Annons

Tips om platser man ska besöka och inte besöka i Paris

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Ringblom

Aktiv medlem
Ska åka en weekend till Paris mellan den 25-28 mars och undrar vad man bör besöka och inte besöka när jag är där. Platser, muséer, utställningar mm mm.
Även tips på bra hemsidor om Paris vore kul och få!!

/Johan Ringblom
 

rindler

Aktiv medlem
Disneyland :)

Annars är ju Montemarte trevligt, det ligger i nordöstra Paris. Jag vet inte vad man ska tipsa mer om konkret, det är ju trevligt att bara vara ute och titta/fota på folk...
 

Johan Ringblom

Aktiv medlem
Njae Disneyland i all ära men visst Montemartre är ju trevligt.
Men gärna fler förslag, gärna på platser,områden, tips om fotoutställningar, hemsidor mm.

/Johan
 

jpersson

Aktiv medlem
Du kommer dit i början av våren så du slipper många av turisterna men räkna inte med någon värmebölja. Deras tunnelbana fungerar hur bra som helst. Notre Dam är en klassiker men där är alltid knömycket med folk, även utanför turistsäsongen. Då är det bättre att gå till Sainte Chapelle som ligger strax i närheten. Sedan har du alltid Pompidou, D'Orsay och Louvre. Gå dit på morgonen eftersom där brukar vara mycket folk. På tal om det så har Louvre några bakingångar där köerna brukar vara kortare. Annars kan man bara gå runt i staden eller följa Saine. Där kryllar av små trevliga butiker och parker.

Triumfbågen kostar pengar. Det måste vara ett stort slitage där och de måste underhålla det på något sätt så jag rekommenderar dig inte att slinka upp bakvägen även om det går. :)


Om man ska få en riktig känsla för Eiffeltornet så ska man ta trappan.
 
Senast ändrad:

larsblund

Medlem
Hej Johan

Här är några platser som jag tycker är väl värda att besöka.

Place des Vosges
Här har du ett underbart torg som är omgärdat av ett hus med pelargångar över den kringliggande trotoaren, här ligger också Maison de Victor Hugo. Detta är en plats som inte så många kommer till.

Rue Saint-Denis

En gata som går norrut från den stora ön med Notre-Dame på, den börjar ungefär vid Ponte Au Change. Denna gata har ett folkvimmel under lunchen och här kan du se det gamla Paris, detta är den gamla prostitutionsgatan i Paris där kommersen pågår öppet mitt i lunch rusningen, kan ge många bra gatubilder. Fortsätt den gatan upp till den lilla triumfbågen vid Port Saint-Denis där gatan övergår till Rue Du Faubourg Saint-Denis. Här kommer du till en av de kända restaurangerna i Paris, Brasserie Flo som ligger på en liten tvärgata kallad Cour Des Petites-Ecuries.

Musee d'Orsay

Om du ska gå på bara ett musee så är detta det du ska gå på. Museet ligger i en gammal ombyggd järnvägsstation och här hittar du Impressionisterna längst upp belyst enbart naturligt ljus. Det är en helt underbar byggnad men kan ta sin tid att gå igenom. Museet ligger på Rue de Lille mitt i mot Place de la Concorde.

På Boulevarde Du Montmartre har du den fantastiska restaurangen La Coupole som alltid är väl värt ett besök om än bara för att ta en drink i baren, lokalen och folklivet där är fantastikt och det brukar för det mesta vara någon konstnär som ställer ut i lokalen. På samma gata ligger för övrigt även Le Dome m.fl. ett annat gammalt Brasserie i Paris.

Sedan har vi ju även den klassiska kyrkan och utsiktspunkten Sacre-Coeur i Montmartre med sitt konstnärstorg på baksidan.

Sist men inte minst skulle jag föreslå en tripp ut till den fantastiska marknaden vid Port de Clignancourt detta är en enorm marknad där du kan hitta allt i begagnat, denna gigantiska loppmarknad är ett myller av saker, gränder, prång och människor, här finns allt. Men det tar tid och kostar minst en heldag att besöka.

Ja det var lite av vad jag har att bidra med, lycka till i Paris o glöm inte att bara sitta ner o njuta av folklivet medans du sakta läppjar på en Pastis med vatten. :) :)
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Studentkvarteren bakom Notre Dam. (sett från Place de la concorde) mot Sorbonne
Gillar du fina bilar så är entrén utanför Hotel le Crillon vid Concorde sevärd.
 

Janne K

Aktiv medlem
Frågan är om du ska fota eller njuta av konst (kan kombineras, men blir kanske lite för mycket av kompromiss).

Om du ska njuta av konst är Musee d'Orsay ett måste, tycker jag. Klart bättre än Louvren. Desstuom är Rodin-museet grymt bra - underbara skulpturer. Sevärda gallerier finns förstås också i mängder.

