Annons

Höj nivån tack

Produkter
(logga in för att koppla)

Festfotografen

Aktiv medlem
När jag hittade fotosidan.se så tyckte jag att den var väldigt bra och väl genomarbetat vilket jag fortfarande tycker.
Dock har stämmningen i bildkommentarerna blivit betydligt råare med personliga påhopp och folk som försöker vara roliga genom sexistiska och väldigt grabbiga skämt.
En jargong som jag tycker vi måste tvätta bort.
Hur ska jag annars kunna rekomendera Fotosidan.se till unga och för den delen äldre fotointresserade tjejer och killar ?
Hur ska vi annars få nya och gamla medlemmar att trivas ?
Så snälla ni höj nivån tack
 

Maverick

Aktiv medlem
Något exempel? Jag har nog missat det Ni sett. Eller så är det så att jag van från en del andra forum dår nivån är långlångt lägre än här. Är det som ni säger så kan jag bara hålla med om att nivån måste upp till en seriös nivå.

Fast det där med sexista skämt kan vara svårt, eftersom det är olika vad man uppfattar som sexistiskt. Jag såg nånstans "..du och din rumpa är välkommen..." och antar att det faller in under sexistiska skämt, fast personligen tycker jag det var rätt oskyldigt.

/Maverick
 

Helena

Aktiv medlem
Jag ska vara med i den rumptävlingen... Har redan fotograferat en rumpa men antar att den mest blev misslyckad än komisk :)

Har haft en naken karl i min tvättstuga i alla fall...
 

AJä

Aktiv medlem
Instämmer

Jag är helt enig med Örjan. Personliga påhopp och offentlig "avrättning" hör absolut inte hit och jag tycker det är märkligt att det överhuvudtaget förekommer.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Håller med

Bildkommentarer på fotosidan.se bör hålla sig till att kommentera bilden, inte motivet i sig och inte heller fotografen. Kommentarsfunktionen är inte heller något chat-funktion för att småsnacka med fotografen. Tyck till om bilden och tipsa om hur den kan göras bättre, sköt allt annat med personlig epost eller i något forum.

Rumpsnacket har spårat ut helt men det är väl förhoppningsvis i minoritet hoppas jag.

Personliga påhopp och "uthängningar" är förbjudet i både forum och bildtexter/kommentarer, inget snack om saken. Tycker ni något (negativt...) om någon viss medlem - maila oss eller personen, skriv aldrig i ett offentligt forum.
 

Robban

Medlem
Nej till en högre nivå!

Om nivån höjs kommer vi riktiga amatörer aldrig få visa upp det vi kan utan blir bara överkörda av er som har och kan lite mer.
En site skall kuna acceptera alla nivåer på kundskap oavset bakgrund och yrke.
Anser ni att det är fel så kan vel ni flytta från den här site:n och låta den större skalan få vara kvar utan att ni rackar ner på oss :(
Det finns inte så många ställen där vi kan göra oss seda eller hörda medans ni kan frossa på alternativ på erat plan!
Skäms på er att racka ner på folk bara för att dom inte håller samma höga status som ni!!!!!
Robban
 

Helena

Aktiv medlem
Re: Nej till en högre nivå!

Robban skrev:
Om nivån höjs kommer vi riktiga amatörer aldrig få visa upp det vi kan utan blir bara överkörda av er som har och kan lite mer.
En site skall kuna acceptera alla nivåer på kundskap oavset bakgrund och yrke.
Anser ni att det är fel så kan vel ni flytta från den här site:n och låta den större skalan få vara kvar utan att ni rackar ner på oss :(
Det finns inte så många ställen där vi kan göra oss seda eller hörda medans ni kan frossa på alternativ på erat plan!
Skäms på er att racka ner på folk bara för att dom inte håller samma höga status som ni!!!!!
Robban

Tror dom menar en helt annan nivå :) Inte nivån på bilderna...
Dessutom så finns det väl inga egentliga sidor för yrkesfotografer? Allt är juh på mixad nivå med huvuddelen amatörer!
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Re: Nej till en högre nivå!

