Annons

CPU i manuell nikkoroptik

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Jag har nyligen inhandlat en Nikon 801s som jag är mycket nöjd med. Problemet är att jag bara har manuella objektiv, och därför inte kan använda bländar- och programautomatik. Min fråga är om man kan köpa AF-fattning som tillbehör till manuella objektiv (givetvis utan AF-funktion) för att få tillgång till den kommunikation mellan kamera och objektiv. Jag vet att Nikkor 45/2,8P har CPU men ej AF. Det vore trevligt.
 

objernulf

Aktiv medlem
Det går att montera in CPU-chip i de fklesta manuella objektiv. Det är dock ganska pilligt och dessutom måste man ha tillgång till chippen. Bättre är att lämna in objektiven för professionell uppgradering. Nikon gör det inte men det finns andra. Bl a Rolland Elliott gör det för $80. Kolla även Björn R .
 

nfoto

Aktiv medlem
om det bare gjelder å få adgang til P- og S-programmene, så kan du spare deg bryet etter min mening. P/S er "for dummies" og gjør ingenting som ikke kan oppnås i A- eller M-program.

Derimot kan CPU-ombygging ha mening for D100-eiere (D100 måler ikke lys i det hele tatt med manuell optikk) eller for D1/D1X/D1H, hvor du får full matriks- og fargelysmåling. Min erfaring er at manuelle objektiver med CPU gir mye bedre eksponering med D1-serie kameraene, enn tilsvarende objektiv før ombygging. Jeg har derfor bygd om nærmere 40 av mine egne objektiver, samt mellomringer, belger og annet utstyr.

For D2H, som er mitt hovedkamera i øyeblikket, er CPU-ombygging overflødig.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jovisst, jag använder också A eller M till 95%, men tex vid panorering och konsertfoto kan S-läget vara nyttigt. Dessutom vore det inte så dumt att få info i sökaren om vald bländare. Och matrixmätning. 80$ alltså... lite saftigt för mig som har förhållandevis billiga objektiv. Billigare att byta in mot AF troligen... men tack för bra svar!
 

MattiasL

Aktiv medlem
Ny tanke: man kanske skulle försöka få tag på en kraschad AF-optik för att transplantera prylarna som behövs till motsvarande MF? AF är för mig nästan meningslöst så jag föredrar schysst fokusreglage framför AF. Mest är det matrixmätningen och lyxfunktionerna med SB24an på 801an som känns lockande. Men det kanske är risk att man råkar paja något istället...
 

objernulf

Aktiv medlem
De flesta som "chippar" manuella Nikonobjektiv tar delarna från kraschade AF-objektiv. Nikon säljer ju inte delarna annat än till serviceverkstäder.

Man behöver bara få tag i chip med rätt ljusstyrka. Brännvidd spelar ingen roll.

Det är VÄLDIGT pillrigt att konvertera objektiven. Det kräver viss finmekanisk hantverksskicklighet.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Hmm... Jag är lite frestad ändå. Får se om jag tar tag i det. Brännvidd spelar ingen roll alltså? Inte på zoomar med varierande ljusstyrka heller? Tack för att du delar med dig av kunskaperna. Du verkar ha grym koll.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Brännvidden används av programautomatiken för att avgöra slutartider, inte så viktigt för de flesta förvisso.

Man bör kunna ta ett chip från en zoom med variabel ljusstyrka och löda en brygga över zoomavkännaren så att den blir låst vid rätt värde. Har inte testat det dock.

Jag har chippat ett 100/2.8 med en krets från en kvaddad 35-70/2.8. Filjobbet och borrandet är rätt delikat och man bör inte ha tummen mitt i hand.

Tänk på att objektiven måste vara av AI-S-typ för att chippas. Annars kommer exponeringen att bli fel pga att armen som reglerar bländaren inte har en linjär gång på äldre objektiv.
 

