Annons

Vad innebär D på Minolta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_Andersson

Aktiv medlem
Vad innebär det att viss optik från Minolta har ett D i beteckningen? Krävs det speciella hus för de, eller är de kompatibla med samtliga moderna hus?
 

stelahome

Aktiv medlem
Objektiven med D i beteckningen stödjer ADI-blixtmätning, under förutsättning att huset man använder och blixten man använder också gör det.
Objektiven går att använda på alla Minoltas autofokuskameror ändå, men man får ingen ADI-mätning, utan 4-segments vanlig TTL.

Se mer på http://www.photo.net/minolta/flash2.html.
 

Olle

Aktiv medlem
Om det är bokstaven D i MD du menar innebär det att objektivet är gjort för att fungera med bländarautomatik eller programautomatik. MD-objektiven är kompatibla med alla Minoltas kamerahus för manuella objektiv.

Olle
 

Anders_Andersson

Aktiv medlem
Jag tänkte i första hand på AF 24-105 3.5-4.5 D. De kameror och blixtar som Minolta säljer idag stödjer alltså ADI mätning? Eller är det bara Dynax 7?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
D-objektiven rapporterar inställt fokusavstånd. På Dynax 7 möjliggör det t ex den skärpedjupsvisning kan kan se i displayen. Vad Minolta i övrigt använder infon till har jag dålig koll på.
 

stelahome

Aktiv medlem
Alla blixtarna med D i namnet stöder ADI, jag är inte helt säker, men jag skulle tro att alla hus som kommit efter Dynax 7 gör det också. Jag vet att Dynax 5, Dynax 4, Dynax 3L, Dynax 40 och Dynax 60 gör det, misstänker alltså att Dynax 9 inte gör det.
 
ANNONS