Om du ska fota finns det väl närmast förkrossande mängder av av möjligheter. Jag tog en hel del rätt OK bilder på kyrkogårdar i centrala Paris (kolla i min portfolio, om du vill, där finns en del). Vackra, ofta slitna och intressanta miljöer. Annars är väl gatufotografi det man oftast gör i Paris. Här kan säkert andra ge bra tips.

MVH

/JK
 

Johan Ringblom

Aktiv medlem
Oj tack för alla tips.
Jag får nog boka om resan till en månadslång
vistelse istället.

Jag fotar med en ganska stor kamera (Nikon F4)
Hur är det med säkerheten och vad bör jag tänka på
när det gäller fotograferingen?
 

zlice

Aktiv medlem
Johan Ringblom skrev:
Oj tack för alla tips.
Jag får nog boka om resan till en månadslång
vistelse istället.

Jag fotar med en ganska stor kamera (Nikon F4)
Hur är det med säkerheten och vad bör jag tänka på
när det gäller fotograferingen?
På vissa museum har dom rätt så hög säkerhet... håll kameran i handen så de kan titta igenom kameraväskan lättare. Det underlättade för mig.
 

Janne K

Aktiv medlem
zlice skrev:
På vissa museum har dom rätt så hög säkerhet... håll kameran i handen så de kan titta igenom kameraväskan lättare. Det underlättade för mig.
Blixt brukar inte alls uppskattas på muséerna. Ljusstark vidvinkel och normal kommer till stor nytta, liksom hyggligt snabb film. Ett fickstativ kan nog också vara bra.
 

zlice

Aktiv medlem
Janne K skrev:
Blixt brukar inte alls uppskattas på muséerna. Ljusstark vidvinkel och normal kommer till stor nytta, liksom hyggligt snabb film. Ett fickstativ kan nog också vara bra.
Vissa ställen fick man inte fota alls på. Ex Napoleons grav.

Däremot var det aldrig någon som klagade på blixt någonstans där jag var. Jag var där i 3 dagar och hann inte med så mycket heller.. men Mona-Lisa var det inga problem att fota (på Louvren).
 

oops

Aktiv medlem
The moveable feast

Johan,

Paris har hur manga roliga miljoer som helst. Utover de som redan ar omnamnda sa hade jag tagit en tur i Marais. Marais ar Paris gamla judekvarter och idag lite av Paris gaykvarter med en uppsjo av bra cafeer/barer och affarer. Miljon ar kanon med manga "slitna" ornamenterade fasader och grander. I anslutning till Marais hittar du Place du Vouges som ar ett torg med en slottsliknande byggnad runt. Langs torgsidorna ligger arkader med blandade restauranter, antikvitetsaffarer och ett och annat galleri.

Vandra sedan over till andra sidan och ga upp igenom Quartier Latin. Det finns ett ratt sa kulligt parti som kan ha bra fotografisk potential. Vandra vidare ner till Pantheon och over till Jardin du Luxembourg. Jag tycker om Rodin's stora damm/fontän där det oftast sitter manchesterklädda studenter och läser prosa. Som gjort för svart-vitt. Fortsätt rakt söderut och du kommer rakt ner i St. Germain. Rätt så exploaterat nu, men gå till marknaden på Rue du Buci. Fortsätt ner på Rue du Seine eller Rue Mazarine för en uppsjö av gallerier. Halvägs ner hittar du två ypperligga ställen. Bar du Mazarine - fransk husmanskost där kvartets konstänerer äter och betalar ibland med sin konst. Samt La Palette mer en bar/cafe - drick Meteor och ät deras tartins. (Servitören är inte Paris sur han har bara ett rejält mått med intergritet.) Du kan nu avsluta dagen med att gå över Pont des Arts och ta det klassiska kortet av spetsen pa Ile de la Cité med Pont Neuf i bakgrunden, Paris vagga.

Bon voyage!
 

larsblund

Medlem
Kan bara instämma i Fredriks vägbeskrivning, helt rätt. Kombinera med musee d'Orsay och Rue Saint-Denis som jag nämnde tidigare och du har en mycket bra Paris helg.
Om du gillar Jazz så fins det en mycket bra club som jag tror heter All Jazz Club nu (hette tidigare Latitudes) på Rue St-Benoit en tvärgata till Boulevard Saint Germain ungefär där Aux Deux Magots ligger.
PS. glöm inte pastisen :) :)
 
Senast ändrad:

jpersson

Aktiv medlem
jpersson skrev:
Sedan har du alltid Pompidou, D'Orsay och Louvre.
Jag visste att jag hade glömt något... Pompidou och D'Orsay har en del fotografier men om du kommer dit för att titta på fotografier så bör du också kolla upp vilka utställningar som går på La Maison Européene de la Photographie (mellan Notre Dame och Bastiljen).
 
Senast ändrad:

jfahlstrom

Avslutat medlemskap
Det är en underbar stad att plåta i.
Vanligt vardagsliv, Eiffeltornet från olika vinklar, folk i parker.
Kolla min portfölj så får du kanske lite tips.

Rekommenderar ett par bra promenadskor.
 
ANNONS