SH-101

Aktiv medlem
Kan man inte övertala en foto-verkstad att beställa CPU-prylarna till en själv då mot ersättning för det? Någon som har frågat? Eller måste de skicka in de ersatta delarna till Nikon?

Jag skulle så gärna vilja mäta ljuset genom mina manuella gluggar - dock går det ju att fota sig fram till rätt inställningar när man kör digitalt som jag gör - dessutom är inte mina gluggar speciellt dyra så jag vill inte skicka dom för 1000 spänn - är det någon som vet vad reservdelar om man fixar dom via metoden ovan skulle kosta?

ELLER då det desperata - jobbar man på en högskola som jag gör så finns det ju gott om elektronikgenier i lokalerna - kan man bygga kretsen själv genom reverse engineering?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det är säkert inga problem att köpa delarna från en verkstad. Du kan säkert köpa dem direkt från Nikon också, ring och fråga. Det svåraste är att veta vilka delar du skall köpa. Du måste ju ha ett foliekort med form som är lämplig för objektivet som skall användas. Enklast är att ta isär något AF-objektiv du redan har och testa om kretsen från den funkar.

Jag tycker inte heller det borde vara något större problem att tjuvlyssna på signalerna mellan kamera och objektiv och är rätt förvånad över att ingen redan knäckt nöten och lagt ut info på nätet. Med tanke på att tekniken är från åttiotalet skulle jag bli grymt förvånad om den inte gick att emulera med en enkel PIC. Om du lyckas med det så MÅSTE du berätta det för mig! :)

Men även om du listar ut protokollet så behöver du ju ha kontakten.
 

SH-101

Aktiv medlem
Det måste ju finnas någon som lurkar på det här forumet som sitter inne med servicemanuler på CPU-objektiv och det skulle förvåna mig mycket om det inte finns beskrivet i dessa vad kopplingarna gör - stift för stift.

Det stora problemet om man inte vill slakta något för att göra ett eget CPU-objektiv är ju helt klart kontakten. Men det finns ju massor av tredjepartstillverkare - man kanske kan köpa en "billigare" kontakt av någon av dessa via samma metod som ovan - alltså via någon verkstad eller så. Eller så får man ta fram uppfinningsrikedomen och helt enkelt konstruera en kontakt som fungerar själv.

Vad det gäller ersättnings-cpu så är nog det inga problem - det finns ju en uppsjö både picar och atmel-avr att tillgå som är så små så man nästan kan gömma dom i kontakten ;) . det vore ju det ultimata =)

Så upprop till de som sitter inne med manualerna =) ge dom till mig NU!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har aldrig sett en reparationsmanual till ett objektiv men jag har svårt att se något skäl till att de skulle ta upp något om elektroniska signaler. Detta helt enkelt för att elektroniken alltid byts ut i sin helhet, så det finns inget att felsöka. Beggade objektiv är nog den bästa källan. Om nu inte Nikon säljer delar till kreti och pleti själva (Olle, har du förstahandserfarenhet av det?)
 

objernulf

Aktiv medlem
Att hitta all information om protokollet går nog inte. Säljare och servicetekniker behöver det aldrig eftersom man aldrig reparerar sånt här. Dokumentationen finns säkert bara på utvecklingsavdelningen i Japan och är naturligtvis bara på japanska.

Dock är protokollet garanterat mycket enkelt. Det sitter ju en 4-bitars microcontroller i objektiven och de fem stiften är säkert strömförsörjning och enkel seriell kommunikation. Efter diverse handskakning frågar säkert kamerahuset om objektivinformation och objektivet svarar med brännvidd, största bländare osv.

När jag får tid ska jag ta och analysera detta med en logikanalysator. Det är säkert inga problem att emulera med en PIC.

/Olle (f.d. elektronikkonstruktör)
 

SH-101

Aktiv medlem
So do I!

Det största problemet om man nu ska göra fixa hela konstruktionen själv är nog kontakten ..
 
ANNONS