Annons

Tyg till bakgrundsfonder

Produkter
(logga in för att koppla)

matnyttige

Aktiv medlem
Vet någon var man kan köpa tyg (eller liknande) som kan vara lämpliga som bakgrundsfonder vid porträttbilder? Såg att Claes Olssons hade presenningar i lämpliga storlekar till billig peng men troligtvis är det för blankt så det ger reflexer.
 

jns

Aktiv medlem
Var och frågade i en tygaffär, normalt är tygerna 140cm breda. Gardintyger kan ibland vara 280cm sa de. Dock hade de bara blommiga och ljusa färger. För kolla på fler ställen.

Borde iaf gå att få tag på billigare än pappersbakgrund.

//jns
 

AnnaKarin

Aktiv medlem
Lakan finns ju breda (220x260 för dubbelsäng) och i många färger. Men det kanske är för litet ändå?

/AnnaKarin
 

hmoss

Aktiv medlem
Finns i lite begränsad omfattning hos yrkesfotobutiker, i alla fall hos Kameradoktorn, men jag tror du kan få det på fler ställen.

De flesta tygfonderna är lätt melerade och i en eller annan "grundfärg", typ himmel, skog, mossa o.s.v.

Storlekar upp till c.a. 3 x 3 meter i lager, annars beställningsvara, men det kostar..
 

lotelo

Aktiv medlem
På plyschtyg syns inga sömmar (på bilderna, bara om man synar bakgrunden) om man syr ihop mindre bitar. T e x några 140xden längd man önskar. Iaf inte på svart och annat mörkt. Billigare än färdigköpta och kanonfunktionellt om man vill köra svart bg. Plysh finns i de flesta tygaffärer. Även madrasskydd i frotte har funkat att sy ihop för mig ewfter att jag sprätt bort resåren..
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
IKEA har mycket att välja bland till bra priser.

Ständiga problemet med allt tyg är dock bredden.
Men för dom priser som IKEA har är det OK.
 

mipert

Aktiv medlem
Jag köper tyg (det var några år sedan nu) hos en firma i Malmö som säljer material för ljussättning och scenriggande.

De har tyger med rejäl bredd, jag har ett som är fyra meter brett.

Jag har också köpt filter till mina lampor samt svart tyg för att använda vid ljussättning som avskärmare.


Prova med firmor som säljer till teater och liknande.


Jag har precis klippt ned min gamla vävpressenning i mer lätthanterliga bitar.
Innan var den 4x5 meter och vägde otroligt mycket.
Nu kan jag ta med mig en bit som räcker lagom för en mobil studio när jag fotograferar företagsnubbar med en lite klassisk bakgrund.
Som den här:
 

Bilagor

  • 12.4 KB Visningar: 1,173

Brummelisa

Aktiv medlem
Jag tänkte dra igång den här tråden igen.

Jag har ett par rullgardiner från IKEA och när man tittar på dem så ser det ju ut som tyg, men det blir aldrig bucklor på dem.
Därför undrar jag om någon vet om de har behandlat tyget på något sätt eller är det inte tyg?
Tyvärr hittar jag inte den på ikea.se men den finns i alla fall där jag bor, så de har inte slutat med produkten.

Annars skulle det ju vara ganska perfekt om man köpte ett dubbellakan och kunde behandla det och rulla upp det på en pinne.

/ Marcus
 

jerkebo

Medlem
mipert skrev:
Jag köper tyg (det var några år sedan nu) hos en firma i Malmö som säljer material för ljussättning och scenriggande.

Mipert, har du något firma i Malmö att rekommendera?

(Har svart tyg från IKEA 140 cm brett som jag sytt ihop men skarven blir ibland lite för tydlig.)

/Magnus
 

Brummelisa

Aktiv medlem
jerkebo skrev:
Mipert, har du något firma i Malmö att rekommendera?

(Har svart tyg från IKEA 140 cm brett som jag sytt ihop men skarven blir ibland lite för tydlig.)

/Magnus

Varför inte köpa ett dubbellakan? Jag har för mig att det finns storlek upp till 240x260. Skarven kan man ju då ha på höjden istället och då kommer den kanske bara med då man vill visa golvet, men det är kanske inte så ofta man tar sådana foton.

/ Marcus
 

Fotograf121

Aktiv medlem
Brummelisa skrev:
Varför inte köpa ett dubbellakan? Jag har för mig att det finns storlek upp till 240x260. Skarven kan man ju då ha på höjden istället och då kommer den kanske bara med då man vill visa golvet, men det är kanske inte så ofta man tar sådana foton.

/ Marcus
Detta funkar ju samma som att sy ihop tyger men det som är att dom håller inte lika bra och det ser inte bra ut på bild heller. Så ska man använda det i yrket så som jag nu gör så investera i något riktigt istället. (min åsikt)
 

mipert

Aktiv medlem
jerkebo skrev:
Mipert, har du något firma i Malmö att rekommendera?..
Inte nu längre. Firman jag köpte av för några år sedan har lagt ned.
Kontakta någon teater eller dekorationsfirma och fråga om de vet var man kan hitta stora tyger.
 
ANNONS