Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa hål

Produkter
(logga in för att koppla)

Mkn.

Medlem
Är det någon som vet en skandinavisk återförsäljare av färdigborrade (el laserborrade) hål för lådkameror? Hittills har jag sett en amerikansk laserborrare som säljer sina hål för ruggiga överpriser... typ 200 kr stycket!


Tack och mvh
Mkn.
 

green

Avslutat medlemskap
Billigast är det naturligtvis att göra ett själv. Det blir inte laserborrat men går ändå precis lika bra. Med aluminiumplåt från en ölburk, en liten synål att borra med och ett slippapper att ta ner kanter och lite av plåten med.
Storleken kollar man lätt mha en förstoringsapparat. På det viset har jag på mindre än en kvart fått fram hål mindre än 0,2mm och med två decimalers noggrannhet.

Gr.
 

paco

Aktiv medlem
Lyfter fram denna gamling, då jag också vill veta var man köper färdigborrade hål. Att göra själv är enkelt men hålet blir knappast lika perfekt som med laser eller annat precisionsverktyg. Jag har testat :)

En fråga till: Vad är det som bestämmer hålkamerans brännvidd, om man nu kan tala om brännvidd? Jag är ute efter att göra en så vidvinklig kamera som möjligt. Helst extrem vidvinkel för mellanformat eller om möjligt i ett skyddslock för EOS.
 

magnus67

Aktiv medlem
paco skrev:
En fråga till: Vad är det som bestämmer hålkamerans brännvidd, om man nu kan tala om brännvidd? Jag är ute efter att göra en så vidvinklig kamera som möjligt. Helst extrem vidvinkel för mellanformat eller om möjligt i ett skyddslock för EOS.
Brännvidd finns ju inte på lådakameror eftersom inga brytande linser finns, men bildvinkel finns.

Bildvinkeln bestäms av lådans proportioner bredd/djup. I bilden syns två lådor med samma bredd men olika djup. Den djupa lådan ger snäv bildvinkel (tele-effekt) den platta lådan ger vidvinkel.
 

Bilagor

Graal

Avslutat medlemskap
Brännvidden bestäms med avståndet från hålplanet till filmplanet. Bländaren räknas ut genom att dividera brännvidden med hålets diameter. Jag har byggt om en 6x9 bälgkamera till hålkamera genom att avlägsna linsen och göra en hålbländare vid den vanliga bländaren. På så sätt kan jag använda kamerans vanliga slutarmekanism. Genom att variera bälgutdraget får jag brännvidder mellan 50-120mm steglöst. 50mm på 6x9 är ganska vidvinkligt. Har dock inte provat kameran än men det sitter en film i beredd. Däremot har jag provat min Contax Pinhole 50mm/125. Tycker dock att bilderna blev "för" oskarpa, troligen beroende på att hålets diameter ca 0,4 var lite för stor för småbildsformatet eller att jag inte lyckades få kanterna jämna och att grader uppstod. Funderar därför också på att anlita någon finmekanisk firma som kan göra några hålplattor med mindre hål i supertunn plåt med lite bättre precision.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Finns någon begränsning för hur vidvinklig man kan göra en hålkamera? Har funderat på att använda en snusdosa från lock till botten. Kan tänka mig att det är kanske 15mm emellan. Skulle det bli något?
 

ulso

Aktiv medlem
Tillverkade en Camera Obscura när jag gick på Gamleby fotoskola på -80 talet.
Plåtburk med nålstort hål i alufolie som optik. 12 sek exponering på fotopapper. "Negativet" kontaktkopierat till positiv bild.
 

Bilagor

bEPH

Aktiv medlem
MattiasL skrev:
Finns någon begränsning för hur vidvinklig man kan göra en hålkamera? Har funderat på att använda en snusdosa från lock till botten. Kan tänka mig att det är kanske 15mm emellan. Skulle det bli något?
Det finns väl egentligen ingen begränsning vad jag förstår, dock så kommer bilden att bli vinjetterad pga. att ljusstyrkan minskar med avståndet i kvadrat.
Det blir det även vinjetterat pga. att hålet inte är gjort i en oändligt tunnt "bländarmaterial", dvs det blir som att "titta snett" genom ett rör, vilket gör att det kommer ytterligare mindre ljus ut till kanterna.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag gjorde igår en hålkamera av min Nikon D50. Aluminiumfolie och hål med udden av en nål. Måste säga att det blev helt ok skärpa. Gissar på att hålet är ungefär 0,3mm, och avståndet till filmplanet ca 40mm.
Bilden är förvisso skärpt i efterhand, så den var mjukare i original. Slutartiden är blott 0,5 sekunder vid ISO 200.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/638818.htm

Ska se om det går att göra vidvinkligare med mer försänkning. Som ni ser blir det ingen vinjettering att tala om vid detta utsnitt.
 

harryett

Aktiv medlem
tänkte lite på hur man räknar ut bildvinkeln för en hålkamera på enklaste sätt..

kom fram till att bildvinkeln X = 2(tan^-1 (Z/Y))

där Z = filmen/sensorns radie (varierar förstås över hea bilden om ytan är fyrkantig)
och Y = lådkamerans djup, från hålet till filmplanet
 
ANNONS