Robban skrev:
Om nivån höjs kommer vi riktiga amatörer aldrig få visa upp det vi kan utan blir bara överkörda av er som har och kan lite mer.
En site skall kuna acceptera alla nivåer på kundskap oavset bakgrund och yrke.
Anser ni att det är fel så kan vel ni flytta från den här site:n och låta den större skalan få vara kvar utan att ni rackar ner på oss :(
Det finns inte så många ställen där vi kan göra oss seda eller hörda medans ni kan frossa på alternativ på erat plan!
Skäms på er att racka ner på folk bara för att dom inte håller samma höga status som ni!!!!!
Robban
Min tanke var att vi ksulle höja nivån på bild kommentarerna så att alla känner sig välkomna att lägga ut sina bilder utan att behöva riskera taskiga kommentarer
 

inge

Aktiv medlem
Håller med Örjan det börjar bli väldigt tråkigt med allt privatsnack som inte har med bildkommentar att göra
 

Robban

Medlem
Klantigt av mig!

Jag hade missuppfattat vad ni menade med att höja ribban!
Jag utgick ifrån motiven och dom som fotade och tänkte inte på att läsa alla rader och inlägg.
Jag ser inget hinder för att ta komentarerna till ett högre plan men vill inte att det bara är konstuktiv kretik utan även något slags personligt omdöme ang. bilden från observatörens perspektiv, det kan vara både kul och nyttigt att veta vad en som ser bilderna anser om dom!
Tack för mig.
Robban
 

n0vem6er

Aktiv medlem
Maverick skrev:
---
Fast det där med sexista skämt kan vara svårt, eftersom det är olika vad man uppfattar som sexistiskt. Jag såg nånstans "..du och din rumpa är välkommen..." och antar att det faller in under sexistiska skämt, fast personligen tycker jag det var rätt oskyldigt.

/Maverick

Fast visst måste väl mottagaren ha tolkningsföreträde framför sändare? Det tycker i a f jag.
 

Canonliza

Aktiv medlem
festfotografen skrev:
När jag hittade fotosidan.se så tyckte jag att den var väldigt bra och väl genomarbetat vilket jag fortfarande tycker.
Dock har stämmningen i bildkommentarerna blivit betydligt råare med personliga påhopp och folk som försöker vara roliga genom sexistiska och väldigt grabbiga skämt.
En jargong som jag tycker vi måste tvätta bort.
Hur ska jag annars kunna rekomendera Fotosidan.se till unga och för den delen äldre fotointresserade tjejer och killar ?
Hur ska vi annars få nya och gamla medlemmar att trivas ?
Så snälla ni höj nivån tack
Bra sagt o jag håller med!
//Liza
 

Maverick

Aktiv medlem
n0vem6er skrev:
Fast visst måste väl mottagaren ha tolkningsföreträde framför sändare? Det tycker i a f jag.
Tveklöst är det så att mottagaren bestämmer budskapet, men jag vet inte om jag skulle kalla det för tolkningsföreträde.

Detta iom att jag anser att bara för att mottagaren bestämmer budskapet så betyder det inte att mottagaren har rätt.

Däremot kan jag numera tycka att tråden är mer aktuell än när den startades för FYRA år sedan.

Mvh
Maverick
 

janc

Aktiv medlem
Maverick skrev:
..Däremot kan jag numera tycka att tråden är mer aktuell än när den startades för FYRA år sedan.

Mvh
Maverick
Får osökt tanken att trådar kanske skulle hamna i ett "skrivskyddat läge" efter en viss (rätt lång) tid. Men det är väl ett ämne för ett annat forum kanske...
 

BenHur

Aktiv medlem
Låg nivå vet jag inte om jag känner igen... Inte låg på det sättet att språket skulle vara "lågt"....

Men många gånger så är kommentarerna svepande å oprecisa..... Å alldeles för få med tanke på hur många som tittar på bilderna...

