Annons

Regler kring pressfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Frej

Medlem
Till hösten skall jag genomföra det obligatoriska projektarbetet som äger rum sista året på gymnasiet. Jag och ett par kompisar funderar på att åka ner till palestina i ca tre veckor och fota allt vi bara kan. En kompis pappa jobbar där nere så han känner till området.
Vi har inte bestämt något än så länge, jag vet inte ens riktigt hur det är där nu, eller om jag vågar. Men jag kan inte neka till at jag är otroligt intresserad av att göra det.

Det jag undrar är vad som krävs för att göra det. Kan man åka dit som en vanlig turist eller krävs det någon form av presshandling?

Tacksam för alla tankar och åsikter.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är väldigt speciella förutsättningar där nere.

Ta gärna kontakt med Utrikespolitiska institutet i Stockholm. De har bra koll på olika länder.

Jag har intervjuat en killa som åkte ner till Palestina som mänsklig sköd. Han sa att det var inga större problem att komma in i landet och områdena som svensk med turistvisum, men han lär inte vara välkommen tillbaka.

Mina kollegor som ofta åker till Palestina har inga större problem heller.

Vad det gäller själva fotograferingen gäller det antagligen att vara väldigt uppmärksam på om du får order från militär och polis och lyda. Men som turist får du ju fotografera rent generellt, men det gäller nog att vara vaksam på när man ska sluta plåta.

Att få ett presskort kan nog bli riktigt svårt. Du får ingen svensk och då få israelisk ackreditering är nog nära nog omöjligt. men det är ju värt att kolla. Jag tror nog ändå att du kan klara dig utan och spela turist. Du är ju dessutom så ung.
 

Frej

Medlem
Tack för svaren. Ja, innan jag bestämmer någonting så ska jag ta reda på allt man kan ta reda på. Men självklart så är ju bland det första jag gör att höra mig fram på fotosida. Det kan ofta spara mycket tid. Tack!
 
ANNONS