Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildexempel från D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Angelito

Aktiv medlem
Om dom där test bilderna är det bästa man kan få i kvalitet med dena kamera så kommer det nog inte finnas monga som köper den, det blir nog bara personer som inte fatar nåt och säljaren kan lura på den på dena stackars människa hehe... jag såg fram emot mycket bättre kvalitet men man får nog vänta ett tag till tills någon testar den på riktigt vad den går för, för det man ser är en ren besvikelse för oss alla som sätt fram emot dena så kallade lilla gobiten.....

D.G
 

eeyore

Aktiv medlem
Men det är ju en NIKON!... så säger ju reklamen.
Så det är ju bara att köpa grisen i säcken ;-)

Slut på ironin:
Kollade lite på EXIF infon. Tyvärr verkar nikon ha glömt bort att spara ner ISO-värdet i denna.
Så det går inte se om bruset kommer från en lite väl pressad ccd ;-)

Min grova uppskattning från bländare och slutartider är att det rör sig om någonstans kring ISO 400-1600, men det är ju svårt att uppskatta ljuset som bilden är tagen i ;-)

Om dessa bilder är representativa för kameran så, får den ju ha hur bra specar den vill, på papperet, resultatet blir ju ändå inte bra.

Länken till infoseek, är felaktig, här kommer en rättad...

http://photo.www.infoseek.co.jp/ImageAlbum.asp?pos=0&key=98.836662&un=108520&m=0&pos0=1&cnt=402
 
Senast ändrad:

felle

Aktiv medlem
Kan inte tänka mig att iso på testbilden från scandinavianphoto är under 800, troligen 1600. Obehandlade bilder från Nikon D100 slår det där hur lätt som helst.

Testbilden från infoseek ser klart bättre ut.
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
jag undrar verkligen vilket iso-tal de använde -ser ju ut som om de trots det höga isot(får man väl hoppas) inte lyckades få en skarp bild -det verkar finnas lite skakningsoskärpa i den tycker jag. Kolla på den blå skylten i mitten.
 

felle

Aktiv medlem
De verkar ha tagit bilden i 1/13 och F22, med slutarprioritet! Varför vill man ta "testbilder" i 18mm, F22 och 1/13 sekund? Känns på gränsen till för dumt för att vara ett misstag...

Filename : 503130_2.jpg
JFIF_APP1 : Exif
Main Information
Make : NIKON CORPORATION
Model : NIKON D70
Orientation : left-hand side
XResolution : 300/1
YResolution : 300/1
ResolutionUnit : Inch
Software : Ver.0.65
DateTime : 2004:01:30 15:01:36
WhitePoint : 313/1000,329/1000
PrimaryChromaticities : 64/100,33/100,21/100,71/100,15/100,6/100
YCbCrCoefficients : 299/1000,587/1000,114/1000
YCbCrPositioning : co-sited
ExifInfoOffset : 340
Sub Information
ExposureTime : 1/13Sec
FNumber : F22,0
ExposureProgram : Shutter Priority
MaxApertureValue : F3,5
MeteringMode : Division
LightSource : Unidentified
Flash : Not fired
FocalLength : 18,00(mm)
ColorSpace : Uncalibrated
CustomRendered : Normal process
ExposureMode : Auto
WhiteBalance : Auto
DigitalZoomRatio : 1/1
FocalLength(35mm) : 27(mm)
SceneCaptureType : Portrait
GainControl : None
Contrast : Normal
Saturation : Normal
Sharpness : Soft
SubjectDistanceRange : Unknown
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag frågade SP om bilderna och de ursäktade sig så hemskt mycket, de var ett riktigt hastverk, felaktig konverterat, kunder i butiken, fel program på datorn etc. Så dom lär nog plockas bort snarast.

Ang ISO så har Nikon av outgrundlig anledning stoppat in det på ett annat ställe i EXIF-datat, i "MakerNote" som man normalt inte ser. Även Canon har gjort detta på vissa modeller - så det måste finnas någon teknisk/historisk anledning till att man gör så.
 
ANNONS