Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slavutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

dumbo

Aktiv medlem
Jag hade tänkt mig att bygga en egen slavutlösare för att kunna komplettera/ersätta blixten på min A70 och använda en gammal billig blixt ihop med denna. Min fråga är nu hur blixtar fungerar. Kortsluter man bara de två(?) polerna på blixten som normalt sitter i skon på kameran för att utlösa blixten, eller är det något annat trix man får ta till?
Är det någon som vet hur mycket ström det flyter där isf?
 

dumbo

Aktiv medlem
Du menar att kameran först skjuter en blixt för att göra ljusmätningen och sedan skjuter av den "riktiga" blixten?
Gör alla kameror så? Jag har inte reflekterat över det.

Vad du menar är alltså att jag inte ska trigga på första blixten utan på den andra?
Vore det inte bäst, om möjligt, att även låta blixten som slavutlösaren utlöser blixtra två ggr? Eller det kanske är det du menar?
Slavutlösaren kommer ju bara att reagera på ljus och skiter i att räkna. Blir det över en viss ljusstyrka så kortsluts blixten mha en fotodiod, komparator och en transistor, typ.
 
ANNONS