Annons

Scanner: Epson 3170 vs 3200

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel M

Medlem
Hejsan,
går i "scannertankar" och är ganska sugen på en Epson 3170 Photo p g a ganska stor prisskillnad mellan denna och 3200. Vill gärna höra om någon har erfarenhet av dessa + vad man får mer för pengarna om man köper 3200 som ev kan motivera merkostnaden på ca 1500 kr.

Tacksam för svar.
 

Brummelisa

Aktiv medlem
Vad är det för sorts bilder du ska scanna?

Själv har jag en 3170 och jag scannar inte i 3200 utan i max 2400 (mellanformatsnegg). Anledningen är att bildfilerna blir alldeles för stora.


Jag ska väl tillägga att jag är mycket nöjd.

/ Marcus
 

M.O.Y

Aktiv medlem
Det enda som motiverar 3200 är om du ska skanna dia/neg från en storformats kamera (9X12) och kräver Firewire anslutning, om inte, går det lika bra med 3170, enligt Epson så är det i stort sett samma skanner under skalet.
 

MattiasB

Aktiv medlem
Firewire

Har själv en 3200 och kan bara säga att det är STOR skillnad att scanna via Firewire jämfört med USB så bra där tycker jag nästan det är värt mellanskillnaden.

Om du är intresserad av att se resultatet vid scanning av mellanformat så ligger 2 st på http://www.labrador.se/studio/. Det är TIFF och därför rätt stora dock.
 

Biber

Aktiv medlem
Jag har en 3170, och den fungerar utmärkt. Det enda jag har stört mig lite på är att VueScan och Silverfast inte har stöd för den, de har bara för 3200.
 

Daniel M

Medlem
Tänkte i första hand använda den för att scanna in negativ från vanlig 135-film och kanske även dia från 135 i framtiden. Ska även försöka restaurera några gammla bilder från mina föräldrars album tagna under 60- och 70-talet.
Inga planer på mellan eller storfomat i dagsläget. 3170 borde m a o räcka bra om jag tolkar svaren rätt. Tack för hjälpen och för snabba svar.
 

Brummelisa

Aktiv medlem
Nu har jag inte provat det här själv, men vad jag har hört (har tyvärr inte länkarna framme) så är nog inte 3170 och 3200 så jättebra på så små neg. Men någon annan som har svarat har kanske testat (jag kör bara med 120-film).

Vad jag har förstått så ska man satsa på en dedikerad smånegativscanner då som klarar högre upplösning.

/ Marcus
 

julgus

Aktiv medlem
Re: Firewire

3170 har USB2. Vaför är Firewire så mycket bättre än USB2?

Mvh
Johan


MattiasB skrev:
Har själv en 3200 och kan bara säga att det är STOR skillnad att scanna via Firewire jämfört med USB så bra där tycker jag nästan det är värt mellanskillnaden.

Om du är intresserad av att se resultatet vid scanning av mellanformat så ligger 2 st på http://www.labrador.se/studio/. Det är TIFF och därför rätt stora dock.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Firewire? USB?

Båda Epsonscannrarna har Firewire. OCH USB2.
Finns ju ingen anledning att köra dem på vanlig USB (Ej USB2 alltså).
Märker ingen påtaglig skillnad Fw - USB2, möjligen är den senare en gnutta snabbare....kanske.
Men att köra dem på konventionell USB är väl att ha en Mercedes att hämta mjölken med.....fast långsammare förstås.
Us
 

eldaren3

Aktiv medlem
Jag tror att dom skrev lite om dom i Mickrodatorns senaste. Kommer bara ihåg att det fanns en viss skilnad mellan dom, gå till ett bibliotek så kanske du får lite tips, har själv funderat lite på dom.
Det verkade som 3200 var bättre om jag kommer ihåg rätt.
Lycka till!!
 
ANNONS