Rumpor å påhopp är nåt jag missat totalt....
 

Jimmy Thörne

Avslutat medlemskap
Något jag blir sur över är hur endast de bästa bilderna får kommentarer... Tar jag en bild som är sådär och vill få tips om hur man skulle kunna göra den bättre får jag i princip INGA kommentarer. Om jag däremot lägger upp en bild som är riktigt bra, då haglar kommentarerna, och oftast är det bara beröm...

Jag lider själv av detta syndrom men försöker verkligen ge kommentarer till alla bilder jag är inne på.

Sen har vi dessutom det faktum att om du fotar en snygg kvinnlig modell får du direkt minst 10 kommentarer, det är ett faktum. :)
 

AnWi

Aktiv medlem
Jimmy Thörne skrev:
Något jag blir sur över är hur endast de bästa bilderna får kommentarer... Tar jag en bild som är sådär och vill få tips om hur man skulle kunna göra den bättre får jag i princip INGA kommentarer. Om jag däremot lägger upp en bild som är riktigt bra, då haglar kommentarerna, och oftast är det bara beröm...

Jag lider själv av detta syndrom men försöker verkligen ge kommentarer till alla bilder jag är inne på.

Sen har vi dessutom det faktum att om du fotar en snygg kvinnlig modell får du direkt minst 10 kommentarer, det är ett faktum. :)
Vi kanske skall införa könskvotering??? Då borde det bli lika! Skämt åsido!

Jag har sett samma sak. Försöker därför ge både ris och ros. Dock fastnar man ju inte för alla bilder. Jag sorterar och det är väl det de flesta gör. Vissa bilder får ju därför mycket fler kommentarer än andra. Det gäller ju att sticka ut och synas fast bilden är så liten.

En del bilder jag kommenterat har sett tilldragande ut men rasat i "normalt" format. Andra har jag missat bara för att man inte ser det "fina" eller "ovanliga" eller "intressanta" i bilden, bland de andra, när den är så liten.

Här finns nog inget enkelt sätt att komma runt problemet. Ser inte bilden intressant ut: inga kommentarer.

/AnWi
 

seamonster

Aktiv medlem
Jimmy Thörne skrev:
Något jag blir sur över är hur endast de bästa bilderna får kommentarer...

Sen har vi dessutom det faktum att om du fotar en snygg kvinnlig modell får du direkt minst 10 kommentarer, det är ett faktum. :)
Jag satt häromdagen och tittade igenom ett antal bilder som finns här på FS. Jag måste nog påstå, att det finns en mängd bra bilder som kanske har 1 eller 2 kommentarer. Vissa har inga kommentarer alls…

Och ja, bilder med kvinnor, speciellt unga, är antingen fantastiska eller urdåliga. Oavsett om kompositionen är bristfällig, ljuset fräter ut, ljuset är platt eller posen är stel, så kan en bild på en tjej vara helt fantastisk och ha mängder med kommentarer… Frågan är, vad som kommenteras i detta fall? Jag har sett samma människor klaga på en bild, för att den just har bristfällig komposition, ljus osv, men som sedan skrivet upp en bild med samma problem fast motivet är en kvinna, gärna halvnaken. Och det är inte så, att bilden på kvinnan behöver inha en speciell stämning eller vara originell. Det kan jag uppleva lite märkligt.

Om en bild på en kvinna går lite över gränsen, får även den många kommentarer eftersom då måste det sägas hur dålig den är, oavsett om kompositionen, ljus etc, är relativt bra. Det är också märkligt.


/Marcus
 

Efwa

Aktiv medlem
Men om man tycker att det är låg nivå på skämt och bildkommentarer så finns ju anmälningsknappen.

Så får ju de som har sidan sätta den nivå de själva tycker passar deras sida. Mer eller mindre kan vi ju inte göra.

Jag har ännu inte behövt trycka på den alls, men kanske är jag inte heller ute och svirar på sidan så mycket.
 
ANNONS