 200 och minska på framkallningstiden rejält, kanske 30 - 40 %.
Metoden ger valörrika och lätthanterliga neg som dock kan te sig lite "grå" och kan märkligt nog(med tanke på fotograferingssituationen) kräva lite hårdare gradation vid kopieringen.
Har man lärt sig egenheter hos en film är det så mycket lättare att komma underfund med andra filmers karaktärer.
Fotograferar men regelmässigt i bra ljus finns det förstås ingen anledning att inte välja en långsammare film. Kanske en ISO 100/125-film som
ex Ilford FP4 då blir filmen man vurmar för.
/Ragnar
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
smulan_ skrev:
vaddå besparingar i silver? börjar känna mig riktigt frågvis nu. *förlåt*
Det är vi som skall säga förslåt, det var totalt oväsentligt för diskussionen. Pluppen pekade på en pressrelease från Kodak om "förbättringar" i deras filmtillverkning. Som det ser ut så består dessa "förbättringar" dock mest av att göra filmerna billigare att tillverka genom att minska silverhalten.
 
ANNONS