Annons

Tips för fotografering med Nikon SB 24 Speedlight

Produkter
(logga in för att koppla)

g-j

Aktiv medlem
Söker bra tips då det gäller fotografering med Nikon F501 och SB 24 blixt med en Omni Bounce på. Nyligen inköpt, ska fota på lördag.

Jag har läst manualerna men har fortfarande många frågetecken... Ska använda den som upplättningsblixt utomhus och i manualen till blixten står det under rubriken SYNKRONISERAD UPPLÄTTNINGSBLIXT I DAGSLJUS:

Med Nikon F 501 m.m.: TTL.

1. Ställ manuellt i synktid eller en längre slutartid (Synktid? Förstår ej exakt vad som menas??)

2. Rikta kameran så att du kan låta kamerans exponeringsmätare bestämma en bländare som ger korrekt exponering av bakgrunden, ställ därefter in denna bländare på objektivet. (Jo, jag fattar, men inte exakt hur jag ska låta kameran välja bländare och behålla bländaren annant än om jag kör manuellt. Jag har tänkt köra program, och sen bara plåta på utan att behöva ratta för mycket i onödan)

På slutet står det: Använd inte Programmerad Auto-TTL för upplättning. (Kan jag alltså inte köra program då jag vill köra med upplättning?)

I avsnittet PROGRAMMERAD AUTO TTL-BLIXTFOTOGRAFERING med Nikon F 501 står bla att "bländaren bestämd med ledning av den använda filmens ISO-värde." (Men mäts inget ljus i kameran, eller? Ingen hänsyn tas till det kringliggande ljuset?)

Skulle uppskatta om nån kunde reda ut detta för mig. Har fotat en hel del, men nästan uteslutande utan blixt. Därför är detta lite nytt för mig.

Mvh / Göran
 
ANNONS